  • 1. Data: 2010-05-23 06:02:31
    Temat: Pulsometr - metoda pomiaru
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    Witam !

    Nabyłem pulsometr wyglądający jak zegarek na rękę.
    Jest to jeden z najtańszych modeli (40 zł). W sieci jest wiele
    informacji, że te nadgarstkowe są kiepskie i nie działają. Ten mój
    jednak mierzy i podaje identyczny wynik z takim wbudowanym do
    ciśnieniomierza.
    W celu pomiaru należy przyłożyć dwa palce do przycisków i chwilę
    poczekać. W instrukcji jest informacja, że ważne jest przyleganie
    spodniej części (metalowej) do nadgarstka.
    Czy ktoś wie jaka jest zasada działania takiego pulsometru ?

    Paweł

  • 2. Data: 2010-05-23 06:22:28
    Temat: Re: Pulsometr - metoda pomiaru
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-05-23 08:02, Paweł napisał/a:

    > W celu pomiaru należy przyłożyć dwa palce do przycisków i chwilę
    > poczekać. W instrukcji jest informacja, że ważne jest przyleganie
    > spodniej części (metalowej) do nadgarstka.

    Wykrywa impulsy elektryczne, które pobudzają serce do pracy
    (te same co są graficznie pokazywane przy badaniu EKG)

    --
    Cz.

  • 3. Data: 2010-05-23 10:19:23
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-05-23 08:22, Czarek pisze:

    > Wykrywa impulsy elektryczne, które pobudzają serce do pracy
    > (te same co są graficznie pokazywane przy badaniu EKG)
    Dodatkowo - jest przystosowany do wykrywania "konkretnego typu"
    impulsów, przy solidnej arytmii nagle przestaje mierzyć bo impulsy mu
    nijak nie pasują... Coś jakby ten pomiar był zrobiony na PLL
    synchronizowanym impulsami z pomiaru.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2010-05-23 13:10:22
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

    W sumie możnaby zrobić taki na zasadzie pomiaru natężenia odbicia
    widma (zakładając zmienną absorbcję) o 2 różnych długościach -
    podczerwień i czerwony przy pomocy fotodiody. Sterowanie urządzeniem
    powinno być sekwencyjne:
    1.dioda czerwona włączona-> pomiar,
    2.dioda podczerwona włączona-> pomiar,
    3. tło -> pomiar
    Jak dobrze wyskalować, to jeszcze poda saturację hemoglobiny tlenem
    (pulsoksymetr). Też niestety musiałby dobrze dolegać.

    Zastanawia fakt, że jeśli jedynymi elektrodami jest spód zegarka, to
    da się zmierzyć elektryczną pracę serca. Różnica potencjałów musi być
    na prawdę niewielka, z racji niewielkiej odległości elektrod i dużej
    odległości od źródła (serce). Ciekawe, czy nie ma problemu z
    atrefaktami pracy mięśni przedramienia.

    Pomiar jest na życzenie, czy może być też ciągły ?

  • 5. Data: 2010-05-23 13:38:50
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Pomiar jest na życzenie, czy może być też ciągły ?

    Zegarek ma dwa przyciski. Naciska się je jednocześnie dwoma palcami
    jednej ręki. Ta elektroda od spodu przylega do drugiej ręki. Pomiar trwa
    kilka sekund. Tak więc jest to pomiar na życzenie.
    Sprawdziłem, że podczas pływania w basenie również działa. Jednak trzeba
    trochę podmuchać na te przyciski/elektrody aby usunąć krople wody.
    Próbowałem utrudnić pomiar pogarszając kontakt ze skórą. Urządzenie w
    takich warunkach zwiększa znacznie czas trwania pomiaru i trochę się
    myli zaniżając wynik.

    Paweł

  • 6. Data: 2010-05-25 14:57:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł" <p...@n...pl> napisał
    > Zegarek ma dwa przyciski. Naciska się je jednocześnie dwoma
    > palcami jednej ręki. Ta elektroda od spodu przylega do drugiej
    > ręki. Pomiar trwa

    Mam podobny zegarek - jeden z tych przyciskow jakby nie byl
    potrzebny - mozna go w ogole nie dotytykac.
    Drugi jest jednoczesnie wlacznikiem i elektroda pomiarowa.
    Sprawdzilem wlasnie - napiecie tam sie zadne nie pojawia, wiec musi
    naprawde EKG w zegarku.

    W praktyce okazywalo sie ze trzeba zapewnic "szeroki obwod" - nie
    mozna innymi palcami dotknac drugiej dloni, przynajmniej jak
    czlowiek mocno spocony, dociskanie golego przedramienia do torsu
    tez utrudnia zabawe.

    J.

  • 7. Data: 2010-05-25 20:58:03
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > W praktyce okazywalo sie ze trzeba zapewnic "szeroki obwod" - nie mozna
    > innymi palcami dotknac drugiej dloni, przynajmniej jak czlowiek mocno
    > spocony, dociskanie golego przedramienia do torsu tez utrudnia zabawe.

    Normalne EKG też się zbiera z dwóch rąk i dwóch nóg (ale jedna robi za
    masę). Plus elektrody przedsercowe... sądzę, że złączenie rąk w
    normalnym EKG tak samo zafałszowałoby wyniki ;)...

    Konop

  • 8. Data: 2010-05-26 05:17:38
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

    > Normalne EKG też się zbiera z dwóch rąk i dwóch nóg (ale jedna robi za
    > masę). Plus elektrody przedsercowe... sądzę, że złączenie rąk w
    > normalnym EKG tak samo zafałszowałoby wyniki ;)...

    Jeśli pomiar odbywa się między rękami to mamy odprowadzenie 1 albo
    jemu przeciwne (polaryzacja). W sumie możnaby było przeciągnąć
    elektrodę i przykleić ją na mięśniu piersiowym po drugiej stronie i
    mieć zapis ciągły. Ciekawe na ile algorytmy poradziłyby sobie z
    artefaktami pracy mięśni szkieletowych.

  • 9. Data: 2010-05-26 15:53:34
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > elektrodę i przykleić ją na mięśniu piersiowym po drugiej stronie i
    > mieć zapis ciągły. Ciekawe na ile algorytmy poradziłyby sobie z

    Takich pulsometrów o ciągłym działaniu jest wiele.
    Składają się wyświetlacza zakładanego na nadgarstek i małego paska z
    nadajnikiem zakładanego na klatkę piersiową. Służą do pomiaru pulsu np.
    podczas biegania. Zapewne więc praca mięśni im nie przeszkadza.

    Paweł

  • 10. Data: 2010-05-27 07:43:01
    Od: Jan Górski <g...@o...pl>

> [...]
    > nadajnikiem zakładanego na klatkę piersiową. Służą do pomiaru pulsu np.
    > podczas biegania. Zapewne więc praca mięśni im nie przeszkadza.

    Kolega ma taką Sigmę. Teoretycznie z punktu widzenia samej konstrukcji
    pomiar pracy elektrycznej serca powinien być nawet łatwiejszy od
    saturacji Hb tlenem, bo wystarczy na wejściu dać wzmacniacz operacyjny
    i podpiąć go do ADC. Reszta powinna być realizowana algorytmicznie. A
    jak ? To może być problem, bo nie miałem okazji zobaczyć artefaktów
    pracy mięśni szkieletowych... Może w wakacje się pobawie na atmedze.