  • 1. Data: 2012-05-29 23:17:30
    Temat: Deasemblowanie Z80, reanimacja multimetru.
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Dzień dobry!
    Ostatnio z racji totoalnego braku czasu postanowiłem dodatkowo naprawić
    stary multimetr. Zmobilizował mnie do tego sąsiad, który w dordze z ryb czy
    na ryby ciągle mi mówi, że nic nie robię ;-)
    Składa się on z 2 części izolowanych galwanicznie części z których każda ma
    Z80 z prostymi peryferiami.
    Z uwagi na to, że konstruktorzy nie mieli dostępu? do EEPROMów wszystko tzn.
    pamięć programu i stałe kalibracyjne są zapisane w jednej kości. No i tu
    zaczynają się schody, bo po z okładem 20 latach jego wskazania wymagają
    korekcji. Odczytałem pamięć odpowiedzialną za częśc pomiaru i obliczania ale
    moja wiedza na temat Z80 nie pozwala mi na rozszyfrowanie co konstruktor
    miał na myśli.
    Stąd moje pytanie jest takie:
    Czy istnieją programy które przełożą HEX->ASM-> najlepiej jakiś graf funkcji
    albo coś zrozumiałego dla inżyniera co nie programował w życiu w asemblerze
    Z80?, no może raz na laborce lata temu walczył z jakimś PIO,SIO, czy czymś w
    ten deseń aby uzyskać niezbędne zaliczenie z przedmiotu który powinien być
    raczej na kursie kustosza muzeum techniki.
    Wtedy mam nadzieje zrozumiem jaką matematykę stosują i gdzie zapisali
    korekcje. Na produkcji strojenie z tego co wiem polegało na przypięciu do
    stanowiska z komupterem (Mazovia, potem PC) uruchomieniu programu
    sterującego kalibrator i miernik po IEC625. Program coś liczył, i wypluwał
    wsad do zaprogramowania...
    W cywilizowanym świecie w miernikach były zwory i tryby kalibracji oraz dane
    zapisywane w jakiejś pamięci SRAM czy EEPROM.
    Dla zainteresowanych zdradzam - pacjent to V563 Meratronika - pierwszy i
    ostatni multimetr z mikroprocesorami.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 2. Data: 2012-05-29 23:26:35
    Temat: Re: Deasemblowanie Z80, reanimacja multimetru.
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Ukaniu <l...@g...pl> napisał(a):
    > Czy istnieją programy które przełożą HEX->ASM-> najlepiej jakiś graf
    > funkcji albo coś zrozumiałego dla inżyniera co nie programował w życiu
    > w asemblerze Z80

    IDA powinna dać radę Ci to ładnie narysować.
    http://www.ccso.com/images/win.gif

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2012-05-30 00:24:01
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jq3eu3$1bi$1@news.icpnet.pl...
    > IDA powinna dać radę Ci to ładnie narysować.
    > http://www.ccso.com/images/win.gif

    IDA wygląda dobrze ale trudno wydać 400 EUR aby próbować rozwiązywać
    problemy w randze hobby ;-). W wersji bieda/darmo nie ma Z80.
    :-( Swoją drogą szukam dalej coś podobnego.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2012-05-30 09:09:53
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Dla zainteresowanych zdradzam - pacjent to V563 Meratronika - pierwszy i
    > ostatni multimetr z mikroprocesorami.

    Zdecydowanie jeśli zależy Ci na skucesie, to poszukałbym instrukcji kalibracji
    do tego, jeśli istnieje. A może zapytać w Meratroniku?
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2012-05-30 09:27:34
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Zdecydowanie jeśli zależy Ci na skucesie, to poszukałbym instrukcji
    > kalibracji do tego, jeśli istnieje. A może zapytać w Meratroniku?

    A myślisz, że co pierwsze zrobiłem? ;-)
    Porozmawiałem z ludźmi którzy się nim zajmowali i niestety okazało się, że
    stanowisko do kalibrowania już nie istnieje, softu raczej nie ma.
    Kalibrowanie polegało na podłączeniu i wciśnięciu czerwonego przycisku, z
    racji marnej ilosci nikt się na tym nie skupiał ani nie rozkładał na atomy.
    W DTR dołączanej do miernika nic o kalibracji nie ma. Konstruktorów nie
    znam.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 6. Data: 2012-05-30 09:34:40
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Ukaniu wrote:

    > IDA wygląda dobrze ale trudno wydać 400 EUR aby próbować rozwiązywać
    > problemy w randze hobby ;-). W wersji bieda/darmo nie ma Z80.
    > :-( Swoją drogą szukam dalej coś podobnego.

