  • 1. Data: 2019-07-15 21:06:20
    Temat: Pytanie o chipy
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Kupiłem mojemu synowi serie Monstrualna Eurydycja
    I w książce "Katastrofalne komputery" Michaela Colemana z 1999 roku
    autor pisze że w 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje
    wpadali do biur i wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.
    I syna pyta czy to prawda?

  • 2. Data: 2019-07-15 21:22:26
    Temat: Re: Pytanie o chipy
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2019-07-15 o 21:06, Bolko pisze:
> [...]
    > autor pisze że w 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje
    > wpadali do biur i wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.

    Jak pracowałem w korpo~, duża, międzynarodowa firma, to był włam, i
    zakoszone zostały dyski. Choć był to, jak sądzę, duuuży powód do
    niepokoju, to nie pamiętam, aby zarządzono masowe zmienianie haseł, czy
    też w ogóle jakąś akcję anty-hakerską. Dziwne.

  • 3. Data: 2019-07-15 21:24:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Jul 2019 12:06:20 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

> [...]
    > autor pisze że w 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje
    > wpadali do biur i wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.

    Zapewne masz na myśli mikroprocesory. Nie, raczej nieprawda że były
    obiektem złodzieskich zakusów. Ja przynajmniej nie słyszałem o czymś
    takim.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2019-07-15 21:56:33
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Kosztowały tyle co dzisiaj, mniej więcej.
    Choć może były akcje "Krzem" czyli rosyjski odpowiednik naszego "Żelazo" w czasach
    embargo na mikroprocesory.
    Biura w Nowym Jorku różniły się od biur np. Orbisu czy Cepelii w Warszawie.

    Poduszki powietrzne też w swoim czasie z aut wyrywano (i może dalej się wyrywa?).

    -----

  • 5. Data: 2019-07-15 22:20:43
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 15 Jul 2019 12:06:20 -0700, Bolko wrote:
> [...]
    > 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje wpadali do biur i
    > wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.

    W 1995 to raczej nie, komputery były wówczas już relatywnie tanie. Może o
    1985 chodziło? 80386 dopiero co wyszedł i goły kosztował kilkaset $, a
    komputery były ciężkie... Zresztą nie tylko CPU był drogi, kości RAM też
    swoje kosztowały.

    Mateusz

  • 6. Data: 2019-07-16 10:17:18
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Bolko <s...@g...com> wrote:

    > autor pisze że w 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje
    > wpadali do biur i wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.
    > I syna pyta czy to prawda?

    Nie pamiętam, ale pamiętam, że w szkołach (ok. 1995) i kawiarenkach
    internetowych (ok. 2000) czasem znikały kości RAM.

  • 7. Data: 2019-07-16 11:42:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dość masowo podmieniano dyski duże na małe i nowe na stare.
    Nawet w serwisach.
    Oddawałeś kompa z 60GB 5400 rpm, wracał z 20GB 4500 rpm "taki Pan miał i co nam Pan
    zrobisz".

    -----

  • 8. Data: 2019-07-16 12:20:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > 1985 chodziło? 80386 dopiero co wyszedł i goły kosztował kilkaset $, a
    > komputery były ciężkie... Zresztą nie tylko CPU był drogi, kości RAM też

    Ale wtedy jeszcze były lutowane do płyty głównej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2019-07-16 12:48:51
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    d...@g...com
    *Bolko* napisał(-a):

> [...]
    > autor pisze że w 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje
    > wpadali do biur i wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.

    W 1995r kiedy kupowałem swojego pierwszego PC-ta (486DX2 66MHZ, 4MB RAM,
    HDD 420MB) ceny RAM kształotowały się tak, że cena 1MB to było ~1000000
    starych zł, albo nowych 100zł, bo akurat weszła denominacja. Wyobraża
    sobie ktoś dzisiaj takie ceny?Płyta była taka, że wszystkie kontrolery,
    porty szeregowe i równoległy były na kartach rozszerzeń na szynie ISA.
    Karta graficzna to pamiętam że byla to Trident i miała już sterowniki do
    Windowsa 3, ale nie pamietam już ile miała pamięci. To chyba było rzędu
    setek KB. Miałem do niego oryginalne MS-DOS (chyba 6.x), wspmomniany
    Windows 3.1 wraz certyfikatami autentyczności i podrecznikami, wersje
    instalacyjne na dyskietkach 3,5. Trzymam je do dzisiaj :) A podręcznik
    do Windowsa mógłby przyprawić o ból głowy. Objetościowo zbliżony do 3szt
    filmów DVD w pudełkach.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 10. Data: 2019-07-16 13:14:57
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

> [...]

    > autor pisze że w 1995 roku chipy były tak drogie że złodzieje
    > wpadali do biur i wymontowywali chipy z komputerów bo były tak drogie.

    Nie spotkałem się z taką informacją ale jak rozumiem nie dotyczyła
    naszego kraju a pewnie USA gdzie często drzwi się tylko zatrzaskiwało
    zamiast zamykać na solidny zamek.
    Pamięci w tym czasie były już w simach więc pewnie można się
    było obłowić.