  • 1. Data: 2006-08-25 08:52:26
    Temat: Dziwne działania Pro-Futuro
    Od: Marcin Kwiatkowski <m...@N...ajc.com.peel>

    Witam,

    Nie wiem czy ktoś miał podobne akcje z dostawcą Pro-Futuro. Jestem
    administratorem sieci radiowej, około 2000 użyszkodników (no, część nie
    jest szkodnikami ;) Z racji takiej ilości abonentów używamy łącza z
    ProFuturo - radiolinia 13Mbps (+ 5 x 4Mbps DSL na WWW). 90% klientów
    jest sobie grzecznie za NAT'em - wiadomo - RIPE ma deficyt adresów. I tu
    zaczyna się jazda z naszymi klientami za NAT'em. Niektórzy nie dbają o
    bezpieczeństwo swoich winzgroz, więc wiadomo - wirusy, robale, zombie,
    które wymykają się zbiorczym adresem. Co jakiś czas dostawałem od
    futrzaków info o spamie, oraz żeby zaprzestać jego wysyłania (zero
    więcej info, abym mógł wyśledzić gościa). Czasem się udawało, czasem nie
    (logi rosną w ilości kilku tyś. wpisów na sekundę!). W końcu wczorach
    futrzaki przegięli pałę. Pomimo informacji, i prób kontaktu z PF
    zagrozili wyłączeniem routingu z naszego IP zbiorczego. Co też
    oczywiście uczynili, i to po godzinie 17:00, gdzie nikt kompetentny w PF
    już nie pracuje. Oczywiście znam nazwisko gościa, który taką dyspozycję
    wydał, jednak takie zachowanie wydaje mi się conajmniej
    nieodpowiedzialne (na nasze szczęście dysponujemy 512 adresami IP, ale
    jednak było to dość kłopotliwe). Smaczku całej sprawie dodaje fakt, że
    futrzaki upierają się że chodzi o _źródłowy_ port 25 (jakim do k*y j*j
    nędzy prawem, skoro mam porty src 0-1023 wyblokowane na forward?!) Czy
    tam na prawdę tylko debile pracują? Usiłujemy dogadać się z nimi od
    ponad miesiąca co do proponowanego rozwiązania problemu. I co? albo ktoś
    jest na urlopie, albo go nie ma, albo ma w głębokim poważaniu maile do
    niego wysyłane. A ja przecież nie zmuszę do używania webmaila, czy
    wyłącznie naszej poczty 2000 ludzi bo by mnie zjedli zanim nacisnął bym
    enter na regółce. Spotkał się ktoś z takim problemem? Dodam że na
    zgłoszenia abuse reagujemy od razu. I jeżeli posiadamy wystarczające
    informacje żeby delikwenta namierzyć to od razu wyciągamy konsekwencje.

    --
    Marcin Kwiatkowski
    System Administrator

  • 2. Data: 2006-08-25 09:09:42
    Temat: Re: Dziwne działania Pro-Futuro
    Od: Kajetan Staszkiewicz <v...@t...net>

    Dnia piątek, 25 sierpnia 2006 10:52, Marcin Kwiatkowski napisał(a):

> [...]
    > więcej info, abym mógł wyśledzić gościa). Czasem się udawało, czasem nie
    > (logi rosną w ilości kilku tyś. wpisów na sekundę!).

    Z nieco innej beczki, ale polecić mogę smtp-gated. Mam to na każdej
    natownicy zainstalowane, bardzo ładnie blokuje osobników wysyłających setki
    e-maili na minutę, a nawet jeśli ślą mniej, to i tak do każdego e-maila
    dokleja adres sprzed natu. W sprawie spamu z sieci już dawno żadnego
    e-maila nie dostałem.

    http://smtp-proxy.klolik.org/

    --
    | pozdrawiam / greetings | powered by Trustix, Gentoo and FreeBSD |
    | Kajetan Staszkiewicz | jabber,email,www: vegeta()tuxpowered net |

  • 3. Data: 2006-08-25 09:13:34
    Od: Paweł Małachowski <p...@t...niewazne>

    Marcin Kwiatkowski wrote:

> [...]
    > oczywiście uczynili [...] Usiłujemy dogadać się z nimi od
    > ponad miesiąca co do proponowanego rozwiązania problemu. I co? albo ktoś

    To Twój upstream ma rozwiązywac Twoje wewnętrzne problemy?
    Jakie logi z tysiącami wpisów na sekundę? Weź nie pleć, skuteczne
    wychwytywanie spamujących abonentów w tak małej sieci naprawdę nie
    powinno dla Ciebie stanowić problemu. Szkoda czasu na analizę, kto
    wysłał konkretnego spama. Analizuj, kto wysyła je właśnie w tej
    chwili...

    --
    Paweł Małachowski

  • 4. Data: 2006-08-25 09:52:29
    Od: G...@S...pro.onet.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Fri, 25 Aug 2006 10:52:26 +0200 I had a dream that Marcin Kwiatkowski
    <m...@N...ajc.com.peel> wrote:
> [...]
    >zagrozili wyłączeniem routingu z naszego IP zbiorczego. Co też
    >oczywiście uczynili, i to po godzinie 17:00

    I bardzo dobrze. To niestety nie jest problem PF, że nie potrafisz poradzić
    sobie ze swoją siecią. Wystarczy naprawdę chwilka pracy i problem
    spamu i wirusów znika albo jest zminimalizowany.

    Hint: connlimit, smtp-gated, iptables itp

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 5. Data: 2006-08-25 10:57:40
    Od: "Maciej Przyboś" <m...@i...com>

    A co Ty sie im dziwisz ?

