    From: j...@o...pl
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Duze wyzwanie - dla ambitnych (calkowicie serio)
    Date: Mon, 27 Apr 2009 12:08:02 -0700 (PDT)

    On 27 Kwi, 20:02, A.L. <a...@a...com> wrote:

    > Prawdopodobienstwo CZEGO?... Wiadomo ze gielda daje sie slabo opisywac
    > w terminach probabilistycznych, a Mandelbrot pokazal ze jest w
    > zasadzie nie prognozowanla (Mandelbrot, "The Misbehavior of Markets",
    > ksizaka taka).

    Mandelbrot - ten co to te ksiazke napisal to wlasnie udowodnil, ze
    rynkow nie mozna rozpatrywac i traktowac jak bladzenia przypadkowego.
    Ja bym powiedzial, ze On udowodnil co innego. Po pierwsze, ze rynki sa
    skalowalne, to jego glowna teza - fraktalnosc, a raczej quazi
    fraktalnosc rynkow, po drugie, ze maja nieskonczony drugi moment i ze
    mozna je opisac rozkladem Levyego co tak naprawde do niczego nie
    prowadzi bo nie ma postaci analitycznej rozkladu Levyego dla
    wszystkich parametrow alfa. Mandelbrot podwarzyl teorie portfelowa
    MARKOVITZA i co z tego jak kilkadzesiat lat pozniej jeszcze niewielu
    to zauwazylo i wszyscy wykorzystuja krzywa Gaussa do opisu stop
    zwrotu. Poza Mandelbrotem bylo jeszcze wielu ludzi, ktorzy rozne
    ksiazki i prace napisali i najciekawsze jest to, ze kazdy w swojej
    pracy przynajmniej czesciowo udowodnil swoja teze. Jedni, ze rynki sa
    efektywne, inni, ze sa nieefektywne, inni, ze sa obciazonym bladzeniem
    przypadkowym, jeszcze inni, ze sa procesami multiulamkowymi, a jeszcze
    inni, ze sa chaotyczne. I do niczego to na razie nie prowadzi. Wlasnie
    dlaego, ze kazdy uparcie twierdzi, ze rynki sa efektywne. Co mozna
    udowodnic i podwazyc. Wlasnie to jest najpiekniejsze na rynkach. Ich
    zmiennosc w roznych sytuacjach i przedzialach.

    > Nie bedziesz pierwszzm ktory probuje bez skutku zastosowac NN do opisu
    > gieldy. NA dodatek z reszty Oryginalnego Postu wynika ze o NN masz
    > pojecie takie sobie.

    Nie wiem na jakiej podstawie wynikajacej z mojego postu twierdzisz, ze
    nie mam wiedzy o NN. Byc moze nie zauwazyles, ze pisze o sieci
    wlasnego pomyslu i akurat informacje zawarte w ksiazkach nie dotycza
    jej. Poza tym nie uwazam sie za eksperta w zadnej dziedzinie. Po
    prostu probuje swoja wiedze i wyobraznie wykorzystywac w sensowny
    sposob. Poza tym chyba malo prac czytales na temat wykorzystania NN na
    gieldzie. Jesli chodzi o gielde to moim zdaniem problemem jest
    nieodpowiednie definiowanie modeli, zreszta nie jest to latwe. Ja
    czytalem jednak prace w ktorych autorzy otrzymywali zadawalajace
    wyniki. Wszystko zalezy tez od tego co mierzysz. Czy odnosisz sie do
    Benchmarka, czy mierzysz stosunek stopy zwrotu do ryzyka, czy mierzysz
    max Draw Down, czy nieszczesna trafnosc przewidywan. Zreszta dlatego
    wlasnie, ze zwykle sieci nie daja oszolamiajacych rezultatow (z czego
    sie ciesze bo bylo by zbyt prosto) dlatego wpadlem na pomysl wlasnego
    modelu.
    pozdrawiam