  • 1. Data: 2010-05-23 06:41:19
    Temat: podtrzymanie pompy
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    Kombinuję jak zabezpieczyć pompę a właściwie jak zapewnić zasilanie
    pompie (takiej jak w akwarium) o mocu 10 W.
    Priorytety to działanie co najmniej 10 godzin na zasilaniu awaryjnym i
    w czasie kiedy jest prąd "sieciowy" nie pobieranie zasilania w sposób
    ciągły - tzn oczywiście może pobierać do podładowania akumulatorów ale
    nie ciągle.
    Przełączanie może trwać nawet kilka minut bo problemem nie jest ciągłość
    zasilania tylko aby przerwy nie trwały godziną czy więcej.

    Myślałem nad normalnym ups'em ale one ciągle borą sporo prądu (w
    porównaniu do pompy)

    Qbab

  • 2. Data: 2010-05-23 07:04:45
    Temat: Re: podtrzymanie pompy
    Od: Dylon <d...@s...w.naglowku>

    Dnia Sun, 23 May 2010 08:41:19 +0200, Qbab napisał(a):

> [...]
    > zasilania tylko aby przerwy nie trwały godziną czy więcej.
    >
    > Myślałem nad normalnym ups'em ale one ciągle borą sporo prądu (w

    Jesli to mowa o akwarium, to zastapic pompe 220v na 12v i zasilic to
    zestawem zasilacz buforowy plus akumulator

    --
    Maciej Dylski
    adres: szukaj w naglowku

  • 3. Data: 2010-05-23 07:45:14
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-23 09:04, Dylon pisze:

    > Jesli to mowa o akwarium, to zastapic pompe 220v na 12v i zasilic to
    > zestawem zasilacz buforowy plus akumulator

    jest to jakieś rozwiązanie, ale z mojego punktu widzenia nieoptymalne bo
    wymaga wymiany 2 pomp (każda po ok 5 W) co rodzi spore koszty (te pompy
    mają wydajność około 3000 l/h i odpowiedniki na 12 wolt są drogie) do
    tego koszt zasilacza (ok 100 zł) i akumulatorów (150zł) co łącznie daje
    już sporo pieni?zy.
    Bardziej myślałem nad "elektronicznym" rozwiązaniem - zakup ups'a za 150
    zł i zrobienie układu który będzie go włączał do sieci raz dziennie na
    15-30 min dla podładowania oraz przełączał pompę w razie zaniku prądu w
    sieci. jak by to zrobić na jakimś procku (nie wiem czy to aby nie
    strzelanie z armaty do wróbla) to powinno być dużo mniej energożerne niż
    wpięty na stałe w sieć mały ups. Może da się nawet zrobić bez procka
    tylko na jakimś przekaźniku z cewką na 12 V albo i mniej.

    No i najważniejsze o czym zapomniałem (bo dla mnie było to oczywiste - a
    przecież nie jest):
    Są dwa zbiorniki otwarte jeden nad drugim, dwa z dolnego pompowana jest
    do górnego i tam przelewa się do spływu i wraca do dolnego. przy zaniku
    zasilania dolna pompa przestaje pompować i woda w górnym nie osiąga
    poziomu spływu i przestaje się przelewać. Pompy które mają być
    podtrzymywane nie są tymi odpowiedzialnymi za pompowanie góra - dół
    tylko innymi - wewnętrznymi w zbiornikach.
    Czyli przepływ wody w spływie jest wyznacznikiem czy zasilanie jest czy
    go nie ma.
    kombinowałem tak by na spływie dać czujnik albo nawet mechaniczny
    przełącznik (jakaś klapka czy coś innego obciążany przez płynącą wodę).
    Kiedy zanika zasilanie zanika też przepływ to uruchamia dalsze działanie
    czyli włącza zasilanie awaryjne, w normalnej pracy pobiera jakieś mA do
    monitorowania przepływu.

    Pozdr

  • 4. Data: 2010-05-23 08:25:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 23 May 2010 08:41:19 +0200, Qbab napisał(a):

    > Myślałem nad normalnym ups'em ale one ciągle borą sporo prądu (w
    > porównaniu do pompy)

    A skąd ty masz takie informacje? Tu sobie popatrz, UPS offline.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2010-05-23 08:29:19
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    > A skąd ty masz takie informacje? Tu sobie popatrz, UPS offline.

    oglądałem kilka i miały wpisane w kartach od 3-5 W jako to co same "jedzą"

    ale w takim razie się zagłębię w temat ups'ów offline

    pozdr
    Qbab

  • 6. Data: 2010-05-23 08:34:24
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Qbab" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Zgadza się. Najbardziej odpowiedni pod względem tego co ma nawyjściu (Sinus)
    mój Smart UPS 1000 bierze sam dla siebie ot tak 20W nawet jak go przyciskiem
    wyłaczę i wszystko zgasnie. Widać APC robi smarty elektrownia-friendly ;)

    > jest to jakieś rozwiązanie, ale z mojego punktu widzenia nieoptymalne bo
    > wymaga wymiany 2 pomp (każda po ok 5 W) co rodzi spore koszty (te pompy
    > mają wydajność około 3000 l/h i odpowiedniki na 12 wolt są drogie) do

    No to jakiś koszt jest

    > tego koszt zasilacza (ok 100 zł) i akumulatorów (150zł) co łącznie daje
    > już sporo pieni?zy.

