  • 11. Data: 2010-07-23 21:07:01
    Temat: Re: Przetwornica dużej mocy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ,

    Friday, July 23, 2010, 10:47:35 PM, you wrote:

    > Tak ale na zadupiu to wiesz co kupię, a w sumie to prosty układ.

    Przecież masz dostęp do Internetu - jaki problem? Prosty układ? Zrób
    parę przetwornic mniejszej mocy, przekonasz się, czy to takie
    proste...

    > Ok dziękuję poszukam ile to cudo kosztuje i kto tym handluje.

    1.33 euro/sztukę w Farnellu...

    > Elektroniką zajmuję się od dawna, co prawda przetwornic nie robiłem ale sporo
    > naprawiałem i to różnych, tak że pewne doświadczenie mam a na zlecenie nie
    > mam forsy ani ochoty, sam się chcę coś nauczyć chociaż już piąty krzyżyk mam
    > na karku.

    Nie masz pojęcia o przetwornicach a chcesz sam transformator nawijać?
    Zapewniam, że błądzisz i to bardzo. Przede wszystkim w kwestii
    wyobrażeń o kosztach.

    > Ale co tam jest złego? niemiec się myli? reszta ukłądów jest dobra a akurat
    > push-pull jest do d. ?

    Niemiec robi to dla swoich studentów. Studenci zapewne mają obowiązek
    znaleźć błąd i sobie z nim poradzić. Błąd jest zbyt poważny i trwa to
    już zbyt wiele lat, jak na przypadkowe działanie.

    > Albo inaczej jak byś to ty zrobił?

    Znaczy mam Ci policzyć wszystko a Ty nawet nie dasz zarobić firmie,
    która mnie zatrudnia? Tak dla sportu?

    > o PFC nie pisałem liczyłem go dla zakresu od 200 do 245 bo tak miewam w
    > gniazdku, 50khz, 2A. Obliczył mi 732uH, rdzen ETD59, szcz=2mm, 49zw.

    Dość dobrze - tyle, że powinno dać się zrobić na trochę mniejszym
    rdzeniu - z większą szczeliną.

    Te 287 dławika wyjściowego to chyba jednak nH a nie uH... I to tylko w
    przypadku gdy podałeś napięcie minimalne równe maksymalnemu a to spory
    błąd. Za PFC masz tętnienia 100Hz - zazwyczaj PFC liczy się dla
    napięcia tętnień p-p rzędu 5%

    > To ile mam dać? 50khz?

    Ja zawsze zalecam 37 kHz - żeby 4-ta harmoniczna była poniżej 150 kHz.

    > Ale to żaden trup :) jeszcze niedawno działał, ale kupie porządny rdzeń.

    Ale po co? Rdzeń to naprawdę malutki koszt. Po co dziadowac na
    wylutach?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-07-24 06:31:25
    Od: Patryk <a...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:
    > Ja zawsze zalecam 37 kHz - żeby 4-ta harmoniczna była poniżej 150 kHz.

    A dlaczego właśnie 4-ta i 150?

    --
    Patryk

  • 13. Data: 2010-07-24 07:30:02
    Od: " " <j...@g...pl>

    > 1.33 euro/sztukę w Farnellu...

    ok dzieki

    > Nie masz pojęcia o przetwornicach a chcesz sam transformator nawijać?
    Dlaczego mnie tak ostro oceniasz? pytania nie zawsze wskazują poziom wiedzy.

    > Zapewniam, że błądzisz i to bardzo. Przede wszystkim w kwestii
    > wyobrażeń o kosztach.
    Tzn, co wg ciebie jest takiego kosztownego?

    > Niemiec robi to dla swoich studentów. Studenci zapewne mają obowiązek
    > znaleźć błąd i sobie z nim poradzić. Błąd jest zbyt poważny i trwa to
    > już zbyt wiele lat, jak na przypadkowe działanie.

    To może jaśniej powiedz gdzie w tych obliczeniach jest błąd.

    > Znaczy mam Ci policzyć wszystko a Ty nawet nie dasz zarobić firmie,
    > która mnie zatrudnia? Tak dla sportu?
    A kto powiedział że nie dam, kupię parę części, przetwornicy nie zlecę bo już
    pisałem dlaczego.

    > Dość dobrze - tyle, że powinno dać się zrobić na trochę mniejszym
    > rdzeniu - z większą szczeliną.
    >
    > Te 287 dławika wyjściowego to chyba jednak nH a nie uH...
    Wyraźnie podaje uH, w nH to pewnie byłby jeden zwój i to z szczeliną 5mmm.

