  • 21. Data: 2016-02-09 14:58:59
    Temat: Re: Rdzenie do transfluksorów
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:n9cnib$sak$...@n...news.atman.pl...
    J.F. wrote:

    >Chcesz się pośmiać, to zobacz, jak oni zrobili pamięć ROM.
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Core_rope_memory

    >Po skompilowaniu programu siadał jakiś nieszczęśnik i tam, gdzie
    >w binarce kompilator ustawił bit na 1, dawał rdzeń, a gdzie było
    >0, to nie dawał. I kolejny bajt... Po czymś takim można skończyć
    >w wariatkowie. :-)

    No przeciez napisali - szcześnice zatrudnili i byly zadowolone :-)
    Mozliwe, ze im jakas pomoc dali - np podstawke z otworami na te
    rdzenie, zeby sie jednak nie pomylily :-)

    >E tam, dało się zrobić pamięć na ultradźwiękowej linii opóźniającej
    >(drutowej) w jakimś ruskim kalkulatorze, to chyba taka kosmiczna ta
    >technologia nie była:
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Delay_line_memory#/me
    dia/File:Torsion_wire_delay_line.jpg

    IMO - widac latwiejsze to bylo, niz pierscionki nawijac :-)

    >Popis absolutnego geniuszu pradziadków
    >-- zrób elektroniczny system kierowania ogniem na pancerniku,
    >jeśli kalendarz pokazuje rok 1936. :-)

    Ale to chyba bardziej analogowe niz cyfrowe ?
    Podziw oczywiscie zostaje.

    >Wojsko dalej to lubi, JAS39 Gripen ma sterowanie silnikiem na logice
    >magnetycznej.

    Hm, IMO - to nie kwestia lubienia, widac ma wiecej zalet niz wad.
    pradnice pokladowe nadal na 400Hz ?
    To tez moze pomoc ...

    Tak swoja droga - to gdzies widzialem schemat generatora
    czestotliwosci wzorcowej z lat 50-tych.
    Konstrukcja zupelnie inna niz obecnie by zrobili - kwarc w termostacie
    jest oczywiscie nadal dobry, ale sporo tam bylo powielaczy
    czestotliwosci takich x2, x3, x5 a nie PLL :-)

    J.

  • 22. Data: 2016-02-09 15:18:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wyjscia nie miala - potrzebowali zaawansowanego kalkulatora/komputera.
    > W Columbii i innych wahadlowcach tez latala, mimo, ze juz uP byly :-)
    >
    > Ale czy przecietnego czlowieka stac bylo na kosmicznie drogie
    > technologie ? :-)

    Przeciętnemu człowiekowi na nic to by się nie przydało.

    > P.S. Byly czasy, gdy na tych rdzeniach robiono cala logike.
    > Na bramki tez sie nadaje.
    > A generator sygnalu zegarowego mial moc w kW podana :-)

    Bo zegary były wtedy bardziej takie jak na wieży ratuszowej.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2016-02-09 15:23:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > Wg informacji przekazanych nam podczas oprowadzania po ośrodku
    > obliczeniowym PG "nasz" R32 miał 128kB, ale czy to było 128kx8,
    > czy x32, to ja tego nie wiem (wtedy jeszcze nie do końca było
    > wiadomo jak traktować bajt).

    Przeważnie pojemność podawano w słowach, a słowo mogło mieć 31, 22
    lub jeszcze inną dziwną długość.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2016-02-09 15:34:40
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Chcesz się pośmiać, to zobacz, jak oni zrobili pamięć ROM.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Core_rope_memory

    Rozmarzyłem się :) W dużym wydaniu, niemal dokładnie tak wyglądało na mojej
    centrali krosowanie wskazania kierunku (było to inne krosowanie, na innej
    przełącznicy, niż krosowanie analizy cyfr dla kierunku), rdzenie były takie
    jak w trafach WN od telewizorów, przewód przepleciony przez oczko rdzenia,
    to jedynka, przewód poza oczkiem, to zero... :) Na szczęście, przewodem była
    zwykła krosówka, nie trzeba było się męczyć z jakąś dziką, twardą
    średnicą... a krosówki było w bród.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 25. Data: 2016-02-09 18:48:32
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 9 Feb 2016 13:54:35 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > w binarce kompilator ustawił bit na 1, dawał rdzeń, a gdzie było
    > 0, to nie dawał. I kolejny bajt... Po czymś takim można skończyć

