  • 31. Data: 2015-10-27 15:36:59
    Temat: Re: RS485, niechciany bajt o wartości zero na początku
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Dziękuję za wyjaśnienie.

    Jeszcze jedno pytanie. Z tego co pamiętam, to w specyfikacji protokołu
    Modbus napisano, aby w jednym punkcie łączyć linię C z PE zdaje się. Co by
    to miało dać?

    R.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 32. Data: 2015-10-27 16:25:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    > Dziękuję za wyjaśnienie.
    >
    > Jeszcze jedno pytanie. Z tego co pamiętam, to w specyfikacji protokołu
    > Modbus napisano, aby w jednym punkcie łączyć linię C z PE zdaje się. Co by
    > to miało dać?

    Kilkanaście lat temu, gdzieś czytałem, że w linii nigdzie nie uziemionej (w
    przypadku izolowanego RS485) gromadzą się ładunki elektrostatyczne i
    uziemienie w jednym punkcie pozwala to odprowadzić.
    Potem (z 5 lat temu) jak coś takiego napisałem to ktoś mi zarzucił, że niby
    skąd mają się te ładunki brać i w sumie się z nim zgadzam.

    Może to wszystko to jest jakieś przekłamanie bo twierdzenie, że linia może
    być uziemiona tylko w jednym punkcie jest jak najbardziej uzasadnione. Może
    ktoś to przeczytał a potem twierdził to samo tylko z pominięciem słowa
    "może" i wyszło, że ma być.

    Jest jeszcze inne wyjaśnienie. Nigdy nie widziałem kabli zasilania w USA,
    ale skoro tam mają 110V to pewnie miedzi więcej a izolacja słabsza. Skoro
    izolacja słabsza to może większa szansa przetarcia i zwarcia z jakimś innym
    przewodem - np. RS485. Jak ten będzie uziemiony to jakiś bezpiecznik
    zadziała, a jak nie będzie uziemiony to może się zdarzyć, że kopnie kogoś
    grzebiącego w urządzeniu RS485 oddalonym od miejsca przetarcia np. o 1km. W
    każdym razie widziałem kiedyś opis jakiegoś urządzenia z izolowanym RS485,
    które miało między RS485 a GND wpiętą neonówkę, aby ostrzec serwisanta jakby
    RS485 było pod napięciem.
    P.G.