    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dlaczego tak (nie) działa autofokus?
    Date: Tue, 5 Jul 2016 20:59:15 +0200

    > hipoteza:
    > silnik w napedzie AF pracuje zawsze skokowo ,czy to jest silnik liniowy , czy
    krokowy czy pierscieniowy us zawsze wkonuje pewn liczba impulsow - do przodu/ tylo
    lub prawo lewo.
    > Wielkosc jednego kroku ma znaczenie dla szybkosci i precyzji i dokladnosc
    ostrzenia.
    > najmniejszy krok wykonany przez ten silnik w panasoniku jest dla olympusa za duzy.
    przeskakuje za daleko i szuka dalej. I tak moze szukac kika razy , az przypadkowo po
    ilus tam probach zatrzyma sie w miejscu , dla ktorego kontrast zostanie uznany za
    prawidlowy ( prawidlowe wyostrzenie)
    > im wiekszy krok tym szybsze ale mniej dokladne ostrzenie.

    O, to może mieć sens, ciekaw jestem, jak te dwa obiektywy zachowują się
    z korpusem Pansonika, który może uwzględniać zwiększony krok silnika AF
    u 14-140. Zwłaszcza że nowsze korpusy Panasa mają jakiś nowy patent po
    charakterze rozmycia podpowiadający, w którą stronę należy kręcić silnik
    AF. Przy okazji wymyśliłem jeszcze jedną hipotezę: przy tym samym kroku
    silnika, co w obiektywie Olympusa, ruchome elementy w 14-140 mają
    większą wagę, a zatem bezwładność, więc łatwiej jest przeskoczyć przez
    optymalny punkt.

    > Im wieksze powiekszenie , czyli dluzsza ogniskowa tym krok powinen byc mniejszy.

    > Jesli na krotkim koncu panasonik nie ma wiekszych problemow ze znalezieniem
    ostrosci , natomiast ma na dlugim koncu , to jest to niemal pewnik.

    Nie od razu połapałem się, o co Ci chodzi, ale w końcu zrozumiałem :)
    Tyle że wydaje mi się, że niezależnie od wielkości najmniejszego kroku
    silnika AF, na długim końcu zoomy generalnie i tak mają większe problemy
    z ostrzeniem: zazwyczaj mają dużo mniejsze światło, są bardziej podatne
    na wibracje rąk, obiekty w kadrze poruszają się relatywnie szybciej,
    mogą znacznie spaść kontrast i rozdzielczość itp. Generalnie na krótkim
    końcu ten Panasonik ostrzy całkiem pewnie (na długim odczuwalnie gorzej,
    ale tragedii nie ma), ale właśnie znalazłem sytuację, kiedy wykłada się
    wcześniej, niż kit Olympusa.

    Piotr