    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sun, 6 Oct 2013 01:20:53 +0200

    Dnia Sat, 5 Oct 2013 14:36:36 -0700 (PDT), m...@g...com
    napisał(a):

    > Serdeczne dzięki za info.
    >
    > Wychodząc od końca, czyli jaki efekt chcę uzyskać to można to opisać następująco:
    >
    > Samochód jest bardzo twardy. Jadąc po nierównej drodze zawieszenie przenosi drgania
    na nadwozie. Oczywiście nie ma tragedii, ale co ciekawe w porównaniu z przeciętnymi
    niemieckimi autami klasy kompakt (np Opel Astra) - jest mniej komfortowy, a to
    przecież Mercedes ;) więc oczekiwanie jest wyższe.
    > Oczywiście jeśli auto jedzie np po wyremontowanej drodze, to jest wspaniale, ale
    większość dróg niestety taka nie jest.

    > Czyli podsumowując - chciałbym żeby amortyzatory były bardziej miękkie. Co do
    samych sprężyn, to najchętniej bym je zostawił, bo przypuszczam że to bardziej
    amortyzator jest odpowiedzialny za siłę tłumienia a nie sprężyna. W autach klasy
    wyższej - jeśli jest system sterujący twardością zawieszenia, to wpływa on właśnie na
    amortyzator a nie na sprężynę, więc jeśli mógłbym to zostawiłbym sprężyny jakie są.

    > Samochód miał fabrycznie wybraną opcję 486 - Sports suspension, czyli sportowe,
    albo półsportowe zawieszenie. Moim celem jest pozbycie się tego sportowego
    zawieszenia, lub modyfikacja tak aby było komfortowe. Samochodem nie szaleję, więc
    nie robię żadnego użytku z tego że samochód jest twardy.

    > Byłbym ogromnie wdzięczny za dalsze wskazówki jak dojść do tego celu.

    Pierwsza sprawa od której trzeba zacząć, to upewnić się że nic nie jest w
    zawszeniu uszkodzone, ani nadmiernie zużyte (ani nie jest to jakiś
    tuningowy "beton").
    Tak przy okazji - jaki jest mniej-więcej przebieg i historia (czyli czy coś
    było wymieniane) w tym zawieszeniu? Jeździsz nim od nowości czy od
    niedawna? Jak od nowości to od zawsze tak było jak jest teraz?

    Bo coś mi się wydaje, że Tobie potrzeba nie tyle tuningu, co odnowienia
    zawieszenia.

    W kilku autach zrobiłem taki remont - wszystkie ruchome części nowe
    (tuleje, łączniki, sprężyny, amortyzatory itd.).
    Nie żaden tuning, nie regulowane, a zwykłe OEM-y idące na pierwszy montaż.
    No i bajka - samochód zaczyna jechać dokładnie tak jak jechał wyjeżdżając z
    salonu.
    Bo sądzę, że ten Mercedes wyjeżdżając z salonu zachowywał się pewnie
    całkiem nieźle i podejrzewam że stan fabryczny mógłby Cię już zadowolić.

    A to właśnie w tej drobnicy typu gumy, tuleje i uniballe siedzi to, czym
    różni się nowy samochód z salonu od takiego co przejechał już te 100-150tys
    km i niby nie ma tragedii, przeglądy podbijają, ale jednak czuć że to już
    nie to samo co jak był nowy.

    Bo z potencjalnych przyczyn:

    - tuleje metalowo-gumowe, jeżeli są porwane albo wyluzowane to będą
    przenosić nieporządane drgania z koła na nadwozie. Również powodując
    stuki-puki

    - łączniki na uniballach, jak mają luz to pukają

    - górne mocowania amortyzatora - tam są gumowe połączenia które jak są
    niesprawne, również nierówności będą "walić" w nadwozie

    - sprężyny, z czasem się udeptują, powoduje to że auto osiada na odbojach,
    co znacznie pogarsza właściwości zawieszenia, które na tendencje do
    skakania i przenoszenia drgań na nadwozie (swoją drogą to dlatego samochody
    z "tuningowymi" krótkimi sprężynami zazwyczaj fatalnie się prowadzą).

    - amortyzatory - niekoniecznie są za twarde. Takie objawy (wrażenie
    twardości) może powodować też zużyty/zbyt miękki amortyzator.
    Działa to tak, że w seryjnych dwururowych amortyzatorach najczęściej
    pierwszy słabnie zawór denny. Powoduje to spadek tłumienia na dobiciu
    (dobicie, to tłumienie ściskania, odbicie - tłumienie rozciągania), a
    odbicie amortyzator nadal tłumi mocno.
    Efekt jest taki, że nierówności zamiast być łagodnie wytłumione na dłuższej
    drodze, na początku są tłumione za słabo, a kończy się to odbiciem od
    odboju.
    Zamiast skutecznego wybierania nierówności powoduje to "walenie" w dziury,
    kierowca ma wrażenie że zawias pracuje zbyt twardo, a przyczyna jest
    dokładnie odwrotna.

    Jakiejś 100% diagnozy nie postawię pewnie przez internet - bo żeby mieć
    pewność musiałbym się conajmniej przejechać, a najlepiej samemu zbadać
    zawieszenie, łącznie z testem podzespołów na hamowni.
    Ale tak coś czuję że gdybyś zrobił remont, to byłbyś już zadowolony.

    Bo żeby iść w tuning zawieszenia, to najpierw trzeba by dokładnie zbadać
    przyczyny niekorzystnych zjawisk.
    A jeśli zawieszenie które masz jest seryjne, to jednak nie podejrzewałbym
    Mercedesa, że zastosowali źle policzone komponenty. Raczej że się tam już
    wszystko po trochu zużyło.

    Bo tak teraz wymiana amortyzatorów na miękkie, wcale nie musi poprawić
    sytuacji, równie dobrze może pogorszyć.