  • Data: 2019-03-31 16:30:08
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > No można napisać, że w punkcie nasycenia matryca jest nieliniowa - nawet
    > bardzo nieliniowa. Ale poniżej tego punktu (punktów dla różnych kolorów)
    > jest jednak zupełnie liniowa.

    Zrób eksperyment: do samo ujęcie, to samo oświetlenie. Zrób kilka fot
    czegoś niezbyt kontrastowego, ale też nie płaskiego w sensie dynamiki,
    tak aby różniły się o 2ev (regulując czasem wyłącznie). Potem wyrównaj
    ich ev w ACR. Przenieś do Photoshopa, policz różnice między sąsiednimi
    ujęciami, wzmocnij te różnice ostrą krzywą.

    Można bardzo się zdziwić. Niektóre obszary będą świecić różnicami jak
    latarnia. Zwróć też uwagę iż w światłach różnice będą znacznie mniejsze
    niż w cieniach. Daje to efekt taki jakby matryca dużo szybciej się
    wysycała niż "niedosycała". Jeśli miałbym to rysować, to dałbym
    charakterystykę w kształcie S o sporym liniowym odcinku, w bielach
    bardzo mocno zakrzywioną a w cieniach długą i łagodną krzywą.

    > To jest prawda, ale nie dlatego, że matryce są nieliniowe, tylko
    > dlatego, że oko jest nieliniowe, a także dlatego, że typowe pliki
    > z grafiką (filmami itp) są (mają być) nieliniowe.

    50% zgody. Pomiary pokazały mi nieliniowość matrycy mimo wszystko. Po
    drugie czym jest przetwarzanie RAW w ACR jak nie nanoszeniem
    nieliniowości oka? A moja teza jest taka, że choćbyś na uszach stawał,
    to nie dasz rady tak skompresować dynamiki, że będzie choćby w
    przybliżeniu podobna do tego, co widzimy. Matryca FF zwyczajnie nie jest
    w stanie zarejestrować obrazu o takiej rozpiętości tonalnej. Nie ma więc
    czego kompresować.

    > Typowy monitor jest w stanie wyświetlić 8-bitową głębię koloru
    > (pomijając 6-bitowe TNy, ew. z FRC). Jeśli będziesz miał monitor, który
    > naprawdę będzie w stanie wyświetlić 14-bitowe kolory (liniowe), to
    > będziesz mógł tak samo przetwarzać wszystkie tony. Chwilowo jednak
    > trzeba oszukiwać.

    Sądzę, że po wzmocnieniu różnic w PS, nawet na 1 bitowym monitorze
    zobaczysz je wyraźnie.

    Tu masz przykład:
    https://drive.google.com/file/d/1B34oZqwQM7jj3g60dw3
    UjCoUxSmQ9rb9/view?usp=sharing

    Komentarz.
    Zdjęcie wyprałem losowo z kolekcji bo nie mam już pomiarowych i nie chce
    mi się ich powtarzać. Ten świecący punkt, to wcale nie żarówka, to
    najbardziej zacieniony element.
    Na zdjęciu swobodnie kształty rozróżnisz. Nie trzeba do tego super -
    monitorów.

    > Jasne jest że większe piksele mają większą pojemność, to chyba nikogo
    > nie zaskakuje.

    Ale kształt charakterystyki zapełniania - już owszem. Jeśli miałbym
    narysować "hydrauliczny" model piksela, to nie byłaby to puszka
    przypominająca walec, do której wlewamy wodę (fotony). Puszzka byłaby
    sporo szersza u podstawy, zwężająca się powiedzmy tak do 20% wysokości,
    potem ścianki byłyby równoległe przez długi odcinek, a na samym końcu
    ostro zwężone.

    Tak więc nalewasz wodę, jej poziom przez dłuższy czas spokojnie,
    nieliniowo rośnie (czernie), potem szybkość podnoszenia się słupa wody
    jest constans aby w końcowej fazie błyskawicznie zwiększyć swój poziom
    (biele - tuż przed nasyceniem).

    > Niczego takiego nie twierdziłem, oczywiście.

    Ok, ale rozmawiamy. Jak zwać, tak zwać.

    > Jasne że może być, jeśli np. robisz zdjęcia małych detali i matryca
    > 20MPix jest w ogóle nieprzydatna (albo musisz składać zdjęcia
    > z fragmentów).

    Nie o tym mowa. Piszę o dynamice piksela a nie rozdzielczości. Choć i w
    tym przypadku mam obiekcje bo jakoś nie potrafię sobie wyobrazić iż w
    nieskończoność możemy pomniejszać piksele i uzyskiwać większą precyzję
    odwzorowania. Nie chce mi się wierzyć, że choćby mikrozniekształcenia
    światła w optyce nie zachodzą, a które powodowałyby niezasadność
    pomniejszania pikseli.

    > A co to znaczy "bez wyrównania"?
    > Oglądając piksele 1:1?

    Zresamplowanie obrazu do tego samego wymiaru: czyli 50Mpx do 20Mpx.
    Jakość w cieniach podobna, bez wyrównania - gorsza dla 50Mpx (czyli
    patrząc piksel w piksel).

    > Chyba nie spodziewałeś się niczego innego?

    Oczywiście, że nie.

    > Ależ poprawi, bardzo łatwo. Mały piksel = małe szumy.

    Czyli chcesz powiedzieć, że np. telefon z matrycą z 20MPx wygeneruje
    mniej zaszumiony obraz niż FF z 20MPx? Bo mały piksel = mały szum?

    Po drugie, chcesz powiedzieć, że obiektyw, powiedzmy jakaś stałka f/2.8
    za 2k zł, da dużo większy szum niż inny obiektyw też f/2.8 ale za 20
    tys. zł?

    > Małe piksele mają swoje problemy, owszem: współczynnik wykorzystania
    > powierzchni jest w nich mniejszy (zwłaszcza bez BSI). To jednak chyba
    > kwestia technologiczna, do pokonania.

    Nie mieszajmy technologii w porównaniach, bo do żadnych wniosków nie
    dojdziemy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek