  • 1. Data: 2012-05-30 09:52:54
    Temat: Projekt zasilacza laboratoryjnego
    Od: Grzegorz Gugula <w...@g...com>

    Witam, chcialbym zaprojektowac zasilacz laboratoryjny. Mysle nad tym juz dosyc dlugo,
    wiec cos tam juz wiem. Zasilacz ma miec dwa kanaly regulowane 0-30V 10A i 0-30V 5A.
    Obydwa kanaly maja dostarczac napiec dodatnich i ujemnych. Glowny problem to dobor
    transformatora. Po pierwsze jak to jest z tym napieciem za mostkiem? Przykladowo mam
    trafo 800VA, 2x32V (2x12.5A). Za mostkiem dostane jakies 45.3V. Jezeli teraz na
    stabilizatorze ustawie pelne napiecie (hipotetycznie) i obciaze go na 10A albo nawet
    na 12.5A to napiecie spadnie? Jezeli tak to do jakiej wartosci? 32V? Jak dobierac
    transformator? Jak to liczyc? Czy jezeli chce miec na wyjsciu ze stabilizatora max
    30V to mam dobrac trafo 30V + diody + roznica na stabilizatorze czyli jakies 34V? czy
    wzorowac sie na napieciu za mostkiem prostowniczym?

  • 2. Data: 2012-05-30 10:05:14
    Temat: Re: Projekt zasilacza laboratoryjnego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Gugula" napisał
> [...]
    >Po pierwsze >jak to jest z tym napieciem za mostkiem? Przykladowo mam
    >trafo 800VA, 2x32V (2x12.5A). Za mostkiem dostane jakies 45.3V.

    A nawet wiecej, jak akurat elektrownia postanowi dac dopuszczalne 5%
    wiecej, czy nawet niedopuszczalne 10%.

    P.S. 800VA ... 800W strat w zlosliwym przypadku ? Niezly kaloryfer :-)

    >Jezeli teraz na stabilizatorze ustawie pelne napiecie (hipotetycznie)
    >i obciaze go na 10A albo nawet na 12.5A to napiecie spadnie?

    Spadnie.

    >Jezeli tak to do jakiej wartosci? 32V?

    Naprosciej zmierzyc gotowe, bo to od wszystkiego zalezy :-)

> [...]
    >roznica
    >stabilizatorze czyli jakies 34V? czy wzorowac sie na napieciu za

    Za mostkiem, pod obciazeniem, i chwilowe minimalne, a nie srednie.

    J.

  • 3. Data: 2012-05-30 10:06:39
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz Gugula" <w...@g...com> napisal w wiadomosci
    ps.com...
    Czy jezeli chce miec na wyjsciu ze stabilizatora max 30V to mam dobrac trafo
    30V + diody + roznica na stabilizatorze czyli jakies 34V? czy wzorowac sie
    na napieciu za mostkiem prostowniczym?

    Napiecie na zaciskach transformatora pod obciazeniem prostownikiem z
    wejsciem pojemnosciowym spada, mozna to oszacowac z rezystancji uzowjenia i
    pradu chwilowego pobiernaego w szczycie.
    Ale.
    Policz sobie straty w zasilaczu przy minimalnym napieciu wyjsciowym i
    maksymalnym pradzie. Co sie stanie w przypadku zwarcia? Charakterystyka z
    podcieciem to slabe rozwiazanie.
    Potrzeba trafo z automatycznie przelaczanymi odczepami, kiepska sprawa.
    Zwykle tej mocy robi sie zasilacze impulsowe (albo kiedys tyrystorowe),
    jesli potrzeba wyjatkowa czystosc z liniowym czlonem wyjsciowym pracujacym
    na spadku kilku V.

    --
    Pozdrawiam,
    Lukasz

  • 4. Data: 2012-05-30 10:25:41
    Od: "Piotr Galka" <p...@C...pl>

> [...]
    > stabilizatora max 30V to mam dobrac trafo 30V + diody + roznica na
    > stabilizatorze czyli jakies 34V? czy wzorowac sie na napieciu za mostkiem

    ----------
    Nie rozumiem toku rozumowania. Bez obciazenia masz wedlug ciebie 32V a pod
    obciazeniem uwazasz, ze spadnie do 32V.

    Zalozenie, ze na diody i stabilizator (przy 10A) razem 4V jest wedlug mnie
    bardzo optymistyczne.
    Ale przyjmujac 2V na diody i 2V na stabilizator to po mojemu jest tak.
    Minimalne napiecie w dolku tetnien na elektrolicie to 30V + 2V = 32V.
    Minimalne napiecie w szczycie tetnien zalezy od elektrolita.
    Do tej wartosci trzeba dodac te 2V na diody i to jest wymagane napiecie w
    szczycie sinusoidy na trafie.
    Teraz przez pierwiastek z 2 i to jest napiecie trafa (ale po drodze jest nie
    calkiem prawdziwe zalozenie, ze sinusoida jest sinusoida).

    No i poza rozwazaniem ustawienie napiecia na maksimum trzeba rozwazyc
    ustawienie na minimum (na przyklad 1V) i pobieranie tych 10A, co daje moc
    wydzielana w stabilizatorze co najmniej 30V*10A = 300W - to jest problem do
    rozwiazania.
    P.G.

  • 5. Data: 2012-05-30 10:54:43
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Grzegorz Gugula nabazgrał(a):
> [...]
    czyli jakies 34V? czy wzorowac sie na napieciu za mostkiem prostowniczym?