    No przecież prawdziwi programiści kodują binarnie :)
    http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_al54RC7
    TtzoDNHs4690qgIJxTR4Pffv5,w400.jpg
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 26. Data: 2016-02-09 21:16:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

  • 27. Data: 2016-02-09 21:47:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "badworm" napisał w wiadomości grup

    >No przecież prawdziwi programiści kodują binarnie :)
    >http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_al54RC
    7TtzoDNHs4690qgIJxTR4Pffv5,w400.jpg

    Ale nie tak - do tego sluza przelaczniki na procesorze
    http://legendy-prl.pl/mikrokomputer_k-202.html

    http://retrotechnology.com/pdp11/exhibit/11_video.ht
    http://opencores.org/project,w11

    https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_System/360#/media/
    File:IBM360-65-1.corestore.jpg
    https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_System/360#/media/
    File:360-91-panel.jpg

    http://www.radiomuseum.org/museum/pl/muzeum-przemysl
    u-i-kolejnictwa-na-l-sku-jaworzyna-l-ska/images/pl_s
    ilesia_edv_odra_1305.jpg

    O, tak sie tego ... nie robilo :-)
    https://youtu.be/XV-7J5y1TQc?t=208

    Tak tez sie ... nie robilo, poza poczatkiem :-)
    https://www.youtube.com/watch?v=xiE2QldpQRQ

    A przy okazji ciekawe filmy

    https://www.youtube.com/watch?v=cYvfyQGbzF8
    https://www.youtube.com/watch?v=kBX7MPg05oM

    https://www.youtube.com/watch?v=yRlZRH2XnJA

    J.

  • 28. Data: 2016-02-09 22:02:42
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 08.02.2016 o 21:24, Piotr Wyderski pisze:
    > http://www.technikum29.de/shared/photos/rechnertechn
    ik/speichermedien/demo-kernspeicher-ausschnitt.jpg

    > albo chociaż maleństwa do zwykłych trójprzewodowych pamięci rdzeniowych.
    > Gdzie to wszystko poznikało? Kiedyś musiano produkować tego na potęgę,
    > nawet w kraju, a teraz nie można nabyć nawet pojedynczych sztuk
    > z jakichś zachomikowanych zapasów czy z demontażu. Kosmici porwali? :-)
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    A nie lepiej sobie zanabyć drogą kupna pamięć FRAM, scaloną, są takie z
    SPI, I2C, z równoległym interfejsem. Pojemności też do wyboru do koloru,
    nawet 4Mb w jednej kostce. Bardzo przyjemne to w obsłudze, nieulotne,
    nie zużywa się jak flash albo eeprom.

    Jakub Rakus

  • 29. Data: 2016-02-10 03:32:04
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    > No przecież prawdziwi programiści kodują binarnie :)
    > http://x3.cdn03.imgwykop.pl/c3201142/comment_al54RC7
    TtzoDNHs4690qgIJxTR4Pffv5,w400.jpg

    Tylko kto i jak mu translator napisał, żeby mu ekran to wyświetlał, jak
    wyświetla... :) (przełożenie zerojedynek na obrazki bitmapowe generatora
    znaków)
    :))

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 30. Data: 2016-02-10 10:30:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Tylko kto i jak mu translator napisał, żeby mu ekran to wyświetlał,
    >jak wyświetla... :) (przełożenie zerojedynek na obrazki bitmapowe

    To mozna na TTL zrobic.

    Pamietam taki jeden projekt przystawki do oscyloskopu "analizator
    stanow logicznych", ktora miala 16 wejsc i wyswietlala na ekranie
    odpowiednio 0 i 1.

    0 to figurka Lissajoux, 1, a dokladniej pionowa kreska tez - po
    wylaczeniu kanalu poziomego.

    J.