  • 11. Data: 2010-12-17 13:17:54
    Temat: Re: Prostownik nie chce sie zepsuc
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>
    > Kiedyś dawno (1982) udało mi się zrobić chronokomparator do
    > regulacji zegarków elektronicznych, którego termostatowany
    > wzorzec częstotliwości uzyskiwał stabilność po około 15 minutach,
    > a po 8 godzinach zaczynał jechać dalej.
    > Przyczyną było ogrzanie (w ciągu 8h) całego wnętrza urządzenia
    > (dużo TTLi) powyżej ustawionej temperatury termostatu. Wynikało
    > by z tego, że urządzenie może jeszcze nie być stabilne termicznie
    > po 8h.

    Dziwnie dlugo jednak.
    Moze prawdziwa przyczyna byl piecyk, ktory wlaczano rano, a dopiero
    po 8h pomieszczenie bylo nagrzane :-)

    Bo o ile ci przekraczal temperature - o 1 stopien ?

    J.

  • 12. Data: 2010-12-21 10:02:12
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > pomieszczenie bylo nagrzane :-)
    >
    > Bo o ile ci przekraczal temperature - o 1 stopien ?

    Sprawdziłem to kilka razy i było powtarzalne. Sądzę, że przyczyną były dość
    duże rozmiary całości - skrzynka drewniana 15x15x30cm.
    Termostatowany generator (dużego kwarca owinąłem blachą aluminiową i do niej
    tranzystor i termistor) obudowałem styropianem jakieś 10x8x4cm.
    Temperaturę ustawiłem na coś koło 45 stopni.
    Jak wykryłem problem to podniosłem temperaturę o jakiś 10 stopni, a w
    obudowie wykonałem trochę otworów wentylacyjnych i to zdecydowanie pomogło.
    P.G.
    (coś mnie odcięło od p.m.e na kilka dni)

  • 13. Data: 2010-12-21 20:05:57
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 16 Dec 2010 22:02:57 +0100 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Ladowac do uslyszenia intensywnego gazowania.

    A właściwie to jaka dokładnie reakcja wtedy zachodzi? Skąd bierze się
    H2 ulatujące w powietrze? Z cząsteczek H2O czy z H2SO4? Chodzi o to
    czy w czasie gazowania stężenie elektrolitu rośnie (rozkład wody, ale
    wtedy wydzielałby się dodatkowo tlen) czy spada (rokzład kwasu)?

  • 14. Data: 2010-12-21 20:53:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Dec 2010 21:05:57 +0100, __Maciek wrote:
    >Thu, 16 Dec 2010 22:02:57 +0100 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    >
    >A właściwie to jaka dokładnie reakcja wtedy zachodzi? Skąd bierze się
    >H2 ulatujące w powietrze? Z cząsteczek H2O czy z H2SO4?

    A ktoz to moze wiedziec ? :-)
    No dobra - zaloze sie ze wodory sa wymienne jeszcze w roztworze i
    wkrotce nie dojdziesz co w jonie jest z wody, a co z kwasu.
    Wydziela sie wodor

    Co do reakcji anodowej to nie bede sie wymadrzal, bo elektrochemia mi
    sie kompletnie nie podoba.

    >Chodzi o to
    >czy w czasie gazowania stężenie elektrolitu rośnie (rozkład wody, ale
    >wtedy wydzielałby się dodatkowo tlen) czy spada (rokzład kwasu)?

    koniec koncow wydziela sie jednak tlen. Tlen i wodor - czyli jon
    siarczanowy zostaje i sie kwas zateza.

    J.