    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Tue, 14 May 2019 12:28:13 -0700 (PDT)
    <qal2es$oio$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <qan3i7$316$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <qasue5$8i5$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <qava7t$l59$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <qb9vhd$q96$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <qbcevb$t8c$1@node1.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <qbeu3i$95p$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    From: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 14 maja 2019 19:32:36 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Ok, skoro uważasz, że taką harcerską metodą jesteś w stanie odgadnąć
    > kolory jakie były przed obiektywem, to kolejny challenge: wykonam fotę w
    > warunkach, gdzie AWB będzie miał spory rozjazd, Tzn zawsze ma mniejszy,
    > czy większy, ale ja wybiorę ten większy. Zapiszę JPG. Twoim zadaniem
    > będzie podanie mi wartości RGB wskazanego koloru. Wybiorę łatwo
    > reprodukowalny na urządzeniach drukujących. Nie mam bladego pojęcia jak
    > jakiś magiczny wzorzec kolorów cokolwiek mógłby tu pomóc.

    Ale wiesz, że w ten sposób uzyskasz tylko duże przybliżenie? Ale nie ma sprawy,
    podejmę się.

    > Podejmiesz się?
    >
    > Ja równocześnie zrobię tą samą fotę również jako RAW i wykonam
    > kalibrację toru. Pomierzę spektrometrem barwę obiektu, sprawdzę jaki
    > błąd na monitorze powstaje. Porównamy. Mogę też wydrukować i tam
    > porównać kolory.

    > DTP to w 90% fotografia. U nas jest tak, że fotografowie robią zdjęcia,
    > graficy przetwarzają, operatorzy maszyn drukujących - drukują. Nic nie
    > wiedzą o tym, że obowiązują ich "inne zasady".

    I dlatego laborant foto się nie sprawdzi w DTP, a sprawny operator DTP nie będzie w
    stanie obsłużyć laba.

    Naświetlane różnym sprzętem, w różnych warunkach, często "wstępnie" obrobione. W
    dodatku to nie są RAWy tylko JPG. Wyobrażasz sobie robienie proofów dla każdego
    zdjęcia osobno?

    > Oczywiście, że nie - bo się nie da! Wszystko robisz byle jak - na oko,
    > w/g gustu operatora lub kogoś innego. I tak nie masz pojęcia co było
    > przed obiektywem wiec co chcesz uzyskać?

    Odbitkę, w miarę wiernie oddającą to co widział fotografujący. Nie w 100%, ale w
    zadowalającym stopniu.

    > ...i pozbawiona sensu. Taki proof z przestarzałego procesu może jedynie
    > dokonać kontroli tego czy to co operator na suwaczkach sobie
    > poprzesuwał, nie wyjdzie poza gamut maszyny. Jednakże nadal będzie to
    > drukowaniem fantazji operatora - a nie tego, co przed obiektywem było.

    Będzie znacznie bliżej tego co widział fotograf, niż myślisz.

    > Ok, moglibyśmy połączyć oba zadania do wykonania za jednym zamachem. Mam
    > na myśli zaproponowane powyżej.
    >
    > Twój email jest prawdziwy?

    Jak najbardziej, mój mejl jest rzeczywisty.
    Ale pamiętaj, konkurujemy na fizyczne efekty, nie pliki.
    Pozdrawiam Marcin