    I to tylko w
    > przypadku gdy podałeś napięcie minimalne równe maksymalnemu a to spory
    > błąd.

    Nie nie podałem, minimalne to minimalne a max to max, rozróżniam te pojęcia :)

    Za PFC masz tętnienia 100Hz - zazwyczaj PFC liczy się dla
    > napięcia tętnień p-p rzędu 5%
    I tak policzył, z tego wyliczył kondesator na 360uF, ja daję 500uF.

    > Ja zawsze zalecam 37 kHz - żeby 4-ta harmoniczna była poniżej 150 kHz.
    Dlaczego 4 harmoniczna jest taka krytyczna?

    > Ale po co? Rdzeń to naprawdę malutki koszt.
    To co jest kosztem poza projektem?

    Po co dziadowac na
    > wylutach?
    Bo się je ma :)

  • 14. Data: 2010-07-24 08:23:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Patryk,

    Saturday, July 24, 2010, 8:31:25 AM, you wrote:

    > A dlaczego właśnie 4-ta i 150?

    Dlatego, że niesie jeszcze sporo energie i dopiero od 150 kHz mierzy
    się zakłócenia przewodzone.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2010-07-24 08:33:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello ,

    Saturday, July 24, 2010, 9:30:02 AM, you wrote:

    [...]

    > Tzn, co wg ciebie jest takiego kosztownego?

    Wiaderko popalonych elementów podczas prób uruchamiania przetwornicy
    bez oscyloskopu i praktyki...

    > To może jaśniej powiedz gdzie w tych obliczeniach jest błąd.

    Przecież już napisałem.

    [...]

    > Wyraźnie podaje uH, w nH to pewnie byłby jeden zwój i to z szczeliną 5mmm.

    Jakbym tego nie liczył - 4 zwoje na rdzeniu E25/13/7 ze szczeliną
    0.25mm daje mi ok. 4uH a nie 287uH - musiałeś coś pomieszać. Wyniku
    287uH nie udało mi się w żaden sposób powtórzyć.

    [...]

    > Dlaczego 4 harmoniczna jest taka krytyczna?

    Każda jest ważna ale gdzieś trzeba postawić granicę rozsądku. 4
    harmoniczna niesie jeszcze dużo energii.

    > To co jest kosztem poza projektem?

    Już napisałem - budowa metodą prób i błąedów. Indukcyjności zazwyczaj
    znoszą dość dobrze eksperymenty.

    > Po co dziadowac na
    > Bo się je ma :)

    Życzę powodzenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2010-07-24 08:50:26
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > Wiaderko popalonych elementów podczas prób uruchamiania przetwornicy
    > bez oscyloskopu i praktyki...

    Wiaderko? Ja tam miałem całą szafę i kilka dziur w ścianach od
    latających IGBT. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 17. Data: 2010-07-24 09:33:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Andrzej,

    Saturday, July 24, 2010, 10:50:26 AM, you wrote:

    > Wiaderko? Ja tam miałem całą szafę i kilka dziur w ścianach od
    > latających IGBT. :-)

    :)

    Wiesz, ale my lamery jesteśmy i się nie znamy, dlatego tyle dobrych
    wylutów marnujemy...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2010-07-24 12:08:47
    Od: " " <j...@g...pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > :)
    >
    > Wiesz, ale my lamery jesteśmy i się nie znamy, dlatego tyle dobrych
    > wylutów marnujemy...

    A gdzie napisałem że nie mam oscyloskopu i praktyki?
    Pisałem że sporo przetwornic naprawiałem, po wymianie uszkodzonego elementu
    trzeba ją uruchomić, co nie zawsze jest łatwe.
    A tutaj starałem się zweryfikować obliczenia przetwornicy z dwóch źródeł ale
    jak zwykle zamiast pomocy to widzę tylko szyderstwa i chęć zarobienia na mnie.

    Janusz

  • 19. Data: 2010-07-24 12:10:54
    Od: " " <j...@g...pl>

    Andrzej W. <a...@w...pl> napisał(a):

    > Wiaderko? Ja tam miałem całą szafę i kilka dziur w ścianach od
    > latających IGBT. :-)

    Jakbyś parał się naprawą to dopłacałbyś do interesu, wszystko trzeba robić z
    głową.

  • 20. Data: 2010-07-24 12:38:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 24 Jul 2010 12:10:54 +0000 (UTC), wrote:
    >Jakbyś parał się naprawą to dopłacałbyś do interesu, wszystko trzeba robić z
    >głową.

    mam propozycje - zrob ta przetwornice z glowa, tylko notuj po drodze
    ile cie to kosztowalo. I zdaj nam pozniej sprawozdanie :-)

    J.