    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Cichy i wydajny komputer
    Date: Thu, 24 Apr 2014 16:10:13 +0200

    W dniu 2014-04-23 19:11, Piotr Rezmer pisze:

    > Nie spodziewałem się że wbijesz sztylet w WC :) Jako zupełny laik w tym
    > temacie spodziewałbym się że WC będzie mieć następujące zalety:
    >
    > 1.Odsunięcie "akumulatora" ciepła (czyli radiatora) od źródła. Dzięki
    > temu rośnie różnica temperatur radiator-otoczenie i powinna nastąpić
    > szybsza wymiana ciepła. W klasycznych radiatorach heatpipey są bardzo
    > krótkie (kilka centymetrów). Nie stosuje się dłuższych z braku
    > możliwości dopasowania rozmiarów układu do miejsca w obudowie oraz
    > rosnącego nacisku na procesor
    Różnica temperatur radiator-otoczenie to jedno, ale rośnie ci też ilość
    wymian ciepła (jądro-pasta-obudowa, obudowa-pasta-blok wodny, blok
    wodny-woda, transfer wody, woda-chłodnica, chłodnica powietrze). Jak sam
    zauważyłeś - wymiana ciepła jest tym skuteczniejsza, im wyższa różnica
    temperatur, więc na każdej z wymian ciepła - będziesz jakąś różnicę
    potrzebował. Co do temperatury procesora - to czy on sam ma 40, 50, czy
    60'C to nic cię nie powinno martwić - jeśli nie robisz jakiegoś
    ekstremalnego owerclockingu, to będzie działać tak samo dobrze i długo
    (wielokrotnie dłużej, niż jego życie nim się technologicznie
    zestarzeje). Widziałeś kiedyś uszkodzony procesor, poza jakimiś starymi
    athlonami albo p3 z ukruszonym mechanicznie jądrem albo po trafieniu
    piorunem?
    minusem heatpipe jest to, że do pewnej temperatury parowania-skraplania
    cieczy w środku - są tylko miedzianymi rurkami, oraz to że wypada by
    działały w pewnym zakresie nachylenia - dogórynogami nie pójdzie ;) No i
    rozmiar, ale co stoi na przeszkodzie, by cały komputer był w środku
    wypełniony rzadkim żeberkiem ...
    Jak wpadnie mi na serwis któryś z komputerów z w.c. to zrobię fotki
    kamerą termowizyjną, żebyś zobaczył w czym różnica.

    > 2.Większa pojemność termiczna układu chłodzącego (ale to pewnie w tych
    > dużych samorobnych zestawach, gdzie wlewa się dużo płynu) w stosunku do
    > pojemności metalowego radiatora.
    Ale o ile większa? Wrzucisz tam 0.5-1L wody - więcej nie wierzę, rurki
    są cieniutkie, chłodnica też niezbyt gruba... I co z tej pojemności
    wynika pożytecznego? To już 1kg metalowego chłodzenia daje większą
    pojemność cieplną niż 1kg wody, która w dodatku musi krążyć by
    równomiernie się nagrzać.

    > 3.Mniejsze ryzyko uszkodzenia procesora i płyty głównej z powodu
    > mniejszej masy nałożonej na czapkę procesora i przymocowanej do otworów
    > w płycie głównej.
    Co do masy - jak komputerem nie rzucasz, i sensownie zamocujesz - to
    nawet taki kloc prawie 1kg jak orochi nic nie przeszkadza, a można
    jeszcze (jeśli bawić się w rękodzieło, jak przy wc) zamocować dolne
    wkręty pod płytą - do blachy obudowy dodatkowo, by odciążyć płytę. Ale
    sensu nie widzę - w wielu komputerach to "wisi" i nic się nie dzieje. A
    zwiększony nacisk na procesor=polepszona przewodność cieplna na tym
    styku ;)
    j.w. może i zagrożenie mniejsze teoretycznie, ale ani w jednym, ani
    drugim przypadku nie jest istotnie prawdopodobne. Wc daje dodatkowo
    ryzyko uszkodzenia przez zalanie albo zdechnięcie pompki albo
    zapowietrzenie się układu albo przegrzanie=zagotowanie (para wodna już
    chłodzić nie będzie, a parowy korek uniemożliwi obieg cieczy, więc masz
    przypadek czarnobyla)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173