  • 1. Data: 2013-09-05 17:20:16
    Temat: Projektowanie zawiasów
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak projektuje się zawiasy, które nie mają stałej osi obrotu?
    Np. mechanizmy przy kanapach, łóżkach, zawiasy puszkowe w meblach.
    http://img96.imageshack.us/img96/5971/a2jh.jpg
    Czy mając dwie ścieżki, jakie pokonują punkty klapy można obliczyć taki
    zawias?
    Czy tu trzeba oprzeć się na swojej wyobraźni przestrzennej?

    Robert

  • 2. Data: 2013-09-05 18:39:21
    Temat: Re: Projektowanie zawiasów
    Od: "HANA" <s...@p...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zawias?
    > Czy tu trzeba oprzeć się na swojej wyobraźni przestrzennej?

    Autodesk ma taki program ze mozesz nawet naped lokomotywy narysowac i
    sprawdzic czy bedzie dzialal ;-)
    kola, dzwignie, mimosrody itp.

    Andrzej
    www.hana.com.pl
    www.osiedle.olsztyn.pl
    www.bartolty.com.pl

  • 3. Data: 2013-09-05 20:04:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "HANA"
    > Autodesk ma taki program ze mozesz nawet naped lokomotywy narysowac i
    > sprawdzic czy bedzie dzialal ;-)
    > kola, dzwignie, mimosrody itp.

    Narysować i sprawdzić to mogę i teraz. Ale jak to obliczyć?

    Robert

  • 4. Data: 2013-09-05 20:12:50
    Od: "HANA" <s...@p...pl>

    > "HANA"
    >
    > Narysować i sprawdzić to mogę i teraz. Ale jak to obliczyć?
    >
    > Robert
    cos nie kumam, co chcesz policzyc?
    taki mechanizm bez kompa rysuje sie linijka i cyrklem, co tu liczyc?
    Wytrzymalosc??
    Andrzej

  • 5. Data: 2013-09-05 20:26:11
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "HANA"
    > cos nie kumam, co chcesz policzyc?
    > taki mechanizm bez kompa rysuje sie linijka i cyrklem, co tu liczyc?
    > Wytrzymalosc??

    No właśnie chodzi o tą linijkę i cyrkiel. Nie mam pojęcia od czego zacząć.
    O takin zawiasie/podnośniku mówię.
    http://www.zory.info.pl/obrazy/190443223505zawias_lo
    zka_1.jpg
    http://www.zory.info.pl/obrazy/190443223505zawias_lo
    zka_a.jpg

    Jak znależć te odległości pomiędzy punktami obrotu?

    Robert

  • 6. Data: 2013-09-05 21:16:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > http://www.zory.info.pl/obrazy/190443223505zawias_lo
    zka_a.jpg

    > Jak znależć te odległości pomiędzy punktami obrotu?

    Rysujesz w podziałce najpierw punkty, przez które droga musi przechodzić.
    Jak są dwa punkty, to dorysowanie tego cyrklem jest w miarę proste. Przy
    większej ilości punktów czasem trudno jeden punkt wymyślić. Tu masz na
    szybko znalezioną teorię:
    http://docs8.chomikuj.pl/776715238,PL,0,0,Teoria-Mec
    hanizm%C3%B3w-i-Maszyn---PROSTOWODY-PRZYBLI%C5%BBONE
    .pdf .
    Pamiętam, że na studiach, to była jedna z większych "kobył" do
    przeskoczenia

  • 7. Data: 2013-09-06 05:36:58
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    On Thursday, September 5, 2013 5:20:16 PM UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
    > Jak projektuje się zawiasy, które nie mają stałej osi obrotu?
    >
    > Np. mechanizmy przy kanapach, łóżkach, zawiasy puszkowe w meblach.

    Tu masz symulator mechanizmu, czworoboku przegubowego:
    http://www.mekanizmalar.com/fourbar01.html

    WM

  • 8. Data: 2013-09-08 17:56:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Robert Tomasik"
    > Jak są dwa punkty, to dorysowanie tego cyrklem jest w miarę proste.

    Załapałem jak to zrobić. Przy dwóch punktach to jest do ogarnięcia.
    Tylko w początkowej fazie otwierania górna krawędź wchodzi na bok. Chyba
    sobie poradzę.
    http://www.youtube.com/watch?v=iWffgM2qQz0

    Tak z ciekawości... czy jest teoretycznie możliwość obliczenia takiego
    mechanizmu zawiasu mając tylko ścieżkę zakreślaną przez wybrane dwa punkty?
    W tym zawiasie jest 7 osi obrotu.
    http://tinyurl.com/qdjw4vr
    Jak to zaprojektowali? Metodą prób i błędów?

    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    Robert

  • 9. Data: 2013-09-08 19:11:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Sep 2013 17:56:14 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
    > Załapałem jak to zrobić. Przy dwóch punktach to jest do ogarnięcia.
    > Tylko w początkowej fazie otwierania górna krawędź wchodzi na bok. Chyba
> [...]

    Masz niepotrzebnie zgieta dolna dzwignie. Wystarczy prosty pret.

    Nie wiem co to ma byc, ale chyba trzeba dobrej blokady w pozycji
    poziomej. No i jakiegos zamka dla pozycji pionowej.

> [...]
    > W tym zawiasie jest 7 osi obrotu.
    > http://tinyurl.com/qdjw4vr
    > Jak to zaprojektowali? Metodą prób i błędów?

    tam bedzie kilkanascie parametrow mozliwych do dobrania.
    Raczej nie do zapanowania.
    Trzeba miec okreslone wymagania, potem pomysl na rozwiazanie, a wtedy
    dobor szczegolow jest latwiejszy.

    A co ten zawias robi, ze tyle osi potrzeba ?

    J.

  • 10. Data: 2013-09-08 20:42:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > punkty? W tym zawiasie jest 7 osi obrotu.
    > http://tinyurl.com/qdjw4vr
    > Jak to zaprojektowali? Metodą prób i błędów?

    Jak oni to akurat zaprojektowali, to nie mam zielonego pojęcia. Tak na
    zdrowy rozsądek, to zaprojektowanie takiego zawiasu nie powinno być
    szczególnie skomplikowane. Trzeba napisać kilka równań. W zależności od
    poszczególnych wymiarów otrzymamy opis drogi drugiego końca.