    A tego juz nie rozumiem. Chcesz za darmo?
    Bezpieczeństwo kosztuje.

    > Bardziej myślałem nad "elektronicznym" rozwiązaniem - zakup ups'a za 150
    > zł i zrobienie układu który będzie go włączał do sieci raz dziennie na
    > 15-30 min dla podładowania

    idiotyczne... akumulatory mają policzona ilość cykli a 15min im nie starczy.
    Jak chcesz z tego pół dnia działać to po takiej przerwie należało by
    wymienić akumulatory przy takiej elektronice bo do końca swoich dni ich nie
    naładujesz ponownie.

    > oraz przełączał pompę w razie zaniku prądu w sieci. jak by to zrobić na
    > jakimś procku (nie wiem czy to aby nie strzelanie z armaty do wróbla) to
    > powinno być dużo mniej energożerne niż wpięty na stałe w sieć mały ups.

    przy 10W co bys nie zrobił będzie więcej brało.

    Ale mam dla Ciebie pomysła.
    Bierzesz robisz falownik 12/230V, jakiś proc, przekaźnik i robisz układ
    ładowania z paneli słonecznych. Musisz tylko tak je dobrac aby starczyło i
    na łądowanie i na zasilanie uPC. Nie zapłacisz nic elektrowni.

> [...]
    > Kiedy zanika zasilanie zanika też przepływ to uruchamia dalsze działanie
    > czyli włącza zasilanie awaryjne, w normalnej pracy pobiera jakieś mA do

    A monitorowanie napięcia sieci to jeszcze mniej może być jak już masz robić
    uPC i UPS'a.
    A tu trzeba zakombinować z jakimiś przetwornikami, histerezą i odkłucaniem
    ze względu na to że woda równo nie spływa.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2010-05-23 08:36:29
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    > oglądałem kilka i miały wpisane w kartach od 3-5 W jako to co same "jedzą"
    >
    > ale w takim razie się zagłębię w temat ups'ów offline

    Sprawdź jak będzie działała pompa i czy za kazym razem "odpali" po
    przełaczeniu na trapez z takiego off-line.
    Nie na darmo zasilam pompę CO z Smarta co żre 20W czy stoi czy lezy. Na
    Backu dziwnie to działało.

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2010-05-23 08:42:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 23 May 2010 10:29:19 +0200, Qbab napisał(a):

    > oglądałem kilka i miały wpisane w kartach od 3-5 W jako to co same "jedzą"
    >
    > ale w takim razie się zagłębię w temat ups'ów offline

    3-5W to znikomy koszt. Ale jak ci zależy to trzeba by ci UPS-a który nie ma
    żadnych bajerów poza automacikiem do sprawdzania stanu naładowania aku i
    doładowywaniem w razie potrzeby. No i nie wiem czy główna przetwornica
    UPS-a zechce pracować na tak małe i indukcyjne obciążenie jak twoje pompki.
    To by dopiero trzeba było wypróbować.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2010-05-23 09:32:28
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-23 10:34, Irokez pisze:

    > No to jakiś koszt jest

    > A tego juz nie rozumiem. Chcesz za darmo?
    > Bezpieczeństwo kosztuje.

    chodziło mi głównie o koszt wymiany pomp bo te na 12V mają większe moce
    przy podobnej wydajności (10W zamiast 5W przy wydajności odpowiednio
    3000 i 3500 l/h) a ich cena jest wysoka (ok 250 zł za sztukę).
    Na zabezpieczenie mogę wydać pieniądze ale kupowanie za 500 zł kolejnych
    pomp wydaje mi się mało ekonomiczne wolałbym wykorzystać te co mam.

> [...]
    > Jak chcesz z tego pół dnia działać to po takiej przerwie należało by
    > wymienić akumulatory przy takiej elektronice bo do końca swoich dni ich

    No to wystarczy raz na 2-5 dni na tyle czasu by uzupełnić straty.

> [...]
    > A tu trzeba zakombinować z jakimiś przetwornikami, histerezą i
    > odkłucaniem ze względu na to że woda równo nie spływa.

    e tam spływa bardzo równo - jest tak hydraulika poustawiana żeby płynęło
    najrówniej jak się da bo to zapewnia ciszę :)

    Pozdr

  • 10. Data: 2010-05-23 09:36:39
    Od: Qbab <b...@p...onet.pl>

    > 3-5W to znikomy koszt.

    z jednej strony tak z drugiej to 50% tego co bierze pompa :)

    Pozdr