  • 1. Data: 2016-05-31 17:40:18
    Temat: Pytanie do posiadaczy Samyanga 7,5 mm f/3,5 MFT
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    Witam,

    Mam pytanie do posiadaczy Samyanga 7,5 mm f/3,5 (MFT): czy ten obiektyw
    też wam ostrzy minimalnie poza nieskończoność?

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 2. Data: 2016-05-31 19:19:19
    Temat: Re: Pytanie do posiadaczy Samyanga 7,5 mm f/3,5 MFT
    Od: ajt <a...@a...com.pl>

    W dniu 2016-05-31 o 17:40, Uncle Pete pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam pytanie do posiadaczy Samyanga 7,5 mm f/3,5 (MFT): czy ten obiektyw
    > też wam ostrzy minimalnie poza nieskończoność?

    Jeśli masz na myśli możliwość przekręcenia pierścienia ostrzenia nieco
    poza nieskończoność, to tak, da się. Zresztą tak jak w większości
    obiektywów, z którymi się spotkałem. W moim Samyangu kreska
    nieskończoności trafia wtedy w lewy brzeg kropki pod nią.
    Andrzej
    http://defish.software

  • 3. Data: 2016-05-31 20:18:57
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-05-31 19:19, ajt wrote:

> [...]
    > obiektywów, z którymi się spotkałem. W moim Samyangu kreska
    > nieskończoności trafia wtedy w lewy brzeg kropki pod nią.

    Nie, kreskę mam na miejscu. Tyle że, żeby mieć ostry obraz na dużych
    odległościach, muszę nieco obrócić pierścień w stronę krótszych
    odległości, o jakieś 2 mm na skali. W necie znalazłem opis występowania
    tego problemu w niektórych egzemplarzach obiektywów Samyanga, ale tylko
    w innych modelach. Widocznie mają pewien rozrzut przy kalibrowaniu. Nie
    podejrzewam raczej, że to Olympus nie potrafi dokładnie trzymać
    odległości rejestracji...

  • 4. Data: 2016-05-31 20:48:19
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-05-31 19:19, ajt wrote:

> [...]
    > obiektywów, z którymi się spotkałem. W moim Samyangu kreska
    > nieskończoności trafia wtedy w lewy brzeg kropki pod nią.

    O, znalazłem opis tego problemu w tym właśnie obiektywie, autor
    twierdzi, że to normalne:

    When focusing manually with the Samyang lens, it is important to keep in
    mind that you shouldn't blindly trust the focus distance scale. On my
    lens, it is slightly off, and I reach infinity focus slightly before the
    infinity mark. This is not uncommon with manual focus lenses. Exact
    calibration would be very expensive, and the producers usually leave
    some slack for themselves by allowing the lens to focus beyond infinity.

    http://m43photo.blogspot.com/2012/11/fisheye-sharpne
    ss.html

  • 5. Data: 2016-06-02 20:40:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

    > Nie, kreskę mam na miejscu. Tyle że, żeby mieć ostry obraz na dużych
    > odległościach, muszę nieco obrócić pierścień w stronę krótszych
    > odległości, o jakieś 2 mm na skali.

    No, to to samo jest.
    W m.in. optyce nie ma czegoś takiego jak ustawienie "dokładne". Jeśli
    nie chcemy, by obiektywowi kończył się zakres przed nieskończonością,
    to musi się kończyć poza nią. Kwestia tylko wielkości marginesu, no
    i namalowania kropek.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2016-06-02 22:46:09
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > nie chcemy, by obiektywowi kończył się zakres przed nieskończonością,
    > to musi się kończyć poza nią. Kwestia tylko wielkości marginesu, no

    Jakoś nie pamiętam w czasach analogowych, aby było to powszechne. Moje
    obiektywy do lustrzanek prawe wszystkie na ustawionej nieskończoności
    trafiały w nieskończoność (właśnie przed chwilą sprawdziłem dla pewności
    w Pentaksie ME-Super z SMC-A 1,7/50). O dalmerzowcach i, jak ich nazwać,
    niedalmierzowcach nie mówiąc. W kamerach filmowych 8 mm też.
    Podejrzewam, że może generalnie chodzić o trudności z wyjustowaniem przy
    tak krótkiej ogniskowej, wymaga to bardzo małego przesunięcia soczewek.
    I ryzykiem naruszenia justowania przy zmianie temperatury.

