    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 5 Oct 2013 22:32:57 +0200

    Dnia Sat, 5 Oct 2013 08:30:53 -0700 (PDT), m...@g...com
    napisał(a):

    > Witam, chciałbym zapytać szanownych forumowiczów czy wykonalne jest znalezienie
    amortyzatorów o regulowanej sile tłumienia do typowego, popularnego samochodu
    osobowego ?

    Oczywiście :-)

    > Konkretnie chodzi o model Mercedes CLK (w209) - bazujący na klasie C Mercedesa.
    >
    > Czy ktoś może polecić zakład mechaniczny w okolicach Krakowa lub Śląska, który
    realizuje zamiany fabrycznych części zawieszenia na zamienniki innych firm ?

    > Co do samej regulacji - to oczywiście nie chodzi o luksusową regulację z wnętrza
    pojazdu, w trakcie jazdy, tylko o potencjalną możliwość regulacji u mechanika.

    Jest sporo możliwości, ale musiałbyś też napisać bliżej o co chodzi.
    Czyli np. co było nie tak z seryjnym zawieszeniem?
    Jakie negatywne zjawiska się pojawiały w jakich sytuacjach, gdzie i jak
    jeździsz, czego oczekujesz itd.

    Bo w amortyzatorze to nie jest tak prosto że jest sobie jakaś tam siła
    tłumienia i im mniejsza tym wygodniej, a im większa tym bardzo sportowo.

    Amortyzator ma jakąś tam charakterystykę tłumienia, w zależności od
    prędkości i kierunku pracy, droższe warianty również od pozycji w której
    się znajduje, jeszcze droższe opcje zwiększają ilość zmiennych, pozwalając
    lepiej dobrać pracę zawieszenia do tego czego oczekujesz.
    Do tego nie mniej ważny niż dobór amortyzatora jest jeszcze dobór
    odpowiednich sprężyn - ich długości, współczynnika sprężystości, wysokości
    montażu (stałej, bądź egulowanej - tzw. "gwint").

    Najtańsze sensowne rozwiązanie, czy to na ulicę, czy mniej forsownego
    sportu to amortyzatory Bilstein B6.
    To są amortyzatory rozbieralne (w warunkach specjalistycznego warsztatu -
    czyli nie każdy mechanik, a profesjonalne serwisy zawieszenia), dowolnie
    konfigurowalne przez zmiany wewnątrz amortyzatora.
    Zmieniając tłok i zawory na tłoku można uzyskać praktycznie dowolną
    charakterystykę zależną od prędkości - od progresywnej, przez liniową do
    degresywnej.

    Ceny B6 do przykładowo Mercedesa CLK 320 (roczniki 02-09), to 638zł za
    przód i 426zł na tył, czyli 2128zł na cały samochód. Ceny zmian
    charakterystyki, to tak 200-500zł (od sztuki, czyli x4) w zależności od
    tego co by to miało być i gdzie byś to robił.
    Różne wersje silnikowe CKL mają różne zawieszenia, więc musiałbyś się
    zorientować czego potrzebujesz, czy masz tam jakieś NIVO czy inne takie
    patenty.

    Z droższych rozwiązań to są bardziej profesjonalne zestawy zawieszenia - HP
    Sporting, Proflex, Ohlins, albo idąc po całości Rieger czy Bos ;) To już są
    ceny od kilkunastu tysięcy zł za komplet (za najtańszy HP Sporting), w górę
    - moja lista jest od najtańszych do najdroższych.
    Plus znowu strojenie (albo pozostanie przy ustawieniach fabrycznych).
    Można też po prostu zrobić (lub przerobić) na zamówienie dowolne
    zawieszenie.
    Wtedy dojdzie jeszcze możliwość zmiany pewnych części charakterystyki bez
    demontowania zawieszenia (nastawy znajdują się na zewnątrz, można je
    przestawiać kluczami).

    Wszystkie takie rzeczy ja potrafię robić, no ale musiałbyś się przejechać
    do Gdańska ;)

    Ogólnie rzecz biorąc zrobić można wszystko, przeróżnymi metodami.
    Można by spróbować nawet przerobić seryjne zawieszenie (czy co tam teraz
    masz) - ale zawsze zacząć trzeba od tego żeby określić czego dokładnie
    potrzebujesz i oczekujesz.
    Innych rozwiązań potrzebujesz do ścigania się na tor, a innych np. jeśli
    jeździsz po ulicy, a obecne zawieszenie uważasz za zbyt twarde, albo zbyt
    niskie/wysokie czy cokolwiek.