    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Fri, 17 May 2019 21:39:09 +0200
    <qava7t$l59$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <qb9vhd$q96$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <qbcevb$t8c$1@node1.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <qbeu3i$95p$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <qbf7rj$ht3$1@node2.news.atman.pl>
    <d...@g...com>

    W dniu 2019-05-15 o 16:52, Starzec z Gór pisze:

    > Moja jeszcze bardziej kiszkowata 4/3 sobie radzi.
    > Taka Reala, teoretycznie jeszcze bardziej kiszkowata, radzi sobie jeszcze lepiej.

    Zatem nie wiadomo, co kupować. Wychodzi na to, że nie ma sensu topowych
    FF. Kumpel sprzedał Nikona D810 bo też była kiszka z dynamiką. Kupił za
    połowę tego bezlusterkowca FujiFilm i jest zauważalnie lepiej. To jego
    opinia.

    > Ale zdajesz sobie sprawę, że twarz osoby na zdjęciu jest na ogół wystarczającym
    punktem odniesienia?

    Oczywiście, że nie. Np. twarz zwykle nie posiada zbyt wiele niebieskiej
    składowej. Zatem mnóstwa kolorów "na pałę" nie dobierzesz. A w kolorach
    zbliżonych do twarzy, też gruby błąd popełnisz. Ale zostawmy to do testów.

    > No chyba że fotograf świadomie idzie w dziwaczną kolorystykę, wtedy nie ma mocnych.
    Wtedy autokorekta off i bawimy się z próbkami.

    Właśnie! To też jest kolejna kwestia. Fotograf sporo wysiłku włożył w to
    by twarz była purpurowa, a laborant to zniweluje :-D No bo skąd miał
    wiedzieć, że fotograf tak właśnie chciał? Zadzwonił do niego by spytać,
    co przed obiektywem było? :-)

    Opowiem Ci coś. Dawno temu porzuciłem fotografię analogową po pewnym
    zdarzeniu. Pojechałem w góry nad jakiś staw. Woda lustrzana, w której
    odbijają się pobliskie góry. Atmosfera była niebieskawa. Wyglądało to
    jak nierzeczywista sceneria. Dałem do wywołania małą fotę. Wyszło
    cudnie. Kazałem więc zrobić dużą odbitkę by zrobić z tego obraz. Wydałem
    kupę kasy, a na zdjęciu zero niebieskiej poświaty. Pewnie ktoś
    suwaczkami pojeździł i miał inną wizję na zdjęcie. Stwierdziłem więc, że
    trzeba zaczekać na cyfrówki aż będą tańsze niż cena domu. Samemu
    kontrolować kolor (choć wtedy jeszcze nie wiedziałem jak to się robi).
    Tak też uczyniłem.

    > Nie, te dwa czy trzy mejle dziennie mi nie przeszkadzają.

    Zazdroszczę. Ja mam ich 60.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek