  • 1. Data: 2016-11-27 16:16:35
    Temat: Przekaźniki wysokoprądowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@g...com>

    Przeglądam sobie ofertę różnych sklepów w poszukiwaniu przekaźnika DPDT
    zdolnego stabilnie przenosić prądy ~50A, więc wybieram modele 60A
    i 80A. Ale w dokumentacji albo nie ma niczego o rezystancji zestyku,
    albo jest tam <= 100miliomów. Przecież przy nominalnym 80A to daje
    moc wydzielaną na stykach <= 640 watów i przekaźnik powinien zapłonąć.
    Naprawdę jest aż tak źle?

    Mnie rozwiązanie mechaniczne interesuje głównie dlatego, że w
    odróżnieniu od SSR nie ma ryzyka awarii MOSFETów na zwarcie,
    a co za tym idzie utworzenie połączenia pomiędzy stykami NO i NC.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2016-11-27 17:34:15
    Temat: Re: Przekaźniki wysokoprądowe
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@g...com> napisał w
    wiadomości news:o1etcg$jcg$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > albo jest tam <= 100miliomów. Przecież przy nominalnym 80A to daje
    > moc wydzielaną na stykach <= 640 watów i przekaźnik powinien zapłonąć.

    Pachnie mi błędem w druku. Może sie komuś poptaszyło i zapodał parametry
    czegoś małosygnałowego, a oporność nie 100 mOhm, tylko 100 uOhm...?
    Zawsze mi się wydawało, że nawet w najgorszych syfach było rzędu
    pojedynczych mOhm, jeśli już... Poza tym... taki przekaźnik, to raczej sie
    chyba zespawa? :)

    > Mnie rozwiązanie mechaniczne interesuje głównie dlatego, że w odróżnieniu
    > od SSR nie ma ryzyka awarii MOSFETów na zwarcie,
    > a co za tym idzie utworzenie połączenia pomiędzy stykami NO i NC.

    E tam, nienowoczesny jesteś, klapać ci będzie i styk się syfić... :P
    (tak mi się przypomniała dyskusja sprzed kilku(nastu?) miesiecy, o wyższości
    jednych nad drugimi.)

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"

  • 3. Data: 2016-11-27 18:11:25
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > albo jest tam <= 100miliomów. Przecież przy nominalnym 80A to daje
    > moc wydzielaną na stykach <= 640 watów i przekaźnik powinien zapłonąć.

    Z tego co pomierzyłem do tej pory a będzie tego kilkaset sztuk od
    maleństw na 2A do styczników na 25A to czym bydle większe tym większa
    rezystancja styków, robię pomiary prądem 2A i mierzę napięcie na
    wyprowadzeniach, zwykle przekaźniki mają 10-50mV, styczniki (nawet nowe)
    30-100mV.
    Weź pod uwagę że styczniki mają o wiele lepsze chłodzenie.

    > Mnie rozwiązanie mechaniczne interesuje głównie dlatego, że w
    > odróżnieniu od SSR nie ma ryzyka awarii MOSFETów na zwarcie,
    > a co za tym idzie utworzenie połączenia pomiędzy stykami NO i NC.

    To SSR jako roboczy i stycznik do awaryjnego rozłączenia.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2016-11-27 20:13:00
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-11-27 o 16:16, Piotr Wyderski pisze:

    > Mnie rozwiązanie mechaniczne interesuje głównie dlatego, że w
    > odróżnieniu od SSR nie ma ryzyka awarii MOSFETów na zwarcie,
    > a co za tym idzie utworzenie połączenia pomiędzy stykami NO i NC.

    Tylko musisz pamiętać o rozłączaniu - jeżeli łuk nie zgaśnie
    dostatecznie szybko, to możesz mieć połączenie na chwilę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2016-11-27 20:51:40
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    HF5BS wrote:

    > Pachnie mi błędem w druku. Może sie komuś poptaszyło i zapodał parametry
    > czegoś małosygnałowego, a oporność nie 100 mOhm, tylko 100 uOhm...?

    Mnie się też tak początkowo wydawało, zwłaszcza, że datasheety są
    w większości azjatyckie, ale szanujący się przecież Relpol w katalogu
    podaje 55mOhm. Porąbawszy? :-/

    > Poza tym... taki przekaźnik, to raczej sie chyba zespawa? :)

    Taki scenariusz awarii mogę zaakceptować. Ale awarii, a nie
    efektu normalnego użytkowania.

