  • Data: 2016-08-30 13:14:43
    Temat: Re: C64 i karta SD
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:nq25ai$tbr$1@node1.news.atman.pl...
    > Czemu kombinować? Atari natywnie obsługiwało ileśtam stacji dysków
    > podpietych jedna za drugą daisy chain.

    Ale to nie nowość, bardziej chyba kwestia obciążalności magistrali. C64,
    znowu się do niego odwołam, normalnie, miał sprzętowo ustawiony, w
    urządzeniu, numer tegoż, nie pamiętam, jaki był zakres tych zmian,
    zasadniczo, magnetofon, to jedynka, drukarka to 4-5, ploter (!) to 6, nie
    pamiętam, czy i co było pod siódemką, 8-15 stacja dysków. To się zworkami w
    stacji ustawiało i z takim numerem się ona zgłaszała, odczytem kanału można
    było to zgłoszenie odebrać. Ja sobie dwie zworki przełacznikami (C128D,
    czyli blaszak) wyprowadziłem na zewnątrz i odpowiednio przełączam, zależnie
    od potrzeb. Numer urządzenia można też zmienić programowo, przestawia się
    jeden bajt w pamięci. Teoretycznie można przypiąć 8 stacji, ale ZTCP,
    obciążalność magistrali to tylko 4 urządzenia, bo programowo pewnie i więcej
    uciagnie, dlatego, jak ktoś upali port w stacji, to powinien spalony 74LS14
    zmienić także na LS, inaczej będzie można przypiąć tylko jedno urządzenie.
    Najlepiej wtedy zamontować podstawkę. Układzik jest taniutki, podstawka (jak
    najbardziej, zamontowałem) też groszowa, ale ujarany układ może być wielkim
    kłopotem, więc po ponad 10 latach nadal mi się kilka tych układów w szafie
    kurzy :)

    > Robili 8051. Pierwszy widziany przeze mnie emulator stacji dysków to
    > właśnie 8051 w jakimś niemieckim czasopismie. Gdzieś tam była wzmianka o
    > wcześniejszym na Z80.

    Skoro sprzęgano stację 1541 z ZX Spectrum, to czemu i nie w drugą stronę coś
    innego? :)

    > Oba tak samo kiepskie. C128 mial konkurencję ze strony Amigi i prawde
    > mówiąc była to dominacja a nie konkurencja.

    Że 8-bitowe? A i tak lepsze, od równoważnych pecetowych, poza tym, 8500 w
    C128 miał przestawiany zegar, dzięki czemu miał 2-krotną szybkość, co dało
    się zauwazyć.

    > To samo na atari.

    Bo skoro program to umoiżliwia, to korzystać, Waszmościowie, cooby to nie
    było.

    > SID byl uważany za układ bardzo dobry i dużo w tym racji choć nie prakuje
    > zwolenników Pokey z jego specyficznym "czystym" dziwiękiem. Obecnie żadna
    > róznica bo ludzie instalują SIDa w Atari i Pokey w C64.

    Poza tym, samych SIDów 6581 było ZTCP, 4 "rewizje", każda grała inaczej. Na
    YT dostęone są nagrania stereo, gdzie równolegle zapięte SIDy z różnych
    rewizji, grają na osobne kanały każdy. Efekt czasem mizerny, ale czasem też
    zadziwia.

    > Czas poszedł do przodu i z C64 zrobiło się Atari ST a z Atari XL zrobiła
    > się Amiga :D Wszystkie 4 na moim biurku, choć ST chwilowo zniknął ale
    > wroci :D

    Że Ty jeszcze masz czas i wenę panować nad tym :) - choć ja jeszcze mam
    gdzieś Spektrusia 48 gumiaka, tylko jakoś nie zebrałem się zakupić folijki
    pod klawę, bo oryginalna się rozpieprzyła. Mam VIC20, choć chyba się upalił
    port wiosełek, ale komp jakoś chodzi (BTW. wiecie, czemu w Europie zmieniono
    jego symbol na VC20? Powód jest dość śmieszny i "ciut" wstydliwy) :)) Kilka
    C64, w tym jeden z niewymienionymi kondziołkami przy układzie SID, który
    wymieniłem z 8580 na 6581, elektrycznie pasuje, tylko filtry inaczej się
    stroją, stąd trzeba też kondziołki zmienić. Chcę tego gumiaka odpalić, ale
    jakoś nie mam weny się za niego zabrać, elektronicznie jest sprawny.
    Atarynka 65XE czeka na zasilacz, niewiele brakło, by mi Amiga zahulała, ale
    jakoś nie zahulała... a Dziś jakoś nie mam do tego energii... (A chciałbym
    mieć...)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

    ---
    Avast.