  • 21. Data: 2010-02-14 22:12:11
    Temat: Re: Czy samoch?d elektryczny jest oszcz?dny?
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2010-02-14 19:21, Robbo pisze:
    > Tak na marginesie, to w TV Trwam ogl?da?em wyk?ad,
    To gratulacje, oglądaj dalej tą naukowa telewizje, przeciętny
    kontenerowiec spala poniżej 1l na 1T na 100mil trudno o lepszy wynik,
    silniki na statku pracują przez 99% czasu na optymalnych obrotach
    zapewniających minimalne spalanie, dla tradycyjnych samochodów to rzecz
    nieosiągalna.

  • 22. Data: 2010-02-14 22:13:54
    Temat: Re: Czy samochód elektryczny jest oszczędny?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 Feb 2010 16:47:01 +0100, Robbo wrote:
    >Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
    >założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
    >Sprawność silnika spalinowego = 35%

    Pracujacego w optymalnych warunkach.
    W samochodzie daleko mu do tego.

    >Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%

    90% sprawnosci idealnego silnika Carnota pracujacego w temperaturach
    uzywanych w kotle i skraplaczu tej turbiny.
    Czyli w praktyce ponizej 40% dla weglowo-parowej, jeszcze mniej dla
    nuklearnej, troche lepiej dla "gazowej".
    Do ~60% przy kombinowanej gazowo-parowej duzej mocy.

    Nie bez powodu ciagle na statkach instaluje sie Diesle, ktore osiagaja
    ok 50%.

    >Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
    >(a raczej cały układ począwszy od pozyskania
    >energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
    >miał sprawność ponad 2 razy większą niż
    >samochód z silnikiem spalinowym.

    Jak uwzglednisz powyzsze, i zaczniesz odejmowac wentylator wyciagowy w
    elektrowni, mlyny weglowe, zuzycie pradu kopalni - to ciekaw jestem
    czy wyjdzie w ogole lepiej.

    >Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?

    W tych elektrycznych pojazdach czesto dbaja o dodatkowe szczegoly i
    minimalizacje strat.

    Koniec koncow - hybrydowe pojazdy pala mniej niz czysto benzynowe.
    Ale diesle potrafia byc lepsze.

    J.

  • 23. Data: 2010-02-14 22:16:11
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ale kogo tak naprawdę obchodzi emisja CO2? Handlarzy pakietami
    > dozwolonej emiskji chyba już jedynie...
    > CO2 NIE JEST szkodliwy dla środowiska. Jego istnienie w atmosferze
    > jest _konieczne_ dla normalnego funkcjonowania całej biosfery. Jego
    > udział jako gazu cieplarnianego jest znikomy - o wiele większe
    > znaczenie ma metan i gazowy podtlenek wodoru ;P

    Też nie wiem, skąd ta pogoń za CO2... CO2 jest dla roślin tym, czy dla
    nas tlen!! A nasz tlen tworzony jest przez rośliny właśnie z CO2... ja
    rozumiem zmniejszenie zużycia "nieodnawialnych" zasobów, ale z tym CO2
    to już przesadzają... śmiać się będę, jak rośliny zaczną zdychać przez
    tych ekologów ;P...

    Konop

  • 24. Data: 2010-02-14 22:19:15
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 14 Feb 2010 21:58:03 +0100, EM napisał(a):

    > Właśnie odzysk energii hamowania, to ważna kwestia.
    Wbrew pozorom niespecjalnie. 10 do 15% wiecej zasiegu mozna miec.
    O ile naped "sam z siebie" to oferuje, to warto (napedy AC), ale
    specjalnie komplikowac kontroler juz niekoniecznie.
    Za to hamowanie odzyskowe o ile kierownik potrafi skorzystac, pozwala
    niezle zaoszczedzic na okladzinach.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 25. Data: 2010-02-14 22:25:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

> [...]

    Wymyśleć łatwo, gorzej zrobić. Firma EEStor dawno już wymyśliła
    superkondensator, opeatentowała technologię wytwarrzania z tytanianu
    baru, wyemitowała (i sprzedała!) akcje za grube miliony, tylko jakoś
    tych kondensatorów nikt nie widział. Ostatnio zapewniali, że pod
    koniec 2009 roku będą w sprzedaży. Wiele grosza za to nie chcą, to
    sobie przygotowałem na Gwiazdkę trochę zaskórniaków, ale coś wciąż
    nie mogę ich wydać.

