    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: 5 trupów i BMW - Szczęśliwego Nowego Roku.
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Thu, 2 Jan 2014 19:02:28 +0100

    Dnia Thu, 2 Jan 2014 01:39:45 +0100, J.F. napisał(a):

    > Cos tam znajdziesz
    6761.html

    > "Prawdziwą obławę na pijanych kierowców przeprowadzili policjanci z
    > kujawsko-pomorskiego. Wczoraj w ciągu ośmiu godzin sprawdzili
    > trzeźwość 16 845 kierowców. W akcji pod kryptonimem "Rękaw" brało
    > udział 149 policjantów.
    > W czasie akcji mundurowi zatrzymali 66 pijanych kierowców. Przy okazji
    > odebrali 94 dowody rejestracyjne."
    >
    > a to jest co 255, albo 0.4% jak kto woli.

    Wszystkie te wyliczenia pewnie będą w różne strony odbiegać od prawdy.

    To co mówi policjant będzie zawyżone, bo on ma jakiegoś tam swojego "czuja"
    i pewnie kontroluje głównie tych co z jakiś tam powodów są choć trochę
    bardziej podejrzani.

    Z kolei wielu wypitych jak zobaczy czy dowie się o "prawdziwej obławie", to
    jednak (tym razem bojąc się nieuchronności kary) jednak samochód zostawi.

    > Ale sprawa warta zbadania, bo jesli nietrzezwi powoduja jakis 6%
    > wypadkow zawinionych przez kierowcow, a jezdzi ich 0.4%, to szkodowosc
    > maja godna zwalczania... a jak ich jezdzi 5% to juz nie :-)

    W 2012 nietrzeźwi kierujący spowodowali 2336 wypadków w których zginęło 306
    osób.
    W sumie kierujący byli sprawcami 30186 wypadków w których zginęło 2511
    osób.

    Nietrzeźwi spowodowali więc 7.7% wypadków w których zginęło 12.1%
    wszystkich ofiar śmiertelnych.

    Warto zwrócić uwagę że nietrzeźwy sprawca powoduje wypadki o 60% bardziej
    śmiertelne niż trzeźwy sprawca.

    Co ciekawe np. kierujący rowerami po pijaku powodują stosunkowo mniej
    groźne wypadki niż na trzeźwo - trudniej się rozpędzić?