  • 7. Data: 2016-06-04 12:27:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

> [...]
    > trafiały w nieskończoność (właśnie przed chwilą sprawdziłem dla
    > pewności w Pentaksie ME-Super z SMC-A 1,7/50).

    Może margines był mniejszy, pewnie także dokładność pomiaru i wymagania
    na ostrość były nieco mniejsze niż obecnie (więc jeśli nie trafiało do
    końca w nieskończoność, to nikt nie płakał, a teraz przy 36 MPix na FF
    byłoby to widoczne).

> [...]
    > wyjustowaniem przy tak krótkiej ogniskowej, wymaga to bardzo małego
    > przesunięcia soczewek. I ryzykiem naruszenia justowania przy zmianie

    To pewnie też - dlatego margines, być może, jest większy. Ale zasada
    nie zmieniła się, nie ma czegoś takiego jak "dokładne ustawienie".

    Może być tak, że plamka rozmycia związana z różnicą w odległości jest
    mniejsza niż np. pół (ćwierć itd) piksela, albo mniejsza od efektów
    np. dyfrakcji lub złej geometrii, zastosowanego materiału itd. - wtedy
    pewnie nie ma znaczenia.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 8. Data: 2016-06-06 13:26:30
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > na ostrość były nieco mniejsze niż obecnie (więc jeśli nie trafiało do
    > końca w nieskończoność, to nikt nie płakał, a teraz przy 36 MPix na FF

    Ano tak, 16 MPix w MFT przecież to ponad 30 Mpix w FF... Z tym, że to
    ostrzenie poza nieskończoność bardzo dobrze widać w wizjerze
    elektronicznym, a to zaledwie 2,3 Mpix.

    > To pewnie też - dlatego margines, być może, jest większy. Ale zasada
    > nie zmieniła się, nie ma czegoś takiego jak "dokładne ustawienie".

    Trochę niewygodne to jest - mieć obiektyw z tak krótką ogniskową (a więc
    wydawałoby się mniej krytycznego do dokładnego ustawiania ostrości) i
    nie mieć możliwości po prostu ustawić go na nieskończoność i się nie
    martwić. Ciekaw jestem, czy można go nieco lepiej wyjustować, w sieci
    znalazłem tylko porady do innych modeli, gdzie to robi się "klasycznie"
    poprzez przestawienie pierścienia ostrości względem obracającej się
    części obiektywu. Sam kiedyś w ten sposób justowałem jakiś radziecki
    obiektyw. W tym Samyangu niby ustawienie ostrości też odbywa się
    tradycyjnie, czyli poprzez przesuwanie całego obiektywu, ale na
    pierścieniu ostrości nie ma śrubek mocujących. A grzebać w środku na
    razie nie mogę się zdecydować.

  • 9. Data: 2016-06-06 21:28:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Uncle Pete <4...@g...com> writes:

    > Ano tak, 16 MPix w MFT przecież to ponad 30 Mpix w FF... Z tym, że to
    > ostrzenie poza nieskończoność bardzo dobrze widać w wizjerze
    > elektronicznym, a to zaledwie 2,3 Mpix.

    No to sporo moim zdaniem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2016-06-06 23:47:00
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2016-06-06 21:28, Krzysztof Halasa wrote:

    > No to sporo moim zdaniem.

    Sporo, ale drobnych odchyłek w justowaniu raczej nie byłoby widać.