  • 1. Data: 2023-09-01 11:31:58
    Temat: TIG vs reszta
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Dlaczego spawanie TIG jest ciche? Albo dlaczego inne hałasują.
    Wszędzie ten łuk się pali.

    Robert

  • 2. Data: 2023-09-01 19:39:02
    Temat: Re: TIG vs reszta
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 1 September 2023 at 11:32:01 UTC+2, Robert Wańkowski wrote:
    > Dlaczego spawanie TIG jest ciche? Albo dlaczego inne hałasują.
    > Wszędzie ten łuk się pali.

    Łuk nie robi hałasu. A zwarcie metalu z metalem powoduje nagłą atomizację, czyli
    trochę zjawisk wytwarzających dźwięk.

  • 3. Data: 2023-09-03 20:39:11
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, September 1, 2023 at 4:32:01 a.m. UTC-5, Robert Wańkowski wrote:
    > Dlaczego spawanie TIG jest ciche? Albo dlaczego inne hałasują.
    > Wszędzie ten łuk się pali.

    W zolnierskich slowach: bo TIG robi wyladowanie ciagle (skrot myslowy) a inne metody
    albo buracko 50/100Hz albo nieco wiecej ale dodawanie materialu do spoiny to
    wyladowanie destabilizuje powodujac nierownomierne nagrzewanie sie powietrza i w
    rezultacie halas.

    zajrzyj sobie na mig/stock spawanie w slow motion na youtube. zobaczysz jak te
    dyndajace krople materialu machaja ksztaltem wyladowania elektrycznego. to to
    poruszanie sie luku tak halasuje.
    Do kompletu elektroda gazuje i dmucha otulina nierowno.
    mig jest cichszy ale nadal drut miesza wyladowaniem...

  • 4. Data: 2023-09-04 20:05:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Sep 2023 10:39:02 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    > Łuk nie robi hałasu. A zwarcie metalu z metalem powoduje nagłą atomizację, czyli
    trochę zjawisk wytwarzających dźwięk.

    Hm, nie robi?

    https://www.youtube.com/watch?v=SYiBNLAe0aU

    https://www.youtube.com/watch?v=p4Dxjcph06g

    Ale to chyba bardziej iskra niz łuk.

    J.

  • 5. Data: 2023-09-05 03:09:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-04, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Hm, nie robi?
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=SYiBNLAe0aU
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=p4Dxjcph06g
    >
    > Ale to chyba bardziej iskra niz łuk.

    Hałas przy wyładowaniu nieciągłym bierze się zapewne w ruchu gazu, który
    jest gwałtownie podgrzewany/chłodzony. Ale jak łuk jest ciagły,
    podtrzymany i nie lata jak dziki po okolicy to w sumie co by tam miało
    hałasować?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2023-09-05 12:23:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 05 Sep 2023 01:09:36 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > jest gwałtownie podgrzewany/chłodzony. Ale jak łuk jest ciagły,
    > podtrzymany i nie lata jak dziki po okolicy to w sumie co by tam miało

    Z doświadczeń w spawaniu "klasycznym" - elektroda otulona - czyli MMA się
    to chyba nazywa.
    Jak się spawa normalną topliwą elektrodą, to słychać sekwencje
    głośniej-ciszej. Po tym dźwięku zresztą słychać, czy dobrze się spawa, czy
    prąd odpowiedni i czy odległość dobra - ale ja nie o tym.
    Natomiast, jak wziąłem do testów elektrody węglowe ze starego projektora
    kinowego AP5, gdzie nic się nie topi i nie spada z elektrody, to łuk jest
    stabilny i cichutki.

    Swego czasu były stosowane dość często lampy łukowe, np. w amerykańskich
    parowozach, do oświetlenia lotnisk, w czasie II W.Ś. jako reflektory
    przeciwlotnicze.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2023-09-05 18:07:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 05 Sep 2023 01:09:36 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > jest gwałtownie podgrzewany/chłodzony. Ale jak łuk jest ciagły,
    > podtrzymany i nie lata jak dziki po okolicy to w sumie co by tam miało

    Nie wiem, moze cos tam jednak hałasuje, szumy jakies.

    W zwykłych/starych spawarkach gdzies tam chyba 50/100/300 Hz sie
    nakłada, a TIG moze lepsza ...

    J.

  • 8. Data: 2023-09-06 03:07:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-05, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem, moze cos tam jednak hałasuje, szumy jakies.
    >
    > W zwykłych/starych spawarkach gdzies tam chyba 50/100/300 Hz sie
    > nakłada, a TIG moze lepsza ...

    Zdaje się łuk AC działa na zasadzie, że czas wynikający z odwrócenia
    amplitudy jest zbyt krótki na zanik tej całej radośći przewodzących
    cząstek/cząsteczek co się wytworzyły. Może coś tam i szumi, ale czy
    można to zazwać hałasem?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2023-09-06 03:10:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-05, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Swego czasu były stosowane dość często lampy łukowe, np. w amerykańskich
    > parowozach, do oświetlenia lotnisk, w czasie II W.Ś. jako reflektory

    Co MZ sugeruje, że ma to coś wspólnego z rozszerzalnością cieplną, i
    pewnie też przenoszeniem/tłumieniem dzwięku w danym ośrodku.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-09-06 11:36:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 06 Sep 2023 01:07:29 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > amplitudy jest zbyt krótki na zanik tej całej radośći przewodzących
    > cząstek/cząsteczek co się wytworzyły. Może coś tam i szumi, ale czy

    Wiele spawarek jest DC, ale prąd pulsujący. Zanikający do zera,
    albo tylko troche.

    Ale teraz modne inwertorowe, to na wiekszej czestotliwosci pracuja.

    TIG chyba ma jakies ambitne przetwornice.

    J.