  • 1. Data: 2009-11-24 19:00:27
    Temat: Zasilanie op-amp
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Witam,
    Mam op-amp pracujący jako wtórnik napięciowego. Układ pracuje w
    samochodzie, zasilanie całości jest zrobione na 7805. Op-amp'a
    potrzebuję zasilić tak, żeby mierzyć sygnały do ok 12V (napięcie
    akumulatora). W tej chwili używam do tego celu miniaturowej
    przetworniczki DC-DC i z 5V robię 15, ale uważam że to może być
    bezcelowe. Czy mogę op-ampa (konkretnie LM224) zasilić bezpośrednio
    takim napięciem jakie występuje między zaciskami akumulatora? Czy jednak
    powinienem je stabilizować i dać tak jak teraz nieco wyższe niż max
    mierzonego (np 15V). Jeśli tak, to jak w najprostszy (i zajmujący jak
    najmniej miejsca) sposób uzyskać takie napięcie z 5V?

    Dariusz Żołna

  • 2. Data: 2009-11-24 20:36:00
    Temat: Re: Zasilanie op-amp
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

[...]

    Tak. Ale LM224 nie będzie działał do 12V. Ten typ działa z napięciami
    bliskimi zeru.
    Prędzej uA741, lub coś lepszego. W skrajnym przypadku rail to rail.

    Czy jednak
    powinienem je stabilizować i dać tak jak teraz nieco wyższe niż max
    mierzonego (np 15V).

    Też można.
    Można zasilić nawet z 5V, a napięcie z akumulatora dać przez dzielnik, tak
    aby po dzielniku otrzymać poniżej 5V.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-11-24 20:59:27
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Dariusz Zolna przemówił ludzkim głosem:

    > Mam op-amp pracujący jako wtórnik napięciowego.
    > Op-amp'a potrzebuję zasilić tak, żeby mierzyć sygnały do ok 12V (napięcie
    > akumulatora)

    A nie możesz po prostu zrezygnować z tego wtórnika?

  • 4. Data: 2009-11-24 21:23:10
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > mierzonego (np 15V). Jeśli tak, to jak w najprostszy (i zajmujący jak
    > najmniej miejsca) sposób uzyskać takie napięcie z 5V?

    Obniżanie napięcia po to, by je później podnieść uważam za totalnie
    bezsensowne (w tej sytuacji :P)... Po pierwsze - czy potrzebny jest
    wtórnik? Jeśli nie - sprawa rozwiązana... po drugie - czy koniecznie
    musi to być wtórnik napięcia z akumulatora?? Może puść to napięcie przez
    dzielnik, wówczas nie będzie problemu (ok 12V zasilania, ok 6V sygnału).
    Co do podłączania wzmacniacza wprost do akumulatora - nie ma problemu
    :)... daj tylko jakiś kondensator filtrujący (-set nano + -set mikro).
    Oczywiście te kondensatory chronią przed "szpilkami". Zakładam, że
    wzmacniacz wytrzymuje spokojnie napięcia, które mogą się w instalacji
    pojawiać (ja przyjmuję 18V).

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2009-11-24 21:30:53
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Konop pisze:
> [...]
    > Oczywiście te kondensatory chronią przed "szpilkami". Zakładam, że
    > wzmacniacz wytrzymuje spokojnie napięcia, które mogą się w instalacji

    Tak, musi być wtórnik.
    Nie szukam innego rozwiązania układu wejściowego.
    Chcę op-ampa zasilić 15V. Jak najprościej. Mam do dyspozycji 5V
    stabilizowane i powiedzmy 11,5 do 14,5V niestabilizowane.

    Pozdrawiam,
    Dariusz Żołna

  • 6. Data: 2009-11-24 21:38:08
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Dariusz Zolna wrote:

    > Tak, musi być wtórnik.

    OK.

    > Nie szukam innego rozwiązania układu wejściowego.
    > Chcę op-ampa zasilić 15V.

    Jesli starczy napiecie z akumulatora, to daj w szereg na zasilanie 27R i
    220n + 2u2 jako filtr d-p.
    Oczywiscie wiesz o tym, ze jesli LM224 zasilisz +12V, to bedziesz mogl
    mierzyc tylko do ~ +9V? (AFAIR LM224 ma 3V offsetu od gory).

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-11-24 22:20:27
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Dariusz Zolna" <a...@u...com> napisał w wiadomości

    > Tak, musi być wtórnik.
    > Nie szukam innego rozwiązania układu wejściowego.
    > Chcę op-ampa zasilić 15V. Jak najprościej. Mam do dyspozycji 5V
    > stabilizowane i powiedzmy 11,5 do 14,5V niestabilizowane.

    nie wiem, czy jest to najprostsze, co może być, ale skoro masz 5V i 11V
    można z tego zrobić pompą ładunkową 16V (minus spadki na diodach). 11V
    przez diodę na kondensator, którego dolna końcówka jest przełączana
    pomiędzy 5V a masę (albo po prostu dołączona do sygnału prostokątnego 5V,
    zależy co tam masz). Z górnej końcówki kondensatora przez diodkę odbierasz
    sobie podwyższone napięcie. Przy okazji zawsze będziesz miał zapas
    napięcia dla zasilania opampa, bo gdy 11V się podnosi, to napięcie też się
    podnosi.
    Oczywiście możesz też zrobić podwajacz dowolnego innego napięcia
    mniejszego od 11V.

    e.