  • 131. Data: 2012-12-13 23:50:52
    Temat: Re: Długo oczekiwany fotoradar
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    [...]

    > Potrafisz liczyć? Jeśli z drewna wytwarzamy 81% energii elektrycznej
    > (bo niby jakiej innej) ze źródeł odnawialnych,

    Cieplnej. Czy to naprawdę takie trudne?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 132. Data: 2012-12-14 00:16:12
    Od: Grzegorz Staniak <g...@g...com>

    On 13.12.2012, Shrek <...@w...pl> wroted:

    > No dobra - niech ci będzie 10%*40%sprawności elektrowni*90%sprawności
    > sieci*85% sprawności tramwa - masz rację może moje zgrubne obliczenia są
    > obarczone jakimś 2% błędem. Ale zaraz... wracamy do tego, czy spalanie
    > drewna nie wydziela CO2.

    Jesteś po prostu niereformowalny. Ile razy musisz usłyszeć kwestie
    o bilansie obiegu węgla i niezbilansowanej nadwyżce, żeby cokolwiek
    przebiło się przez beton? Sto razy? Tysiąc?

    > Zresztą nieważne 2% to 2% - czyli nic.

    2% według twoich, niespecjalnie jak widać wiarygodnych wyliczeń.

    Tacy przykładowi Holendrzy, którzy 90% elektryczności uzyskują
    ze spalania węgla i gazu, sprawdzili sobie, że używanie 18-metrowych
    trolejbusów zamiast 18-metrowych autobusów daje im ogromne redukcje
    wszystkich emisji, w tym ~25% mniej sumarycznych emisji CO2:

    http://www.kfb.se/pdfer/R-00-70.pdf

    "An environmental study (Trolley 2000) on the trolley bus system in
    Arnhem compares the emissions from trolleys and modern diesel buses
    with different fuels. The study compares 18 m articulated trolley
    buses with 18 m articulated diesel buses. [...]

    Emissions from trolley bus system compared with diesel buses,
    ex. Arnhem.

    Diesel bus Trolley bus Trolleys total
    g/vehicle km g/vehicle km emissions compared
    with diesel engines

    NOX 18,60 1,27 7%
    CO 1,90 0,06 3%
    HC 1,34 <<0,1 <<1%
    SO2 1,44 0,62 43%
    Particulates 0,56 0,012 2%
    CO2 1880 1380 73%
    "

    Szwedzi podkreślają przy tym, że:

    "The emissions was calculated for the whole system including energy
    production."

    i rozsądnie dodają, że:

    "For countries like Sweden where hydro- and nuclear power
    contributes with more than 90 percent of the electricity the trolley
    bus will be even more favorable than in the Netherlands. For
    greenhouse gases the emissions will be factor 10 lower than in the
    Netherlands."

    No ale co oni mogą wiedzieć w porównaniu ze specjalistami z polskiego
    Usenetu, prawda?

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail [dot] com>

  • 133. Data: 2012-12-14 00:17:50
    Od: Grzegorz Staniak <g...@g...com>

    On 13.12.2012, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wroted:

    najwiecej-energii-odnawialnej-z-drewna,184767_1_0_0.
    html

    > Istota: "drewna i _jego_ _odpadów_". Nikt lasów specjalnie dla
    > napędzania elektrowni nie wycina.

    http://forsal.pl/artykuly/665529,polska_wsrod_panstw
    _ue_pozyskujacych_najwiecej_energii_odnawialnej_z_dr
    ewna.html

    'Wzrost udziału odnawialnych źródeł energetycznych w Polsce odbywa
    się głównie kosztem lasów, informowała w lipcu "Gazeta Wyborcza".
    "Żadna elektrownia nie przyzna, że spala zdrowe drzewa. Formalnie to
    surowiec wtórny - odpady, które trzeba wyciąć dla dobra lasu. Ale
    coraz większe łysiny w gęstwinach leśnych mówią co innego" - czytamy
    w artykule Witolda Gadomskiego.

    Zdaniem Krystiana Brymory, analityka Domu Maklerskiego BDM, w 2020
    r. blisko 2/3 drewna wyprodukowanego przez Lasy Państwowe może
    trafić do energetyki.

    Podsumowując, by wypełnić cele energetyczne wycinamy i spalamy nasze
    lasy.'

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail [dot] com>

  • 134. Data: 2012-12-14 00:32:46
    Od: Grzegorz Staniak <g...@g...com>

    On 13.12.2012, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wroted:

    > Cieplnej. Czy to naprawdę takie trudne?

    Tu masz tylko elektryczność:

    http://www.energies-renouvelables.org/observ-er/html
    /inventaire/charge.asp?inv=13&doc=13e-inventaire-Cha
    p03-3.5.7-Pologne.pdf
    http://goo.gl/yDZ6Y

    I co, jak wielkie widzisz różnice?

