    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Amortyzatory o zmiennej sile tłumienia
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sun, 13 Oct 2013 01:16:57 +0200

    Dnia Tue, 8 Oct 2013 11:54:55 -0700 (PDT), m...@g...com
    napisał(a):

    > Witam ponownie :)
    >
    > Też miałem podejrzenia że może to efekt zużycia i wyeksploatowania elementów i
    zleciłem wymianę czego potrzeba. Wymieniono kilka części i dodatkowo zleciłem wymianę
    wszystkich amortyzatorów. Nt. komfortu podróżowania rozmawiałem już mechanikami,
    którzy wykluczali że fakt takiej a nie innej twardości to skutek zużytych elementów
    zawieszenia. Wszystko co powinno było być wymienione - zostało wymienione. Zawsze w
    ASO, na oryginalną, wysokiej jakości część.

    > Jak wspomniałem, ten "tuning" był fabryczny. W dekoderach VIN można zobaczyć że
    fabryka od samego początku tak ten samochód zbudowała. Kiedyś na forum CLK zadałem
    pytanie czy ktoś ma styczność z takim zawieszeniem i znalazł się facet który siedzi w
    Mercedesach od lat i twierdzi że na polskie drogi to kiepski wybór. No i zgadzam się
    z nim w całej rozciągłości...

    > No właśnie też bym tak chciał, ale wiem że wymieniłem już dość sporo, a mechanicy
    twierdzą że nie ma sensu wymieniać dobrych części...
    > Jedyne czego mógłbym jeszcze chcieć w kontekście wymiany potencjalnie zużytych
    części, to wymiana elementów gumowych. Choć też raczej nie spodziewam się że jakiś
    element gumowy, wymieniony na nowy będzie dawał lepszą amortyzację... ale mogę się
    mylić... Ponadto, kilka części gumowych również zostało wymienionych.

    > Poszedłem jeszcze krok dalej i zamieniłem felgi 17 na 16, żeby był wyższy profil
    opony. Odrobinę pomogło, ale wciąż poniżej oczekiwań... :-(

    > No nie bardzo wiem teraz co zrobić, bo elementy zawieszenia były już weryfikowane
    pod kątem zużycia/uszkodzenia. Byłem u trzech mechaników i stwierdzili oni że ten
    model (ta konfiguracja zawieszenia) tak ma.

    > No chętnie bym się wybrał, ale tam i z powrotem miałbym 1400 kilometrów :), a
    pewnie trzeba byłoby zrobić jakąś kontrolę/korektę jakiś czas później...

    > A czy mógłbym prosić o polecenie kogoś bliżej południa Polski, kto zna się na tym
    fachu równie dobrze ?

    To już niestety nie wiem.

    Takich co to jak im wyślesz amortyzatory to będą potrafili zrobić je
    bardziej twarde, albo bardziej miękkie to coś się powinno znaleźć, ale z
    okolic południa to nie pomogę, bo to zupełnie nie moje rejony.

    Ogólnie trzeba szukać pod hasłem "serwis amortyzatorów" - jak zakład się
    chwali że naprawia amortyzatory gazowe, powinni dać radę potrafić rozebrać
    te co masz i wyjąć coś z zaworka, albo przynajmniej nalać rzadszego oleju.
    Efekt jakiś będzie.

    Ale ja to lubię podejść do sprawy bardziej kompleksowo.
    Bo do amortyzatora powinna być dobrana sprężyna i wysokość auta.

    Robiąc bardziej miękki amortyzator należałoby auto trochę podnieść, żebyś
    nie miał problemów np. na śpiących policjantach, z kolei podnosząc warto
    dać bardziej miękką spręzynę żeby auto nie miało tendencji do wybijania się
    w górę.
    Do tego zmniejszyłbym tłumienie dla wysokich prędkości, a niskie bym
    zostawił żeby auto nie stało się "pontonem" bujającym się na boki i
    niestabilnym przy szybkich ruchach kierownicą.

    No ale ja to zawsze bardziej się skupiam na osiągach i możliwościach auta,
    a nie na komforcie.

    Być może faktycznie samo tylko zmniejszenie tłumienia amortyzatora da
    porządany efekt, ale mimo to jeszcze bym przy okazji podniósł auto -
    najtaniej np. sprężynami z seryjnej wersji.

    > Ja też myślę że wszystko świetnie policzyli, tylko nie brali pod uwagę że drogi
    mogą być tak kiepskie jak w Polsce. Poza tym jest to zawieszenie usportowione ;).
    Seryjne CLK jest uznawane za samochód komfortowy w swojej klasie.

    Jeżeli to sportowe zawieszenie to tylko opcja wyposażenia, to na 99% można
    wtedy do Twojego auta zamontować sprężyny i amortyzatory od wersji
    niesportowej.

    Taki pakiet zawieszenia sportowego, to zazwyczaj właśnie sprężyny z
    amortyzatorami, czasem jeszcze stabilizatory (ale te już są bez większego
    wpływu na tego typu odczucia).