    Ojtam Ojtam

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 7. Data: 2012-05-30 18:03:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-29 23:17, Ukaniu wrote:
    > Czy istnieją programy które przełożą HEX->ASM-> najlepiej jakiś graf
    > funkcji albo coś zrozumiałego dla inżyniera co nie programował w życiu w
    > asemblerze Z80?

    Obawiam się że będzie prościej napisać samodzielnie ten program :(. A
    jeszcze prościej wywalić Z80 z połową osprzętu i wsadzić AVRa. Ja
    poleglem przy próbie deasemblacji na Z80 a miałem coś koło 24kB i
    wydawało się że w tydzień będę miał to co chcę ... Jeśli nie znasz
    bardzo dobrze tego procesora to nie bierz się za to. To jeszcze większe
    bagno niż 8080 do czytania.

    Z ciekawostek:

    http://spritesmods.com/?art=avrcpm&amp;f=had

  • 8. Data: 2012-05-30 20:39:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 2012-05-29 23:17, Ukaniu wrote:

    >Obawiam się że będzie prościej napisać samodzielnie ten program :(. A
    >jeszcze prościej wywalić Z80 z połową osprzętu i wsadzić AVRa. Ja

    Niestety - jesli kolega nie ma dokladnej dokumentacji do czesci
    hardwareowej, to pisanie programu jest mission impossible.

    No chyba zeby zaczac od deassemblacji starego :-)

    >poleglem przy próbie deasemblacji na Z80 a miałem coś koło 24kB i
    >wydawało się że w tydzień będę miał to co chcę

    Niestety - analiza po deassemblacji jest powolna. Nie mowie ze sie nie
    da ... ale 24KB to raczej miesiace.

    Inna sprawa ze on chyba nie ma w tym woltomierzu az 24KB.

    >... Jeśli nie znasz bardzo dobrze tego procesora to nie bierz się za
    >to. To jeszcze większe bagno niż 8080 do czytania.

    Czemu ? Jak program nie uzywa instrukcji dodatkowych Z80, to mozna
    deassemblowac do 8080, jak uzywa .. to juz w sumie niewielka roznica,
    assembler Z80 przyjemniejszy :-)

    J.

  • 9. Data: 2012-05-30 20:56:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-30 20:39, J.F wrote:
    > Niestety - jesli kolega nie ma dokladnej dokumentacji do czesci
    > hardwareowej, to pisanie programu jest mission impossible.

    Deassemblowanie w przypadku braku dokładnego opisu hardware to mission
    impossible 2.

    > No chyba zeby zaczac od deassemblacji starego :-)

    IMHO w obu sytuacjach to jest krańcowo upierdliwe. Ale większy fun z
    pisania nowego.

    > Niestety - analiza po deassemblacji jest powolna. Nie mowie ze sie nie
    > da ... ale 24KB to raczej miesiace.

    Szukałem około 200 bajtowej procedury. Natrafiłem na mocno zamotane
    (reką ludzką) algorytmy stawiające kłody pod nogi rodem z zabezpieczeń
    gierek 8-bit jak np. manipulowanie stosem czy wykorzystywane kilkuset
    bajtów do policzenia a+b w celu utrudnienia analizy. Całośc zapewne
    dlatego że program był dostępny w eepromie dla każdego, autor solidnie
    zabezpieczył możliwość serwisowania (zarabiania) przez innych :/

    Analiza wymagała symulacji, bo kod był nieczytelny z powodu że to Z80 i
    że zamotany. Poddałem się. W tydzień miałem układ zastępczy AVR.

    > Czemu ? Jak program nie uzywa instrukcji dodatkowych Z80, to mozna
    > deassemblowac do 8080, jak uzywa .. to juz w sumie niewielka roznica,
    > assembler Z80 przyjemniejszy :-)

    Z80 / 8080 niczym sie de facto nie różnią poza np. bankiem dodatkowych
    rejstrów Z80 który *cholernie* utrudnia analizę. Obydwa są równie
    obleśne w czytaniu i analizie. Czemu nikt nie robił sterowania na 680x0 :/

  • 10. Data: 2012-05-30 21:19:37
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 30 May 2012 20:56:20 +0200,
    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> screamed:

    > Z80 / 8080 niczym sie de facto nie różnią poza np. bankiem dodatkowych
    > rejstrów Z80 który *cholernie* utrudnia analizę. Obydwa są równie
    > obleśne w czytaniu i analizie. Czemu nikt nie robił sterowania na 680x0 :/

    Nie zgodzę się. Mnemoniki Z80 a 8080 to jak woda i bagno.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:216B ]
    [ 21:19:12 user up 13184 days, 9:14, 1 user, load average: 0.98, 0.10, 0.45 ]

    necrophelia, n.: Dead boring.