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail [dot] com>

  • 135. Data: 2012-12-14 00:37:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 13 Dec 2012 23:17:50 +0000 (UTC), Grzegorz Staniak napisał(a):
> [...]
    > surowiec wtórny - odpady, które trzeba wyciąć dla dobra lasu. Ale
    > coraz większe łysiny w gęstwinach leśnych mówią co innego" - czytamy

    Na ile autor ma racje co do tych lysin to nie wiem, zreszta w sumie to
    istote zeby ta lysine zasadzic nowymi drzewami.

    Ale jednego jestem pewnien - elektrowni wszystko jedno co pali.
    Ma miec 3% surowcow odnawialnych, to bedzie miala, i kupi od tego kto
    dostarczy najtaniej. I nie bedzie sie zastanawiac czy to uciazliwe odpady,
    czy swiezo wyciety las.

    J.

  • 136. Data: 2012-12-14 00:42:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Grzegorz,

    Friday, December 14, 2012, 12:32:46 AM, you wrote:

    > Tu masz tylko elektryczność:
    > http://www.energies-renouvelables.org/observ-er/html
    /inventaire/charge.asp?inv=13&doc=13e-inventaire-Cha
> [...]

    Widzę bardzo duże różnice w stosunku do twierdzenia, że 80% jest z
    drewna. Bo 3.9 z 7.3 to jest 53% i zawiera całość biomasy, nie tylko
    drewno.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 137. Data: 2012-12-14 01:44:30
    Od: Grzegorz Staniak <g...@g...com>

    On 13.12.2012, J.F. <j...@p...onet.pl> wroted:

> [...]
    > Ma miec 3% surowcow odnawialnych, to bedzie miala, i kupi od tego kto
    > dostarczy najtaniej. I nie bedzie sie zastanawiac czy to uciazliwe odpady,

    Jakby o to właśnie o to chodzi. Gdyby Gadomski był samotnym strzelcem,
    można by się nie przejmować. Ale o sprawie mówi wielu innych, w tym
    ten cytowany analityk, przewidujący do roku 2020 zużywanie w energetyce
    2/3 produkcji Lasów Państwowych. To już nie jest kontrowersja, tylko
    fakt do uwzględnienia w prognozach.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail [dot] com>

  • 138. Data: 2012-12-14 06:37:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2012-12-14 01:44, Grzegorz Staniak wrote:

> [...]
    > ten cytowany analityk, przewidujący do roku 2020 zużywanie w energetyce
    > 2/3 produkcji Lasów Państwowych. To już nie jest kontrowersja, tylko

    No i git - żeby zwalczać globcia wytnijmy lasy. Zajebiste;)

    Shrek.

  • 139. Data: 2012-12-14 06:50:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2012-12-14 00:16, Grzegorz Staniak wrote:

    > Jesteś po prostu niereformowalny. Ile razy musisz usłyszeć kwestie
    > o bilansie obiegu węgla i niezbilansowanej nadwyżce, żeby cokolwiek
    > przebiło się przez beton? Sto razy? Tysiąc?

    Pozostańmy przy pytaniu, czy wycinka lasów i ich spalanie rzeczywiście
    powoduje spadek czy wzrost stężenia CO2. No i czy 2% to dużo czy mało
    dla zgrubnej kalkulacji.

    > 2% według twoich, niespecjalnie jak widać wiarygodnych wyliczeń.

    Niewiarygodnych bo?

> [...]
    > trolejbusów zamiast 18-metrowych autobusów daje im ogromne redukcje
    > wszystkich emisji, w tym ~25% mniej sumarycznych emisji CO2:

    Rozmawiajmy o CO2 - sam zacząłeś.

> [...]
    > ex. Arnhem.
    >
    > Diesel bus Trolley bus Trolleys total
    > g/vehicle km g/vehicle km emissions compared

    Obliczenia proszę - ja przedstawiłem, ty podałeś wyniki. Co porównywali
    dokładnie porównali - cholera ich wie.

    > Szwedzi podkreślają przy tym, że:
    >
    > "The emissions was calculated for the whole system including energy
    > production."

    Czyli dokładnie co?

> [...]
    > Netherlands."
    >
    > No ale co oni mogą wiedzieć w porównaniu ze specjalistami z polskiego

    No - nie ma to jak spec Staniak - porównał tramwaje w Szwecji, gdzie
    węglem nie palą z Polską gdzie elektrownie węglem stoi i mu wyszło... Ehh.

    Shrek.

  • 140. Data: 2012-12-14 07:24:55
    Od: <1...@8...072455.invalid> (Tom N)

    RoMan Mandziejewicz w

> [...]

    > Widzę bardzo duże różnice w stosunku do twierdzenia, że 80% jest z
    > drewna. Bo 3.9 z 7.3 to jest 53% i zawiera całość biomasy, nie tylko

    I nie wyszła Grzesiu manipulacja, oj nie wyszła, za to wyszło, że z brudnego
    palucha wyssał...
    Ale oczywiści będzie brnął i pisał, że 53% to większość i o to mu chodziło,
    a i drobna pomyłka o 30% to pikuś (7 to prawie 10, 53 to prawie 81) ;-)

    CROSS: pl.misc.samochody,pl.pregierz
    --
    'Tom N'