  • 1. Data: 2009-11-24 09:08:21
    Temat: Jaki czujnik do alarmu do motocykla?
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    [Cross z pl.misc.elektronika i pl.rec.motocykle.]

    Kupiłem sobie alarm do moto (spy moto), ale niestety czujnik nie spełnia
    moich oczekiwań (trzeba naprawdę się postarać żeby alarm się włączył, samo
    "usiąście" w dwie osoby nie wystarczy), więc chcę dorobić do niego osobny
    czujnik (jest na niego wejście). Chciałbym żeby reagował na każdą próbę
    robienia czegokolwiek z motocyklem (siadanie, poruszanie itd). Na razie
    mam pięć pomysłów.

    1. Czujnik udarowy taki jaki jest w alarmie - czyli cewka i w niej magnes
    zawieszony na gumkach. Tylko gumki cieńsze i dodatkowa regulacja czułości.
    Boję się może reagować na wstrząsy terenu (np. samochody), ale to kwestia
    regulacji.

    2. Czujnik rtęciowy (mam taki w domu, kupiłem kiedyś) - to taka metalowa
    kopułka podobna do TO18, tylko z jednym pinem (drugim jest obudowa) i
    rtęcią w środku. Reaguje na uderzenie i zmianę pozycji (np. zdjęcie moto
    z kosy albo "usiąście"). Tylko że moto na kosie może być w różnych
    pozycjach, zależy od terenu, a mi się nie uśmiecha za każdym razem
    po zejściu ustawianie czujnika w odpowiedniej pozycji...

    3. Mikrofon przyklejony do obudowy albo ramy, filtr dolnoprzepustowy i
    regulacja siły głosu, która wyzwoli alarm. Może reagować na mocniejszy
    niż normalnie dotyk motoru ale może też np. na przejeżdżające ciężarówki...

    4. Czujnik dotykowy. Reagowałby na 50Hz indukujące się w ciele i przenoszone
    podczas dotyku metalowych części motocykla (np. ciężarków kierownicy). Nie
    mam pojęcia czy i jak to się sprawdzi, to ostateczność - w końcu nie trzeba
    dotykać metalowych części...

    5. Czujnik obrotów któregoś koła. Da się zrobić optycznie - np. używając
    tarczy hamulcowej jako impulsatora. Ale to dodatkowy problem z czyszczeniem
    itd. (zbiera się tam cały syf z okolicy) no i nie chcę aż tak ingerować,
    idealnie byłoby gdyby całość zamknęła się tam gdzie jest - pod siedzeniem.

    Co myślicie? Może macie jakieś inne pomysły? Widzicie jakieś inne wady tych
    rozwiązań? Które jest według was najlepsze? Dla mnie faworytem jest 1, myślę
    też poważnie nad 2.

    Pozdr.

    --
    Fiat Siena 1.6 HL & Suzuki GSX 750F
    PMS+ PJ- S+ p++ M- W+ P++:++ X++ L++ B+ M+ Z++ T W- CB+++ D

  • 2. Data: 2009-11-24 09:15:56
    Temat: Re: Jaki czujnik do alarmu do motocykla?
    Od: mariusz <e...@w...pl>

    > Chciałbym żeby reagował na każdą próbę
    > robienia czegokolwiek z motocyklem (siadanie, poruszanie itd)

    mikrofalowy skręcony na minimum czułości.

  • 3. Data: 2009-11-24 17:57:41
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > Boję się może reagować na wstrząsy terenu (np. samochody), ale to kwestia

    Zobacz opis np. MS24 (są chyba w firmie Farnell). Czułość reguluje się
    doczepiając równolegle kondensator.

    Paweł

  • 4. Data: 2009-12-01 20:26:42
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    A może czujnik na przydźwięk sieci, jako wstępny alarm?
    A standardowy jako zasadniczy?
    Na przydźwięk sieci zrobisz prosty czujnik ze zwykłego wzmacniacza
    operacyjnego np. za nim detektor diodowy z filtrem dolno-p. na
    kondensatorze i gotowe.
    Jeżeli elektrodą ma być rama motoru, to chyba konieczna będzie separacja
    zasilania przez jakąś przetwornicę izolującą? Ale to trzeba sprawdzić na
    żywym organizmie. Może sztuczna masa załatwi sprawę?

  • 5. Data: 2009-12-24 17:52:23
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Adam Wysocki wrote:

> [...]

    > Co myślicie? Może macie jakieś inne pomysły? Widzicie jakieś inne wady
    > tych rozwiązań? Które jest według was najlepsze? Dla mnie faworytem jest

    a moze jeszcze 'psychologiczny' ? tzn. falszywa stacyjka, z kluczykiem ;)
    alarm zalaczalby sie :
    -po przekreceniu kluczyka
    -po wyjeciu kluczyka

    ad alarmu to u mnie z powodzeniem sprawdza sie lekko zboostowany transmiter
    fm + mikrofon (z tym ze uzywam w rowerze):
    1)zamiast wyc jak glupi 'dyskretnie' wlacza dzwiek w odbiorniku -
    wiadomo wtedy czy rower po prostu sie przewrocil (zdarza sie) , czy
    ciezarowka przejechala, itd. dyskryminacje 'ciszy' mam w odbiorniku, wiec w
    razie czego moge tez monitorowac co sie dzieje z rowerkiem (czy ktos
    rozmawia przy nim itd)

    2)gdy rower jedzie - latwiej go namierzyc. dynamko daje ~3W na stopien mocy
    gdy rower jedzie (oczywiscie o ile sie go nie wylaczy - jesli sie wie gdzie
    i jak :) . nadawanie w pasmie FM z taka moca jest wprawdzie nielegalne, ale
    nadawanie z taka moca dziala tylko wtedy gdy na rowerze jedzie zlodziej -
    jest to wiec dodatkowy paragraf na niego ;p

    byc moze jeszcze warto byloby dorobic nadajnik na pasmo policyjne + jakis
    mp3 player gadajacy 'skradziono rower marki xxx...' ;)

    ad czujnika ruchu kola - wlozyc maly magnesik i gdzies na widelcu umiescic
    cewke/czujnik hallotronowy - w rowerze do tego sluzy dynamo w piascie, w
    motrorze trzeba bedzie cos takiego wyczarowac (sa gotowe systemy uzywane w
    licznikach rowerowych - magnesik na szpryche i czujnik na widelec) - nie
    trzeba czyscic tego.

  • 6. Data: 2009-12-25 12:31:24
    Temat: Re: Jaki czujnik do alarmu do motocykla? [OT i NTG?]
    Od: marider <marider@CUT_go2.pl>

    Piotr "Curious" Slawinski pisze:
> [...]
    > licznikach rowerowych - magnesik na szpryche i czujnik na widelec) - nie

    Niezly patent na zabezpieczenie roweru. Jesli ktos jezdzi takim
    wypasionym to na pewno warto (rekordowca widzialem TREK costam za
    29000zl 0_o ale pewnie sa i lepsze u profesjonalnych zawodnikow od
    rajdow, peletonow itp itd). Czy jakas firma w PL zajmuje sie
    zabezpieczaniem takich rowerow lub ktos moglby cois takego w nim
    zamontowac czy po prostu nie nalezy z niego zsiadac nawet we snie i
    wykupic mu AC? ;D Powaznie pytam, moze ktos wie.

    Pzdr
    PS: a tak BTW w Polsce np. ten sam rower "sredniej" klasy moze kosztowac
    nawet 8 tys zl wiecej niz IDENTYCZNY za granica. Oczywiscie oba nowe i
    ze sklepu oraz na gwarancji :)
    --
    marider
    Wsciekla R1 + dodatki

  • 7. Data: 2009-12-26 22:31:46
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2009-12-25 13:31, marider pisze:

    > PS: a tak BTW w Polsce np. ten sam rower "sredniej" klasy moze kosztowac
    > nawet 8 tys zl wiecej niz IDENTYCZNY za granica. Oczywiscie oba nowe i
    > ze sklepu oraz na gwarancji :)

    Odpowiedź jest prosta: do ceny sklepowej np. w USA dodaj cło i podatek.
    Sprzedawcy w Polsce nie mają lekko. Tak samo można porównać ceny wielu
    innych artykułów, np. Apple iMac 27" Quad 2,66GHz: $1999 (czyli ok.
    5705zł) w USA vs 7999zł w Polsce. To daje "drobne" 40% drożej.

    Podobnie będzie w przypadku roweru za ok. $7000.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-12-27 12:12:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 26 Dec 2009 23:31:46 +0100, Adam Dybkowski wrote:

    >Odpowiedź jest prosta: do ceny sklepowej np. w USA dodaj cło i podatek.

    I pamietaj ze przy kasie sklepu w USA sie dowiesz ze tam tez sa
    podatki.

    >Sprzedawcy w Polsce nie mają lekko.

    Raczej klienci :-)

    A propos - wlasnie mowia ze nowe skanery na poczcie ulatwiaja selekcje
    przesylek z elektronika do oclenia :-)

    J.

  • 9. Data: 2010-04-30 11:16:39
    Od: robert seczkowski <j...@g...com>

    In article <hf3u66$8kq$1@news.onet.pl>, i...@p...onet.pl says...

    > A mo?e czujnik na przyd?wi?k sieci, jako wst?pny alarm?
    > A standardowy jako zasadniczy?
    > Na przyd?wi?k sieci zrobisz prosty czujnik ze zwyk?ego wzmacniacza
    > operacyjnego np. za nim detektor diodowy z filtrem dolno-p. na
    > kondensatorze i gotowe.
    > Je?eli elektrod? ma by? rama motoru, to chyba konieczna b?dzie separacja
    > zasilania przez jak?? przetwornic? izoluj?c?? Ale to trzeba sprawdzi? na
    > ?ywym organizmie. Mo?e sztuczna masa za?atwi spraw??

    Proponuj? czujnik zbli?eniowy na strojon? odleg?o?? ok 10cm.
    Czujnik umieszczony np. pod siedzeniem wraz z nadajnikiem GSM.

    --
    Regards
    Robert S...@g...com