    From: Marcin Kwiatkowski <m...@N...ajc.com.peel>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Dziwne działania Pro-Futuro
    Date: Fri, 25 Aug 2006 15:25:22 +0200

    Marcin Słowiński wrote:

    > człowieku ale czego ty oczekujesz?

    W zasadzie tylko info od innych operatorów lokalnych, czy spotkali się z
    sytuacją wycięcia prze PF (bądź innego operatora) adresu wychodzącego. I
    to była informacja (jak się później dowiedzieliśmy) - "po 17:00 wyłączyć
    im ruch na adresie x.x.x.x".

    > Odpowiedzi typu "Aha, trudno, skoro nie potrafi Pan sobie z tym poradzić
    > to ok, nie będziemy przeszkadzać." ??

    W żadnym wypadku. Nigdy nie odmawiamy współpracy przy walce ze spamem.
    ale jak pisałem - przybywa niedouczonych użyszkodników w sieci, i
    problemu w zasadzie nie można rozwiązać jednorazowym skryptem, DENY na
    firewallu, czy czymś podobnym. Wiem że problem jest. I niestety dopóki
    niedouczeni siadają do komputera (powyłączane zapory, brak service
    pack'ów itd - bo z MacOSXowcami czy linuksiarzami tych problemów nie ma)
    doputy problem będzie. Wyrżnę jednego robala to pojawi się 10
    następnych. I tak w kółko. Walka z wiatrakami po prostu ...

    > Wiesz jak łatwo złapać etykietkę operatora który ma w nosie spam? I jak
    > ciężko się takiej etykietki pozbyć?

    Wiem doskonale (patrz opinie o TPSA na p.i.mordplik :). Ja nie mam spamu
    w nosie. I PF też nie ma - i bardzo dobrze. Ale nie o tym zacząłem,
    tylko że uważam takie nagłe wyłączenie _CAŁEGO_ ruchu z danego IP za
    niepoważne. I to po godzinie 17. - Dobra - wyłączamy ich i idziemy do
    domu. Niech się martwią. Jak Wam piorun trzaśnie w bazę LMDS'a o 16:30
    to też wysyłacie ekipę na pół godziny, a oni punkt 17:00 zabierają
    zabawki i idą do domu? Dobra - wywalić port 25, ale nie _CAŁY_ ip. Mnie
    problem też dotyczy, bo mnie za przeproszeniem k...a bierze, jak dostaję
    kolejną reklamę "penis enlargement patch" przez coraz wymyślniejsze
    mechanizmy omijające moje filtry.

    > Każdy egzekwuje na swoim poziomie, z moich informacji wynika (do czego
    > sam się przyznajesz) że WIELKROTNIE były monity z naszej (Futuro) strony
    > zanim podjęte zostały jakiekolwiek restrykcje, cytuję:
    >
    > <cytat>
    > Co jakiś czas dostawałem od futrzaków info o spamie, oraz żeby
    > zaprzestać jego wysyłania
    > </cytat>
    >
    > Grep, grep i jeszcze raz grep, nie ma siły, wszystko da się wyciągnąć :)
    > Powodzenia, i nie marudź tylko do roboty. Wujek google na pewno pomoże i
    > polecam wizytę na p.i.mordplik :]

    Wiem, wiem. Grep jest jednak nieco za słaby. Bo logi są rozczłonkowane
    na 5 routerach (logi squidów i z dwóch maszyn flag TCP SYN). Tylko, albo
    aż tyle ile wymagają tego przepisy (bo nie sądze żeby inny lokalny
    operator przejmował się retencją danych - może aż do pierwszej wyzyty
    smutnych panów z ABW/prokuratury/policji :) Więc te 5 logów
    jednodniowych trzeba złożyć w jedno miejsce i wyciągnąć sensownie
    pokrywające się dane. A wystarczy różnica 1 sekundy w synchronizacji
    czasu na maszynach i jest tragedia (czyli ręczne szukanie) - mimo
    synchronizacji wszystkich maszyn z jednego miejsca (akurat ntp.task.gda.pl)

    --
    Marcin Kwiatkowski
    Mandriva IE Asterisk trainer