    From: Marek Panek <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Dlaczego w polskich fabrykach jest brudno?
    Date: Fri, 24 Aug 2018 14:41:24 +0200

    On 8/24/2018 12:37 PM, J.F. wrote:

    > 10% w sprzecie pomiarowym ?
    > Tam z 1% powinien byc.

    Mówimy o różnych rzeczach - ja o uzysku, czyli 90% wyrobów trzyma
    zamawiane parametry; tutaj dla ustalenia uwagi przykładowe 1%

    > No i czy przy okazji nie zmieniono innych parametrow - jakies krajowe
    > pasty, rezygnacja z dewizowych dodatkow, wykorzystywanie tych samych
    > sit przez lata ...

    Kochany, tak sczegółowo gdybać to możemy lata całe - tego nie wiem i
    nigdy się nie da tego prześledzić. Ale z drugiej strony kija - jak
    chcesz się zabawić w śledczego to proszę: w Elwro w epoce "bolka i
    lolka" linia produkcyjna stała prawie 4 miesiące. Bo zabrakło wkrętów
    M3x4, a były M3x5, ale żeby wprowadzić je do produkcji potrzebne było
    ponad 20 podpisów. A kobity na linii siedziały i szydełkowały bo nie
    było szufladki z forsą coby je odpuścić na płatny nadterminowy urlop

    http://www.gmp-system.pl/klasyfikacja-pomieszczen.ht
    ml

    > Oczywiscie, ale to produkcja polprzewodnikow, tu wszystko gra role.

    Oczywiście, ale wez sobie żaróweczkę halogenową do latarki z centrowanym
    włóknem - okoł0 10-20PLN - produkcja jednostkowa (potokowa) - sztuka po
    sztuce, (wymiary makroskopowe), w każdym procesie, a procesów jest od
    siły kilkadziesiąt.
    Teraz LED (zwykły, niedużej mocy) czy tranzystor dyskretny koszt w
    detalu - pjedyncze grosze, a procesów około 250. Dlaczego? Głównie
    procesy wsadowe (barell). W jednej partii idzie np. 100 płytek 2.5cala
    (~50mm średnicy), na każdej z nich mieści się ~1750 struktur
    tranzystowych 1x1mm ,przy rozmiarze charakterystycznym rzędu 5-100um
    US dużej skali integracji to strukturu 10x10mm i więcej na płytkach o
    średnicy 30cali, przy rozmiarze charakterystycznym 22nm,a procesów bywa
    ponad 400!

    Teraz zerknij do linkua który przytoczyłem. Oczywistym jest, że pyły o
    średnicy ~5um wbudwując się w warstę np. 10um będą istotnie wpływać na
    jej parametry elektrofizyczne! HOWGH! (sorry, ale to musiał być okrzyk)

    > A i tak - za PRL, nawet na swiecie, ale w czasach PRL uzysk ukladow
    > scalonych byl chyba niewielki - mowilo sie o 15, 20, 30%. >
    > A teraz ? nikt sie tym nie chwali, ale mam wrazenie, ze znacznie
    > wiecej.

    To w latach raczkowania. Dzisiaj nie mna mowy o rentowności "krzemowej
    foundry" poniżej określonego poziomu. Przy dyskretnych elementach Si nie
    ma co startować z uzyskien niżej 90%. Przy US dużej skali integracji
    mniej niż 60%. Zastrzegam się, że są to liczby plotkarskie, częściowo z
    kapelusza, a częściowo z moich zagranicznych wizyt

    > Albo takie telewizory LCD - 50", a to chyba jeden wielki uklad
    > scalony. I co - 80% uzysku ?

    W telewizory montuje się już testowane u producenta US

    > Szpitale to osobna bajka ... ale moze nikt im nie uswiadomil, co
    > czynia ..

    Niezupełnie, nawet w firmach produkcyjnych wygenerowanych przez PAN, po
    okresie wstępnego rozruchu widać rozprzężenie jeżeli chodzi o porządek

    > Ale to tez czesciowo kwestia ladunku - brudzi, albo nie.
    > Coraz czesciej nie brudzi.

    Nie, to kwestia kultury technicznej, zadbania o sprzęt i znalezienia na
    to środków - nawet tzw. "gównowozy" są teraz zadbane

    > J.

    Reasumując i wracając do głównego wątku:
    Czystość jest jednym z ważących czynników w procesach produkcyjnych, w
    jednych mniej, w innych więcej, chociaż bez przesady:
    Gierek miał wizytować CEMI, gdzie sprowadzono grubo przepłacając
    (embargo) kilkokilowatowe reaktory radiacyjne na podczerwień -
    oczywiście tą podczerwień ogniskowały fikuśne zwierciadła. Derekcja w
    ramach "malowania trawy" przykazała dokładnie posprzątać hale, łącznie z
    pastowaniem podłóg. Efekt: przy pierwszym roboczym rozruchu węlowodory z
    pasty w powietrzu uszkodziły nieodwracalnie komplet zwierciadeł.
    Takich historii znam więcej, ale tu przestaję już pyskować.
    M.