  • Data: 2019-04-16 22:03:06
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-04-16 o 09:40, J.F. pisze:

    > Mozemy sprobowac, teraz akurat swieta.
    > Tylko czy to eksperymenty ?

    Z Twojej strony tak. Z mojej - udzielanie odpowiedzi.

    > Pracowales chyba z obrazkiem gdzie jasnosci byly 16-bit - tzn 3*16, bo
    > na kazdy kanal.
    > A w okienku transformacji pojawia sie "Input: 255".
    > Czyli 8 bit.

    Photoshop tak ma. Jeśli się komuś nie podoba, to może przestawić na %
    krycia pigmentem/tuszem. Nie ma to nic wspólnego z bitowością obrazu.
    Zapewne w domyśle kiedyś było pracowanie z 8-bitami i tak już zostało.

    > Jesli dobrze rozumiem ustawienia tej prostej konwersji, to jasnosc 0
    > powinna sie zamienic na ~64.

    Znów nie wiem o czym mówisz. Chodzi o pierwszy z 3 wykresów jakie
    przytoczyłem? Tam losowo wybrałem 63. Jeśli pracowałbym na 8-bitach, to
    63 dałoby mi na pikselu (0,0,0) wartość (63,63,63) dla 8 bitów lub
    (8096,8096,8096) dla 16tu. A te 8096 po skonwertowaniu do 8 bitów da
    znów 63.

    > A w pliku JPG mamy najciemniejszy 6.

    Nie nadążam. W JPG mamy 6 najciemniejszy... ale w jakim JPG i jaką
    prostą potraktowanym i przez kogo. Nie wiem co robiłeś z tym JPG, że
    takie wartości otrzymałeś. Zresztą pisałeś, że nie masz Photoshopa więc
    już w ogóle niczego nie rozumiem. Jeśli natomiast miałeś na myśli
    jakiegoś JPG przeze mnie wygenerowanego, to, tak jak już 15x pisałem -
    nigdy nie wprowadziłem żadnej prostoliniowej korekcji do żadnego z nich
    w omawianych tu przykładach - więc i JPG mojego autorstwa nie mogłeś
    komentować. Więc jeśli ten JPG nie jest ani mojego autorstwa, ani
    Twojego, to o jakim JPG mówimy?

    > No wlasnie, a w tym rozjasnionym JPG mamy jasnosci od 6 ... czarny
    > calkiem to to nie jest, ale mało płowy.

    Ja nie rozjaśniałem żadnego JPG w przytoczonych tu przykładach a jedynie
    dokonałem kompresji, co powtarzam po raz 15+1=16. Więc coraz bardziej
    nie wiem o czym mowa.

    > Sie zgadzam, ale przeciez chcemy zobaczyc co sie dzieje w tych czerniach
    > na parapecie.
    > Czyli one musza przestac byc czerniami :-)

    Wcale nie! To Ty taki wariant korekcji uwielbiasz :-D Ja tylko w bardzo
    nielicznych przypadkach postąpiłbym w ten sposób. U mnie czarny
    zazwyczaj będzie czarnym, nawet po korekcie. Detale z ciemnych partii
    wyjdą, dzięki krzywej (nie prostej) kompresji. Wtedy wzmacniam bardzo
    ciemne obszary w taki sposób, że traktuję je nieliniową krzywą, która
    zawsze z zera zrobi zero, a ze 100% również 100%.

    Preferowana przez ciebie metoda spowoduje jedynie to, że czernie staną
    się płowe a w tych płowiznach zobaczysz jeszcze mniej detali niż przed
    korektą. A to dlatego, bo rezygnujesz ze znacznej części rozpiętości
    tonalnej. Przykładowo, jeśli w czerniach jakiś piksel miał wartość 2, a
    inny obok 4, to różniły się one o 100% jasnością (dla uproszczenia mówię
    o liniowej relacji). Jeśli dodasz do tego 128, to relacja między
    pikselami będzie (128+4)/(128+2) = 1%. Czyli tracisz 99% kontrastu
    detali. Rozjaśnianie "po Twojemu" powoduje zatem, że czernie na
    parapecie przestaną być w ogóle widoczne. Zmienią się w szarą breję z
    ledwo dostrzegalnymi detalami.

    Fu3RMigwweB6q/view?usp=sharing

    > O widzisz, to jak w GIMP zrobilem cos bardzo podobnego, tylko
    >
    > -skrajny lewy byl nie 0, tylko troche wyzej, chcialem jasniej, godziłem
    > sie na płowe.

    .. i tym samym spowodowałeś, że dużo mniej detali było widać.

    > -drugi lewy podciagnalem bardzo wysoko, gdzies na 80% - interesowaly
    > mnie ciemne partie, a nie jasne.

    Jaki drugi lewy? Lewy handler jest tylko jeden :-D

    > Wydaje mi sie, ze tymi tysiacami scen przesadzasz.
    > Kilka, kilkadziesiat z wlaczanymi specjalnie.

    Nie ma to zastosowania w dyskusji o "rozjaśnianiu" zdjęć. Ja kiedyś
    czytałem jakieś informacje, że są to właśnie tysiące algorytmicznie
    opisanych scen. Nie interesowałem się dalej tematem.

    > Ale moze nie doceniam nowoczesnych aparatow ... ale jakby byly tysiace,
    > to powinno byc pare "na sniegu" :-)

    Na śniegu, lub ścianie innej niż 18% szarość, błędy będą coraz większe,
    im dalej od tej szarości się oddalimy. Zrób sobie prosty test. Popatrz
    sobie na szarą ścianę przez rurkę po ręczniku papierowym. Oświetl ją z
    rosnącą powoli jasnością ze źródła światła. Zatrzymaj narastanie
    jasności, gdy uznasz, że ściana jaką widzisz jest właśnie tak jasna a
    inne warianty są niewłaściwe.

    Zatem, która ekspozycja będzie Twoim zdaniem tą właściwą? I teraz
    przełóż to na logikę aparatu cyfrowego i zastanów się skąd są problemy
    ze śniegiem.

    > Ale nawet jesli obrabiasz w programach, to i tak od jakis ustawien
    > zaczynasz.

    Owszem:
    1. Ustawienia domyślne aplikacji w zakresie ekspozycji, krzywych
    korygujących kontrast itp., wyłączonych opcji odszumiania i wyostrzania,
    wyłączonych wszelkich korekt kolorystyki.

    2. Prawie zawsze włączam korektę wad optyki (deformacje i w razie
    potrzeby aberracja chromatyczna).

    3. I jeśli używam - automatyczną korektę barw na podstawie Color
    Passport Checkera.

    iiii ?

    --
    Pozdrawiam,