    > E tam, nienowoczesny jesteś, klapać ci będzie i styk się syfić...

    Kłapanie mi nie przeszkadza, to ma służyć do automatycznego przełączania
    źródeł zasilania, więc rozsądnie licząc kłapnie może 100 razy w całym
    cyklu życia. Ale spięcia zasilaczy na krótko racze bym sobie nie życzył,
    zwłaszcza, że awarię MOSFETa na zwarcie kilka razy już w tym roku
    widziałem. Nie mam nic do SSR w zastosowaniach ogólnych, ale tu
    po prostu nie wierzę półprzewodnikom. Musi być mechanicznie i trwale,
    ale niekoniecznie szybko. Nawet napęd silnikowy by mi wystarczył.
    Łakomym okiem patrzę też na te rtęciowe (mercury displacement relay),
    ale rozsadzają budżet i nie ma DPDT.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2016-11-27 20:55:20
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    AlexY wrote:

> [...]
    > rezystancja styków, robię pomiary prądem 2A i mierzę napięcie na
    > wyprowadzeniach, zwykle przekaźniki mają 10-50mV, styczniki (nawet nowe)

    No to się niestety teoria potwierdza w praktyce, na stycznikach masz
    15..50 miliomów. Kto to w ogóle dopuścił do użytku?

    > Weź pod uwagę że styczniki mają o wiele lepsze chłodzenie.

    Ale nawet 300 watów to nie jest w kij dmuchał.

    > To SSR jako roboczy i stycznik do awaryjnego rozłączenia.

    A skąd będę wiedział, że jest awaria?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2016-11-27 23:04:08
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > No to się niestety teoria potwierdza w praktyce, na stycznikach masz
    > 15..50 miliomów. Kto to w ogóle dopuścił do użytku?

    > Ale nawet 300 watów to nie jest w kij dmuchał.

    > A skąd będę wiedział, że jest awaria?

    Robisz albo kupujesz jeśli Cię stać układ monitorujący.

  • 8. Data: 2016-11-28 07:18:16
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    AlexY wrote:

    > Robisz albo kupujesz jeśli Cię stać układ monitorujący.

    A kto upilnuje samych strażników?

    W takich zastosowaniach w żaden monitoring nie wierzę,
    zabezpieczeniem musi być sama fizyka. W tym przypadku
    niezdolność blaszki do bycia w dwóch miejscach jednocześnie,
    przy wszystkich pozostałych wadach tej blaszki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2016-11-28 11:59:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >albo jest tam <= 100miliomów. Przecież przy nominalnym 80A to daje
    >moc wydzielaną na stykach <= 640 watów i przekaźnik powinien

    Jak sam widzisz - nie moze byc tak zle, bo by zaplonal.
    Gdzies tam jeszcze sa rozruszniki samochodowe - przy 200A spadek
    napiecia bylby 20V, a w akumulatorze tylko 12.

    Ale z jakis powodow nie chca napisac mniej ... moze to nieliniowe i
    mocno od pradu zalezy, a moze nie chca sie bic z klientami, ktorzy nie
    potrafia tak malych opornosci zmierzyc.
    Ma wytrzymac 80A, to wytrzymuje.

    >Mnie rozwiązanie mechaniczne interesuje głównie dlatego, że w
    >odróżnieniu od SSR nie ma ryzyka awarii MOSFETów na zwarcie,
    >a co za tym idzie utworzenie połączenia pomiędzy stykami NO i NC.

    A jak sie styki zespawaja i jeden sie nie przelaczy, a drugi tak ?

    J.

  • 10. Data: 2016-11-28 19:22:46
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > A kto upilnuje samych strażników?

    Bezpiecznik

    > W takich zastosowaniach w żaden monitoring nie wierzę,
    > zabezpieczeniem musi być sama fizyka. W tym przypadku
    > niezdolność blaszki do bycia w dwóch miejscach jednocześnie,
    > przy wszystkich pozostałych wadach tej blaszki.

    Ale może się zespawać, np tylko jeden styk, już tak miałem w styczniku 100A.
    Co takiego strugasz że musisz mieć aż taki poziom zabezpieczeń? Bo do
    takich zastosowań jak wspomniałem są sprzęty tyle że cena jest adekwatna
    do poziomu bezpieczeństwa.