  • 21. Data: 2010-08-15 12:05:38
    Temat: Re: Bateria Centra:)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Aug 2010 13:32:38 +0200, Krzysztof Tabaczyński wrote:

    >To jak to robi zegarmistrz na targu?
    >Stałem i patrzyłem. W jedną minutę szkło wymienił w Seiko.
    >Bez suszenia i silikażelu...

    Normalnie - po odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie, a
    reklamacja bedzie dopiero w zimie.
    W naszym klimacie tez nie zawsze, bo wilgotnosc bywa rozna.
    No i jesli tylko szkielko i szybko, to jakies 2/3 powietrza zostawil
    bez zmian ..

    J.

  • 22. Data: 2010-08-15 13:13:19
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    > Normalnie - po odejsciu od kasy reklamacji nie uwzglednia sie, a
    > reklamacja bedzie dopiero w zimie.

    To był mój zegarek i od kilku miesięcy nic mu nie jest.
    O ile wiem, to taki zegarmistrz wymienia kilka szkieł dziennie.

    > W naszym klimacie tez nie zawsze, bo wilgotnosc bywa rozna.
    > No i jesli tylko szkielko i szybko, to jakies 2/3 powietrza zostawil
    > bez zmian ..

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 23. Data: 2010-08-15 13:59:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Aug 2010 15:13:19 +0200, Krzysztof Tabaczyński wrote:

    >To był mój zegarek i od kilku miesięcy nic mu nie jest.

    Od kilku miesiecy daleko nam do zimy :-)

    >O ile wiem, to taki zegarmistrz wymienia kilka szkieł dziennie.

    A jak w zimie pokaze sie rosa to pobiegniesz do niego z pyskiem "pan
    sie naucz szkielka w porzadnych zegarkach wymieniac" ?

    J.

  • 24. Data: 2010-08-16 09:11:39
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > Uwierz. Wiara czyni cuda :-) A na powaznie, to spotykałem różne kombinacje
    > w sprzęcie elektronicznym, żeby urządzenie nie wytrzymało za długo. Np.
    > rozkłądająca się guma w postaci pasków klinowych, czy rolek. Mój własny
    > magnetowid Sharp (dość stary) miał w różnych miejscach kapnięty klej,
    > który rozkładając się, pozostawiał po sobie jakiś kwas, przeżerający
    > ścieżki lub nóżki elementów.

    Dodam inny przykład.
    Trafiało mi się naprawiać przerywacze kierunkowskazów Mercedesa (okolice
    1980). Każdorazowo naprawa polegała na wymianie tranzystora sterującego
    przekaźnikiem. Dlaczego padał to chyba na tej grupie nie trzeba tłumaczyć.
    P.G.

  • 25. Data: 2010-08-16 09:32:28
    Od: marpan <m...@g...com>

    On 13 Sie, 20:16, "lato" <l...@w...pl> wrote:
    > http://img198.imageshack.us/i/ss850139.jpg/
    >
    > znalazłem w szafie stary miernik rosyjski  z 1962r, w którym była bateria
    > 3R12 Centra rok produkcji 1986, co ciekawe nie wylana i nadal ma napięcie
    > 4.2V!, na baterii jest napisane "okres ważności 7 miesięcy" |:)
    >
    > dlaczego dzisiaj nie robią takich baterii :(

    Teraz to już nikt nie pamięta, ale dawniej (lata 1960, 70, 80) to
    konstrukcja baterii wyglądała następująco: w środku elektroda
    grafitowa, na zewnątrz kubek cynkowy, a w środku elektrolit -
    półciekły roztwór salmiaku z wodą amoniakalną. to wszystko było od
    góry uszczelnione tzw. "pakiem", czyli czymś podobnym do smoły, ale
    bardziej twardym. Jak bateria przestawała działać (głównie na skutek
    wysychania), robiło sie w tym paku dziurkę, albo na zimno, albo np.
    rozgrzanym gwoździem i zakraplało się (3 -5kropli) albo zwykłą wodą -
    wtedy żywotność baterii można było przedłużyć do trzech razy, albo
    wodą amoniakalna i w tym przypadku aż do "przeżarcia" kubeczka
    cynkowego. I komu to przeszkadzało?
    Osobiście tak wielokrotnie regenerowałem baterie 3R12, R14 i R20. Być
    może nie było w tym za wiele sensu ekonomicznego, ale w dobie
    powszechnych i długookresowych braków na rynku poszczególnych
    asortymentów było to bardzo ale to bardzo fajne rozwiązanie.
    marpan

  • 26. Data: 2010-08-16 10:38:42
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "marpan" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]
    > 4.2V!, na baterii jest napisane "okres ważności 7 miesięcy" |:)
    >
    > dlaczego dzisiaj nie robią takich baterii :(

    Pamięta, pamięta... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 27. Data: 2010-08-16 19:21:04
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    > przekaźnikiem. Dlaczego padał to chyba na tej grupie nie trzeba tłumaczyć.
    Hmmm, no nie wiem - coś mnie ominęło a jestem ciekawy. Podpowiedz.

  • 28. Data: 2010-08-16 20:09:05
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 16.08.2010 21:21, Maciek pisze:
    > Hmmm, no nie wiem - coś mnie ominęło a jestem ciekawy. Podpowiedz.

    Czyżby konstruktor zapomniał wygasić przepięcia cewki przekaźnika ? ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 29. Data: 2010-08-16 20:45:43
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 16.08.2010 11:32, marpan pisze:
> [...]

    Właśnie wygrzebałem z szuflady baterię R10, która była używana w
    mierniku UM-3a. Bateryjka ma nieczytelną datę produkcji ale wygląda mi
    to na 1983r. Na fotce http://www.grzegorz.kurczyk.pl/R10R20.JPG z
    większą i równie leciwą niemiecką koleżanką R20 w wersji luksusowej z
    1988r :-) Obie mają się jeszcze "dobrze" dając na woltomierzu ok. 1,45V.
    Oczywiście pod obciążeniem duuuużo mniej ;-)
    W tej R10 puszka cynkowa jest naprawdę pancerna :-)

    Na mojej jest też "okres ważności 6 miesięcy". Może właśnie dla tego
    działa, że to jest okres ważności, a nie trwałości. Czyli bateria jest
    już nieważna, ale trwała :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 30. Data: 2010-08-17 05:03:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2010 22:45:43 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
    >Właśnie wygrzebałem z szuflady baterię R10, która była używana w
    >mierniku UM-3a.

    Swoja droga - robia to jeszcze, czy miernik wlasnie stracil 1/4
    funkcji ?

    >W tej R10 puszka cynkowa jest naprawdę pancerna :-)

    Ale to chyba wyjatek, bo jak pamietam to one wylewaly czesto ?

    J.