eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaCzy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości? › Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Mon, 13 May 2019 21:01:53 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 77
    Message-ID: <qbcevb$t8c$1@node1.news.atman.pl>
    References: <q61ehc$lr2$1@node2.news.atman.pl>
    <5cc0531f$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9qjb8$m4m$1@node2.news.atman.pl>
    <5cc18030$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <qa7uoe$vkf$1@node2.news.atman.pl>
    <5cc822c3$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    <qaaa7v$etl$1@node2.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <qai6nt$484$1@node2.news.atman.pl>
    <c...@g...com>
    <qak292$pp5$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <qal2es$oio$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <qan3i7$316$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <qasue5$8i5$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <qava7t$l59$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <qb9vhd$q96$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: 89-70-94-204.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1557774123 29964 89.70.94.204 (13 May 2019 19:02:03 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Mon, 13 May 2019 19:02:03 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/60.6.1
    In-Reply-To: <3...@g...com>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:910725
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2019-05-13 o 18:18, Starzec z Gór pisze:

    >> A te "fabryki" gdzie są? Jak się do nich dostać? Czy są dużo tańsze od
    >> minilabów?
    >
    > CeWe Foto na ten przykład.
    >>

    >
    > Po pierwsze, nie skalibrować tylko skorygować.

    Tor "wywoływania cyfrowego" jest w pełni kalibrowany - nie korygowany.
    Efektem kalibracji jest plik podobny do ICC zwany w terminologii Adobe
    "profilem". Kalibracja jest sprzętowo - software'owa. Korekcja jest
    skutkiem kalibracji.

    W pełni świadomie użyłem słowa "skalibrować". A to dlatego, że człowiek
    przy maszynie, mając do dyspozycji jakiegoś JPG z przypadkowym balansem
    bieli zwyczajnie nie jest w stanie przeprowadzić procesu kalibracji po
    to by móc poprawnie skorygować cokolwiek.

    > Po drugie, jeżeli chcesz mieć idealnie wierne oddanie koloru na printerze, w
    stosunku do tego co oddajesz do naświetlenia, to kalibrujesz sobie swoją stację
    roboczą pod kątem maszyny na której twoje pliki będą naświetlane.

    W DTP żadnej stacji roboczej nie kalibruje się pod kontem maszyny :-D
    Jeśli tak miałoby być, to aparat fotograficzny też musiałby być
    "skalibrowany pod kątem maszyny". Jest dokładnie odwrotnie niż piszesz:

    1. Korygujesz (profilujesz) plik RAW do danego oświetlenia sceny
    usuwając jednocześnie błędy nieliniowości matrycy oraz zafarbu światła.
    Kalibracja nie bierze w żadnym przypadku pod uwagę właściwości monitora,
    stacji roboczej, maszyny drukującej. Brana jest pod uwagę _WYŁĄCZNIE_
    liniowość odwzorowania kolorów.

    2. Kalibrujesz monitor, ewentualnie czynisz to na karcie graficznej,
    tworząc z pomiarów spektralnych plik ICC. Monitor nic "nie wie" o
    maszynach drukujących. Brana jest pod uwagę _WYŁĄCZNIE_ liniowość
    odwzorowania kolorów.

    3. Kalibrujesz maszynę drukującą / naświetlarkę czy co tam chcesz.
    Maszyna nic "nie wie" o aparacie fotograficznym, monitorze. Brana jest
    pod uwagę _WYŁĄCZNIE_ liniowość odwzorowania kolorów.

    4. Jak już wszystko jest liniowe, to dopiero wtedy bierzesz się za
    obróbkę zdjęć. W tej fazie kompletnie nie interesują Cię możliwości
    maszyny drukującej, bo istnieje założenie, że grafika ma być
    _UNIWERSALNA_ a nie pod konkretną maszynę.

    5. Na końcu przeprowadzasz proofing. Dopiero wtedy nanosisz warstwy
    korygujące na oryginalną grafikę, której nie niszczysz żadnymi
    zabiegami. Sprawdzasz, w tym procesie, które kolory wykraczają poza
    gamut maszyny i podejmujesz liczne decyzje jak zmodyfikować te obszary
    ... i/lub obszary bezpośrednio przylegające do nich (bo i takich technik
    się używa).

    Gdyby którykolwiek grafik w firmie, w której pracuję postępowałby
    zgodnie z Twoimi zaleceniami - pewnie dostałby żółte papiery, i to po
    korekcji ICC :-D


    > jeżeli masz tak "skalibrowane" pliki, to laborant puszcza twoje zdjęcia z wyłączoną
    korektą i tyle - i nie ma problemu.

    Ja bym powiedział inaczej - operator maszyny w najlepszym przypadku by
    natychmiast zapłacił za spierniczony nakład gdyby wyłączył korektę.


    >
    > To że matryca może przekłamywać, to jest inny wątek tej dyskusji. natomiast
    uzyskanie poprawnej kopii zdjęcia, które mam przed oczyma, powiedzmy wiernej w 99% na
    sprawnym printerze to nie jest żadna sztuka. Robiłem to przez kilka lat codziennie i
    nie miewałem reklamacji.

    Więc może mały challenge? Udostępnię plik z konkretnymi barwami.
    Szachownicę. Ty wydrukujesz je ze swoimi zabiegami na swoim sprzęcie, a
    ja na swoim. Potem spektrometry w garść i pomierzymy odchyłki. Wchodzisz
    w to?


    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: