    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Tue, 5 Jul 2016 00:19:10 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Dlaczego tak (nie) działa autofokus?
    From: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 4. Juli 2016 19:41:00 UTC+2 schrieb Uncle Pete:
    > Witam,
    >
    > Pytam z czystej ciekawości, może ktoś zna odpowiedź lub przynajmniej ma
    > jakąś hipotezę. Jest korpus Olympus Pen E-PL7. Do niego podpinam dwa
    > obiektywy - kitowy 14-42 IIR f/3,5-5,6, z którym był kupiony, i
    > Panasonika 14-140 f/3,5-5,6. Na krótkim końcu obiektywy mają jednakową
    > ogniskową i światło. Jakość obrazu jest porównywalna, zwłaszcza w środku
    > kadru obiektywy są całkiem ostre nawet w pełni otwarte. Kontrast, flary
    > też są na oko porównywalne. Niby wszystko jest takie same - no, Panas
> [...]

    hipoteza:
    silnik w napedzie AF pracuje zawsze skokowo ,czy to jest silnik liniowy , czy krokowy
    czy pierscieniowy us zawsze wkonuje pewn liczba impulsow - do przodu/ tylo lub prawo
    lewo.
    Wielkosc jednego kroku ma znaczenie dla szybkosci i precyzji i dokladnosc ostrzenia.
    najmniejszy krok wykonany przez ten silnik w panasoniku jest dla olympusa za duzy.
    przeskakuje za daleko i szuka dalej. I tak moze szukac kika razy , az przypadkowo po
    ilus tam probach zatrzyma sie w miejscu , dla ktorego kontrast zostanie uznany za
    prawidlowy ( prawidlowe wyostrzenie)
    im wiekszy krok tym szybsze ale mniej dokladne ostrzenie.
    Im wieksze powiekszenie , czyli dluzsza ogniskowa tym krok powinen byc mniejszy.

    Jesli na krotkim koncu panasonik nie ma wiekszych problemow ze znalezieniem ostrosci
    , natomiast ma na dlugim koncu , to jest to niemal pewnik.

    Jesli na obydwu koncach ma takie same problemy , to jest to bardzo prawdopodobna
    przyczyna. Wymagalo by to dokladniejszej obserwacji.

    Tak sie dzieje czesto z wieloma obiektywami , po nalozeniu zbyt silnych konwertorow ,
    czyli jesli ogniskowa jest zbyt dluga niz przewidywali konstruktorzy , kro jest za
    duzy dla danego powiekszenia , AF kilkakrotnie przebiega skale , az przypadkowo
    zatrzyma sie po wielu probach w prawidlowym miejscu. Wowczas uklad analizy syganlu
    uznaje ze jest ok.