    > Taaa... Ja jestem ciekawy jak w zimie nagrzejesz takiego 'ekologa'
    > zeby ciagle bylo ekologicznie. Webasto trza wstawiac.

    A co złego w webasto? Gorzej z klimatyzacją w lecie. Chyba żeby ten
    EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku. To jest
    tyle, co w średnim baku benzyny (po uwzględnieniu sprawności spalania
    w silniku tłokowym).

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2010-02-14 22:34:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Padre,

    Sunday, February 14, 2010, 11:12:11 PM, you wrote:

> [...]
    > silniki na statku pracują przez 99% czasu na optymalnych obrotach
    > zapewniających minimalne spalanie, dla tradycyjnych samochodów to rzecz

    Ale spalają nabardzie syfiate paliwo. generując przy tym mnóstwo
    szkodliwych substancji.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2010-02-14 22:34:59
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/02/2010 22:25, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wymyśleć łatwo, gorzej zrobić. Firma EEStor dawno już wymyśliła
    > superkondensator,

    Wiem o tym. I bardzo chcialbym probke (bo w tym wypadku to ja troche tak
    jak 'niewierny Tomasz', poki nie pomacam...). Jak juz probka zadziala to
    troche kupie.

    > A co złego w webasto? Gorzej z klimatyzacją w lecie.

    W ogole to ciekawie musi byc z temperaturami w silniku - pewnie rzadko
    kiedy ma okazje sie nagrzac do temperatury pracy.

    > Chyba żeby ten
    > EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku.

    ZTCP one maja 'tylko' 3x lepszy stosunek masa/pojemnosc niz LiIon/LiPoly.

    --
    Jerry1111

  • 28. Data: 2010-02-14 22:39:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Sunday, February 14, 2010, 11:25:23 PM, you wrote:

> [...]

    > EEStor. Tam się ma mieścić 50kWh w stukilogramowym klocku. To jest
    > tyle, co w średnim baku benzyny (po uwzględnieniu sprawności spalania

    Coś źle policzyłeś - Silnik Lanosa 1.6 16V ma maksymalne spożycie
    rzędu 33l/h czyli bak starcza na półtorej godziny. I pracuje z mocą
    78kW - wychodzi 117 kWh.

    Jarek potwierdzi Nubirę 2.0 16V ze spalaniem 40l/h i mocą 98 kW ale
    bakiem bodaj 60l - znów półtorej godziny.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 29. Data: 2010-02-14 22:43:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

    > Wiem o tym. I bardzo chcialbym probke (bo w tym wypadku to ja troche tak
    > jak 'niewierny Tomasz', poki nie pomacam...).

    Toto ma się ładować do bodajże 3000 woltów. Więc nie radzę tam pchać palca.

    > Jak juz probka zadziala to troche kupie.

    Za taką cene jak obiecywali, to ja mogę nawet kupić w ciemno. Przecież
    zawsze można zwrócić jakby co.

    > W ogole to ciekawie musi byc z temperaturami w silniku - pewnie rzadko
    > kiedy ma okazje sie nagrzac do temperatury pracy.

    W którym silniku?

    > ZTCP one maja 'tylko' 3x lepszy stosunek masa/pojemnosc niz LiIon/LiPoly.

    I tylko kilka razy gorszy od benzyny. Jak dla mnie, to znakomicie. Ale
    w odróżnieniu od LiWhatever, to jest kondensator. O zerowej praktycznie
    upływności, nieskończonej trwałości i możliwości szybkiego ładowania.
    Problemem w tym wszystkim jest tylko słowo "jest".

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2010-02-14 23:09:18
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 14/02/2010 22:43, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]

    Mial byc samochod elektryczny.

    > W którym silniku?

    No wlasnie teraz sie zorientowalem ze watek jest o samochodach
    elektrycznych, a nie hybrydach.

    --
    Jerry1111