  • Data: 2019-03-31 00:45:05
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek S <p...@s...com> writes:

    > W/g moich obserwacji, oko ludzkie to taka "matryca", której piksel
    > wysycony ma potencjał np. 100V a czarny 0V. To dzielimy na ileś tam
    > poziomów kwantyzacji.

    Przede wszystkim, oko jest bardzo niejednorodne. Choćby plamka żółta.
    Także rozdzielczość w różnych miejscach jest bardzo różna.

    > Wnioskuję, że nawet najlepsze matryce ogarniają niewielki procent
    > dynamiki światła w porównaniu z okiem.

    Nie jestem pewien.
    Podejrzewam, że zasadniczą rolę w tym doskonałym działaniu oka pełni
    mózg.

    > Właśnie - był to nieliniowy fragment matrycy! I o tym właśnie piszę.

    No można napisać, że w punkcie nasycenia matryca jest nieliniowa - nawet
    bardzo nieliniowa. Ale poniżej tego punktu (punktów dla różnych kolorów)
    jest jednak zupełnie liniowa.

    > Argumentowałem tym koledze JF, że matryce nie są liniowe, jak
    > twierdził. Są bardzo nieliniowe. W związku z tym zupełnie inaczej
    > należy przetwarzać światła, tony średnie i cienie by coś wydobyć.

    To jest prawda, ale nie dlatego, że matryce są nieliniowe, tylko
    dlatego, że oko jest nieliniowe, a także dlatego, że typowe pliki
    z grafiką (filmami itp) są (mają być) nieliniowe.

    Typowy monitor jest w stanie wyświetlić 8-bitową głębię koloru
    (pomijając 6-bitowe TNy, ew. z FRC). Jeśli będziesz miał monitor, który
    naprawdę będzie w stanie wyświetlić 14-bitowe kolory (liniowe), to
    będziesz mógł tak samo przetwarzać wszystkie tony. Chwilowo jednak
    trzeba oszukiwać.

    > Nie do końca. Zrobiłem mały research. W tych poszarpanych miejscach da
    > się odzyskać część informacji, ale będzie to kolorowa mozaika. W tym
    > przypadku niebieskawa - a to dlatego, że dziewczyna ma brązowe włosy,
    > więc kanał R się wysycił.

    Ale R to nie biały. Nie żeby to wiele zmieniało.

    > Mimo iż początkowo dało mi do myślenia, ale po powyższym eksperymencie
    > uznałem, że nawet jeśli coś tam dało się wyciągnąć, to nie należy iść
    > tą drogą.

    Właśnie.

    > Czy dostrzegasz różnicę w jakości obu pikseli? Oba dają tylko 4 bity
    > więc w/g broszurki marketingowej są tak samo dobre. Tymczasem różnica
    > okiem grafika jest kolosalna.

    Jasne jest że większe piksele mają większą pojemność, to chyba nikogo
    nie zaskakuje. Tyle że główne problemy z matrycami to nie jest ich
    przepalenie (od tego są ciemne obiektywy i ew. szybkie migawki),
    a praca z kiepskim oświetleniem. A tu po prostu mamy pewną ilość światła
    i wielkość matrycy (zakładając ustaloną potrzebną głębię ostrości,
    rozdzielczość oraz czas ekspozycji) wiele tu nie zmienia (musimy jedynie
    mieć obiektyw odpowiedni dla danej matrycy). Podobno małe obiektywy są
    w takich warunkach nawet gorsze, ze względu na większe szumy.

    Obecne matryce (w porównaniu do takich 10-letnich i starszych) trochę tu
    poprawiają. W tym także BSI. Ale nie spodziewałbym się tu cudów.
    Zastosowanie odpowiednich algorytmów może tu wiele poprawić (chociaż nie
    będzie to już zwykłe zdjęcie). Tak samo jak w przypadku oka i mózgu.

    > Ok, a teraz przeciwstawmy teorię. Skoro jest odwrotnie - jak
    > twierdzisz

    Niczego takiego nie twierdziłem, oczywiście.

    > - czy można zatem powiedzieć, że im mniejszy piksel, tym
    > lepsza matryca? W końcu 50Mpx na FF jest lepsze od np. 20Mpx ponoć :-)

    Jasne że może być, jeśli np. robisz zdjęcia małych detali i matryca
    20MPix jest w ogóle nieprzydatna (albo musisz składać zdjęcia
    z fragmentów).

    Zwykle jest tak, że liczba potrzebnych pikseli jest z góry ustalona.
    Jeśli chcesz produkować strumień video 1080p, to zarówno matryca 50
    Mpix, jak i 20 Mpix nie będzie mieć sensu (chyba że z digital zoomem,
    ale wtedy to ona nie będzie używać tylu pikseli).

    > A'propos - porównałem RAW z Sony A99 z Sony A99 II. Matryca w tym
    > 2-gim ma 2x mniejsze piksele. Po wyrównaniu rozdzielczości, jakość
    > obrazu ta sama w cieniach. Bez wyrównania - gorsza w Sony A99 II.

    A co to znaczy "bez wyrównania"?
    Oglądając piksele 1:1?
    Chyba nie spodziewałeś się niczego innego?

    > Chodziło mi o to, że skoro mały piksel będzie swoim szumem zacierał
    > detale w cieniu do nierozpoznawalnego poziomu, to nawet obiektyw za 20
    > koła tego nie poprawi.

    Ależ poprawi, bardzo łatwo. Mały piksel = małe szumy. Problem nie jest
    w dużych szumach, tylko w małej ilości światła.
    Tylko czy taki obiektyw da się w ogóle kupić?

    Żeby było jasne: problem jest w małej ilości światła wpadającego do
    obiektywu. Nie jest takie ważne, na jak dużej powierzchni skupimy to
    światło (aczkolwiek oczywiście potrzebna nam rozdzielczość jest istotna).

    Małe piksele mają swoje problemy, owszem: współczynnik wykorzystania
    powierzchni jest w nich mniejszy (zwłaszcza bez BSI). To jednak chyba
    kwestia technologiczna, do pokonania.
    Małe matryce mają problem z obiektywami: te ostatnie muszą być naprawdę
    dobrej jakości, żeby uzyskać rozdzielczość, ostrość itd. podobną do tych
    dla większych matryc. W pewnym momencie takich obiektywów po prostu nie
    ma.
    --
    Krzysztof Hałasa