    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sun, 18 Oct 2015 23:09:43 -0700 (PDT)
    Subject: Re: 10 bitowy monitor, czy warto?
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Ja nie mowie ze informacji przybedzie, tylko ze bedzie ladniej
    > zaprezentowana.
    >
    > Taki przyklad, choc przyznaje ze w praktyce niemal nie spotykany:
    > mamy piekne, niezaszumione, niebieskie niebo. Z lewej jasnosc
    > np 220 (8 bit), z prawej 200. Mamy wiec gradient 20 poziomow rozlozony
    > na calej szerokosci obrazka.
    > Tworza sie nam obszary o jednakowej jasnosci. Przy 8 bit jest to ledwo
    > widoczne, ale w dobrych (zlych ?) warunkach zauwazalne.
    > Dekompresja na 10b zrobi nam tych obszarow 80, o roznicach juz
    > niezauwazalnych.

> [...]

    NIE , po raz wtory.

    czy bedzie ladniej zaprezentowany nie zalezy od bitowosci monitora a od jego klasy ,
    jak zostaje pokazany kolor pojedynczego pixela/subpixela. MOnitory takie musza miec
    duzy kontrast , czyli duza rozpietosc tonalna pomiedzy czernia i biela.
    to cholernie meczy oczy przy dluzszej pracy. monitory te maja przelacznik na tryb
    pracy " oszczedzaj oczu " - obraz staje sie szary , ciemenijeszy, jak z najtanszych
    monitorow .

    Jesli masz obraz 8 b jak np jpg to przechodzac na monitor 10 b o rozszerzonym
    gamucie obraz nie zostaje ponownie przeliczony. Okreslinym wartosciom RGB zostaja
    przypisane jedynie inne liczby . Np chrominancji 154 zostanie przyporzadkowana przy
    wyswietelniu chrominancja 145 ( l przykladowe).
    Obraz nie zostanie ladniej wywietlony.

    MOnitory 10b maja szerszy gamut, jest on bardziej zblizony do przestrzeni a RGB .
    s RGB zawiera sie w argb.

    A rgb jest rozszerzony w kierunku zielono-seledynowego.
    Czesto kolor niebieskawy na zdjeciu jak np niebo jest przedstwiony z lekkim zafarbem
    seldynkowym.

    Pytanie bylo o roznice praktyczne. W praktyce jedyna roznice jaka odczuwam to wieksze
    zmeczenie oczu. Dla dobrze ustawionego monitora 8 b sa pod wzgledem jakosci koloru
    pomijalne w stosunku do 10b.
    Jesli robi sie jakies wyjatkowe wydruki papierowe to byc moze monitor 10b pokaze cos
    wiecej co sie pozniej zobaczy na wydruku - wymaga to jednak b dokladnej kalibracji
    calej lini , lacznie z drukarka i to najlepiej kalibracji przeprowadzonej
    indywidualnie , dla okreslonego rodzaju tuszu i papieru.

    Brrr... mozna czas ladniej spedzac niz kalibrujac co jakis czas swoja drukarke.

    W sumie w warunkach domowych , fotografii amatorskiej roznice w jakosci sa bez
    znaczenia, waznym jest dobre ustawienie tego monitora , ktory sie posiada.

    jak powiedzielem , jesli zaswieci lub zgasnie za oknem slonce , roznica w
    postrzeganiu obrazu jest zdecydowanie wieksza niz pomiedzy dobrze ustawionymiu
    monitorami 8b i 10b.

    nie przesadzalbym z wielkoscia monitora. im wiekszy monitor tym wiecej naswietlamy
    oczy . Wielkosc minna byc dobrana w zaleznosci od odleglosci w jakiej mamy ustawiony
    monitor.

    wazne jest oswietlenie ogolne w jakim znajduje sie monitor.
    To ma znaczenie. Uzywam specjalnej lampy , drogiej jak cholera o skladzie widmowym
    niemal identycznym jak dzienne-sloneczne. Lampa jest stosowana w botanice zeby
    symulowac swiatlo sloneczne do chodowli jakis tam specjalnych roslin.

    odpowiadajac na pytanie autora watku.
    roznicy przy dobrze ustawionych monitorach sa minimalne.
    i tak zdjecia ktora trafiaja przez siec sa najczesciej 8 bitowe , zas jesli sami
    nasze wlasne obrobimy w 16 b to czulosc oka jest za mala zeby wychwycic roznice.
    Aktualnie mam od paru lat 10b , ale jesli bede kiedys zmienial , to niekoniecznie
    musi to byc 10b. Wieksze znaczenie ma aby szklo przed monitorem bylo antyrefelksyjne.