    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Pytanie o zniekształcenia geometryczne obiektywów
    Date: Thu, 27 Nov 2014 15:15:30 +0100

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie tego czy deformacje obrazu mogą zależeć od przesłony?

    Wyjaśniam o co chodzi. Otóż nabyłem Samyanga 14mm f/2.8 i teraz, z uwagi
    na stosunkowo złożony kształt deformacji obrazu potrzebuje zrobić do
    niego profil. Nie bardzo chce mi się tworzyć go (a potem aplikować) dla
    każdej przesłony oddzielnie jeśli nie ma takiej konieczności. Wydaje mi
    się, że zniekształcenia głównie zmieniają się w funkcji ogniskowej przy
    zoomach (ew. odległości ostrzenia - choć to bardziej niuans niż zmiana).
    A skoro tu się ogniskowa nie zmienia, to hipotetycznie upraszcza
    profilowanie. Czy tak faktycznie jest?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek