eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42) › Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
  • Data: 2017-06-19 08:29:01
    Temat: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 19 czerwca 2017 01:47:12 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Nie, nieprawda, że do każdej osobno. Może kiedyś tak było. Tego nie
    > wiem. Tu masz lepszą dokumentację na temat kompensacji niż mi zapodałeś
    > wcześniej:
    >
    > http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/tool-compensatio
    n.html#sec:cutter-compensation

> [...]
    >
    > Cytat:
    > The end point of each move depends on the next move. If the next move
    > creates an outside corner the move will be to the end point of the
    > compensated cut line. If the next move creates in an inside corner the
    > move will stop short so to not gouge the part. The following figure
    > shows how the compensated move will stop at different points depending
    > on the next move.
    >
    > Czyli jasno wynika, że działanie instrukcji zależne jest od następnego
    > kroku, więc kroków objętych instrukcją G41/42 musi być więcej niż jeden

    Czyli nie jest źle. Zakładałem że oczywiście interpreter gkodu jest prosty a tu widać
    że jednak troche inteligencji tam jest.

    > Aczkolwiek dodam też, bo muszę, że na dwóch sterownikach i dwóch
    > aplikacjach sterujących maszyna zachowuje się dokładnie odwrotnie. G42
    > służy do robienia obrysu zewnętrznego (kształt płytki PCB), a G41 -
    > wewnętrznego (otwory w tej płytce). Być może tak jest w przypadku
    > krzywych zamkniętych wyłącznie.
    >
    > Podeprę się ilustracją z naniesionymi opisami:
    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7NzFKdWh
    fUlBIMTA/view?usp=sharing

    > Tak maszyna zachowuje się po zastosowaniu G42. Zwróć uwagę na łuki.
    > Właśnie G42 je wygenerowało.

    O, swietnie.
    A możesz dorysowac co robi jak tylko wymienisz g42 na g41?

    > Po drugie ten rysunek jest chyba źle zrobiony. To czarne kółko, jak
    > rozumiem, to punkt wejścia. On powinien być odsunięty od kreski o
    > promień narzędzia. Albo celowo pokazano jak zachowa się narzędzie z
    > kodami G41/42 gdy nie przesuniemy punktu wejścia. W moim sterowniku
    > program w ogóle nie ruszyłby z takimi danymi. Zasygnalizowałby błąd
    > punktu wejścia i stop.

    No tez mnie to zastanowiło. Co może wskazywać że jednak te gkody nie do końca są
    implementowane jak zakładamy ze powinny...

    > No i tu właśnie ugrzązłem. Wydaje mi się, że to nie kontroler ma
    > wiedzieć o tym, ale to Ty informujesz kontroler o tym czy to kształt
    > wewnętrzny czy zewnętrzny. W tym rozumowaniu i tak jest pułapka: czy
    > kontroler jest taki mądry, że wie iż kształt jest zamknięty i zmienia
    > (albo raczej zamienia) działanie kodów G41/42? Tego pewnie nigdy się nie
    > dowiem.

    Moze jakieś odmiany gkodu maja mozliwosc dodać taka informację. Ale w tym
    standardowym zestawie popularnie znanym g41/g42 jest opisane jak widzisz i tam nie ma
    info o tym jak sie zachować.
    Pozatym tak naprawde to nie jest istotne czy tniemy wnętrze czy zewnętrze. Wazne jest
    w którą strone jest nastepny zakręt i o ile stopni...

    > Mam kontakt z programistami kontrolera - może z nimi pogadam jeśli będą
    > chcieli się wdać w taką dyskusję. Wiszą mi przysługę więc może się uda :-)

    A mozna sprobowac. Jak juz zrobisz obrazek w którym widać będzie niekonsekwencję to
    łatwo wyjasni się czy to tak ma byc czy jednak bug...

    I taki jest oczekiwany rezultat :)