  • 51. Data: 2019-07-21 01:05:23
    Temat: Re: Pytanie o chipy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-20, JaNus <bez@adresu> wrote:

    > No co Wy, oczadzieli? Konieczność programowego parkowania głowic już
    > odeszła w przeszłość. Teraz jest sprężynka, dysk zaparkuje nawet bez prądu.

    Ta sprężynka słabo przerzuca zawarości pamięci podręcznych na dyski.

    --
    Marcin

  • 52. Data: 2019-07-21 03:55:48
    Od: JaNus <bez@adresu>

    > Ta sprężynka słabo przerzuca zawarości pamięci podręcznych na dyski.

    Hm, hm, bateryjka do nich?

  • 53. Data: 2019-07-21 14:28:46
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:

    > Obecnie jest podobnie, przecież nie wyłączasz komputera prztyczkiem jak
    > miksera czy odkurzacza.

    Ale jak wyłączysz to nie uszkodzisz fizycznie dysku. A na myśli miałem
    brak automatycznego wyłączania przez soft-power w ATX, które jest dziś
    standardem.

  • 54. Data: 2019-07-21 15:33:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-21, Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Ale jak wyłączysz to nie uszkodzisz fizycznie dysku. A na myśli miałem
    > brak automatycznego wyłączania przez soft-power w ATX, które jest dziś
    > standardem.

    Wtedy też wyłączenie nie powodowało fizycznego uszkodzenia dysku.
    Parkowanie (przesuwanie glowic poza talerze), było zabezpieczeniem na
    wypadek poruszenia dysku, ale jeśli się nie ruszyło to nic się nie
    uszkadzało.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2019-07-21 15:46:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

> [...]
    > Parkowanie (przesuwanie glowic poza talerze), było zabezpieczeniem na
    > wypadek poruszenia dysku, ale jeśli się nie ruszyło to nic się nie

    To nie było tak, że niezaparkowana głowica (na dyskach, które trzeba było
    parkować) spadała na obszar, nad którym akurat się unosiła, gdy zabrakło
    zasilania?

  • 56. Data: 2019-07-21 16:08:50
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 21 Jul 2019 13:46:25 +0000, Queequeg wrote:

    > To nie było tak, że niezaparkowana głowica (na dyskach, które trzeba
    > było parkować) spadała na obszar, nad którym akurat się unosiła, gdy
    > zabrakło zasilania?

    Tak właśnie było, ale nie było to zdaje się szkodliwe dla talerza. Szkoda
    powstawała, jeśli głowica zaczynała wibrować pod wpływem zewnętrznych
    drgań.

    http://bitsavers.org/pdf/seagate/ST506_Preliminary_O
    EM_Manual_Apr81.pdf

    str. 30 - producent pisze o wymogu parkowania wyłącznie w kontekście
    transportu.

    Swoją drogą, "przesuwanie głowic poza talerze" o którym wspominał Marcin
    jest nieścisłe - od epoki dysków Winchester głowice przestały schodzić z
    talerza. Parkowanie polegało po prostu na ustawieniu ich na określonej
    ścieżce.

    Mateusz

  • 57. Data: 2019-07-21 16:46:58
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bardzo się mylisz, twarde wyłączenie może posypać dyski.

    -----

  • 58. Data: 2019-07-21 19:51:11
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    7...@n...free.fr
    *Mateusz Viste* napisał(-a):

> [...]
    > Marcin jest nieścisłe - od epoki dysków Winchester głowice przestały
    > schodzić z talerza. Parkowanie polegało po prostu na ustawieniu ich

    Nie pamiętam gdzie to widziałem, może w BIOS-ie (parametry HDD) starego
    komputera - "landing zone". Miało to coś wspólnego z parkowaniem głowic?

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 59. Data: 2019-07-21 21:40:32
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 21 Jul 2019 19:51:11 +0200, Big Jack wrote:
    > W wiadomości
    7...@n...free.fr

    > Nie pamiętam gdzie to widziałem, może w BIOS-ie (parametry HDD) starego
    > komputera - "landing zone". Miało to coś wspólnego z parkowaniem głowic?

    Tak, miało to właśnie wskazywać na którym cylindrze powinna zostać
    ustawiona głowica przed wyłączeniem komputera. Domniemywam, że BIOS
    korzystał z tego parametru po prostu kiedy dostawał INT 13h,19h... Czyli
    w praktyce mało kiedy (chyba że ktoś ręcznie wywoływał parkhead.com).

    Mateusz

  • 60. Data: 2019-07-22 02:42:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-21, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

> [...]
    EM_Manual_Apr81.pdf

    > str. 30 - producent pisze o wymogu parkowania wyłącznie w kontekście

    Na str. 7. (2.6) jest też o cienkiej warstwie smarującej. Podejrzewam,
    że jak na dzisiejsze standardy było to po prostu urządzenie dość
    siermiężne i zarówno głowicy jak i talerzom taki kontakt aż tak bardzo
    nie robił podobnie jak w przypadku taśm czy innych elastycznych
    nosników. W przypadku dysku *twardego* wszystko było bardziej sztywne,
    więc nie bardzo miało się co odkształcać elastycznie i stąd koniecznoć
    większej uwagi.

> [...]
    > jest nieścisłe - od epoki dysków Winchester głowice przestały schodzić z
    > talerza. Parkowanie polegało po prostu na ustawieniu ich na określonej

    Tak, ale... to też jest nieścisłe bo potem jednak zaczeły schodzić.
    http://www.datarecovery.com.sg/data_recovery/img/img
    _harddisk4_edited.jpg

    Jak kto ciekawy to trzebaby pogrzebac jak to wszystko wyglądało w
    okresach przejściowych od tych ca lat 80tych.

    --
    Marcin