    Zajrzyj tutaj:
    http://elportal.pl/ea/zasilacze.html

    G.B.

  • 6. Data: 2012-05-30 11:31:08
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 30.05.2012 09:52, Grzegorz Gugula wrote:
> [...]
    czyli jakies 34V? czy wzorowac sie na napieciu za mostkiem prostowniczym?
    Sorry, ale jaki ty chcesz użyć "stabilizator"? Jeżeli liniowy to przy 5V
    i 10A na wyjściu będziesz miał ~200W w kaloryferze. A jeżeli robisz
    przetwornicę to po co kombinować z bardzo drogim trafo na wejściu?

    Michoo

  • 7. Data: 2012-05-30 17:33:54
    Od: Grzegorz Gugula <w...@g...com>

    Panowie, bardzo dziekuje za wszystkie odpowiedzi, jednak nadal nie wiem jaki
    transformator dobrac. Prawie wszyscy napisali o mocy strat, fajnie, ale nie o to mi
    chodzilo. Po prostu chodzi mi o to jaki mam dobrac transformator, aby moc uzyskac na
    wyjsciu z zasilacza 30V i 10A. Wtedy zamowie trafo z odczepami co kilka V i moc strat
    siegnie pewnie gora 60W, z tym sobie poradze. Stabilizator jaki planuje uzyc to LM317
    z tranzystorem BD912 (lub 911, nie pamietam teraz ktory jest NPN, a ktory PNP), ktory
    moze rozproszyc bodajze 90W, przez LM317 bedzie sobie spokojnie plynac 100mA, a
    tranzystor bedzie sie meczyl (moze jeden, moze dwa, to juz doswiadczalnie).
    Chlodzenie jakie planuje to duzy radiator i obieg powietrza za pomoca wentylatorow
    (nadmuch + wyciag) - to z kolei zalaczane przez uC. Niestety nie moge samodzielnie
    dokonac pomiarow napiec jakie dadza mi trafa za prostownikiem i stabilizatorem, ani
    tez spadkow napiec przy poszczegolnych obciazeniach, bo ich nie mam, sa dosc drogie i
    chcialbym juz zamowic takie, ktore spelni moje wymagania:) Chodzi mi o jakas taka
    prosta zasade doboru trafa. Do tego diody Schottkiego czy zwykle? Szczerze mowiac
    planuje Schottkiego i kondensator filtrujacy ok. 10000uF. Bardzo prosze o pomoc.

    Wedlug wskazowek Pana Piotra napiecie trafa wychodzi mi 24V. Dobrze licze?

  • 8. Data: 2012-05-30 22:56:05
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    >stabilizatora max 30V to mam dobrac trafo 30V + diody + roznica na
    >stabilizatorze czyli jakies 34V? czy wzorowac sie >na napieciu za mostkiem

    Mam to w zeszycie ze studiów z projektowania transformatorów. Nie
    gwarantuje, ze to znajde,
    ale skoro 30 lat temu tego uczyli, to jakies podreczniki tez sa?

    Jak kanal regulowany 0-30V ma dostarczyc napiec ujemnych? Przez przelozenie
    wtyczki?
    Czy ma byc zasilacz -30 do +30V?

    64V pomnozone przez 25A daje 1600VA nie 800W.
    Za mostkiem dostaniesz ok 45V bez obciazenia.
    Plynacy prad daje spadek napiecia I*Ruzwojenia-Uspadku na mostku. Bez
    szczególow paramertów trafo nie do oszacowania.
    STABILIZATOR w celu stabilizacji (w zaleznosci od rodzaju) tez potrzebuje
    kilku voltów.

    Nie bez znaczenia jest pojemnosc kondensatorów za mostkiem. Istnieje bogata
    literatura
    na temat projektowania zasilaczy NIESTABILIZOWANYCH. Stabilizator nie jest
    elementym idealnym,
    nalezy na wejsciu nie przekroczyc jego wymagan.

    No i bez zalozen co do jakosci "stabilizacji" nie mamy co dalej dywagowac,
    Nie zapomnij o kondensatorach na mostku, bo uslyszysz swój zasilacz w
    radio.
    http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/elek
    trotechnika/14657-zasilacze.html

    Feromon

  • 9. Data: 2012-05-30 23:00:05
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Jeszcze jedno:
    Pod slowem "laboratoryjny" JA ROZUMIEM nastepujace cechy:

    - odpornosc na zwarcia i przegrzania
    - latwa i precyzyjna regulacje napiecia
    - ciagle wyswietlanie aktualnego napiecia i pradu obciazenia
    - w skrajnych przypadkach - o zaprogramowanej sekwencji napiec

    Wiec prosze o uszczególowienie

    Feromon

  • 10. Data: 2012-05-30 23:08:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Feromon,

> [...]
    > - ciagle wyswietlanie aktualnego napiecia i pradu obciazenia
    > - w skrajnych przypadkach - o zaprogramowanej sekwencji napiec

    Ty i te Twoje fantazje... ;)

    > Wiec prosze o uszczególowienie

    Myślę, że tu chodzi tak naprawdę o zasilacz do testowania wzmacniaczy.
    Tylko każdy, kto się trochę tym zajmował wie, że sensowność takiego
    zasilacza jest może w jakimś zakładzie, który konstruuje co rusz to
    nowe wzmacniacze za ciężkie pieniądze.

    --
    Best regards,
    RoMan