    Spam to spam, i trzeba go likwidowac najlepiej w zarodku.
    Badz co badz a...@f...com.pl dostaje pewnei dziennie setki listow iz
    dany ich IP wysyla spam.

    Co za problem logowac naglowki ruchu smtp i nawet recznie je analizowac.
    Mozna porobic ograniczenia per IP na 25 porcie dotyczace ilosci pakietow na
    sekunde.
    Mozna zainstalowac smtp-gated .

    MAciej

  • 6. Data: 2006-08-25 10:59:58
    Od: "Bronek Kozicki" <b...@s...net>

> [...]
    > udawało, czasem nie (logi rosną w ilości kilku tyś. wpisów na
    > sekundę!). W końcu wczorach futrzaki przegięli pałę. Pomimo

    nie "przegieli", tylko na poważnie zajęli się problemem śmieci
    wychodzących z ich sieci. Skoro Ty sobie z nim nie potrafisz poradzić,
    to ktoś inny musiał to zrobić za Ciebie i chwała im za to. A teraz idź
    szukać sobie innej pracy zamiast się użalać, może zajęcie konserwatora
    powierzchni poziomych będzie mniej wymagające?

    B.

    --
    Remove -trap- when replying. Usun -trap- gdy odpisujesz.

  • 7. Data: 2006-08-25 12:30:39
    Od: Piotr Suchowski <p...@t...wklej.moje.nazwisko.pl>

    Marcin Kwiatkowski napisał(a):
    > A ja przecież nie zmuszę do używania webmaila, czy
    > wyłącznie naszej poczty 2000 ludzi bo by mnie zjedli zanim nacisnął bym
    > enter na regółce.

    smtp-proxy ?

    --
    ,,,
    (o o)

  • 8. Data: 2006-08-25 12:36:22
    Od: Marcin Słowiński <n...@l...spamu.pl>

    Maciej Przyboś napisał(a):
    > Badz co badz a...@f...com.pl dostaje pewnei dziennie setki listow iz
    > dany ich IP wysyla spam.

    at pro-futuro.com

    Marcin

  • 9. Data: 2006-08-25 12:39:03
    Od: Marcin Kwiatkowski <m...@N...ajc.com.peel>

    Bronek Kozicki wrote:

> [...]
    > szukać sobie innej pracy zamiast się użalać, może zajęcie konserwatora
    > powierzchni poziomych będzie mniej wymagające?

    Ja nie o tym pisałem. Dobrze, że są providerzy, których dział abuse
    działa (bo w telepsach maile na abuse lądują chyba w /dev/null). W
    naszej sieci abuse też działa i gwarantuję że po pierwsze działamy, aby
    wyeliminować spam, po drugie zawsze interweniujemy. Jednak w momencie
    kiedy dostaję informację z arbuza futuro "przesyłam informację na temat
    spamu. proszę zaprzestać jego wysyłania" i poniżej link do np (głównie)
    spamcopa, gdzie wszystkie informacje, które pozwoliły by mi namierzyć
    zadymiacza poza timestampem zostały usunięte (co też rozumiem), to niby
    jak mam ustalić źródło pochodzenia takiego robala? Wiem tylko, że o
    godz. tej a tej, coś wyszło przez łącza PF, a przedstawiło się HELO
    jednym z naszych DSL'i (które służą do proxy) - bo robale sprawdzają
    przez WWW swój IP. Logi proxy z jednego dnia to ok. 10mln. linii. Logi
    flag SYN z jednej doby zajmują 60mln. linii. Więc żeby wychwytywać
    takich ludków musiał bym nic innego nie robić tylko czytać logi, żeby
    _może_ po tygodniu namierzyć jednego dymiącego. Inaczej gdyby wszyscy
    mieli adresy publiczne. Wówczas, jak jakiś ptyś trafi na spamtrapa, to
    DOKŁADNIE wiem kto (i w ciągu 10 sekund znika mu usługa SMTP).
    Postawienie własnego proxy SMTP też nie jest najlepszym rozwiazaniem,
    ponieważ nie każdy serwer przyjmie połączenie z proxy (owszem, były
    takie próby, ale bardzo dużo klientów narzekało na niedziałającą
    pocztę). Jeżeli chodzi o moje kompetencje to nie jestem jakimś
    studencikiem, "który podjął się wielkiego administrowania, olbrzymimi
    sieciami". Akurat w tej materii mam większe doświadczenie niż
    konserwacja powierzchni płaskich (czy jak tam się to nazywa ;) - bo
    sprzątanie mi akurat nie wychodzi - spytajcie mojej żony ;) Więc skoro
    twierdzicie, że problem jest banalny do rozwiązania, tylko _ja_ jestem
    tłuk i nie umiem sobie z tym poradzić - ok. Być może tak jest, kłócić
    się nie będę. Zapraszam do firmy i oferuję miesięczną pensję za
    rozwiązanie problemu. Bo kilka niezależnych osób po zapoznaniu się z
    problemem na miejscu rozłożyło ręce. (m.in. ethanak, który tak samo jak
    ja jest zagorzałym wrogiem spamu). Problem jest i trzeba go rozwiązać, a
    podejście - "to wyłączamy i idziemy do domu" jest co najmniej
    nieodpowiedzialne. I niestety od kiedy internet stał się powszechny
    istnieje problem nieodpowiedzialnego jego użytkowania (tak, jestem
    zwolennikiem koncesjonowania dostępu do internetu nawet dla osób
    prywatnych). Ale mojemu szefowi, który ma z tego przychody nie powiem
    przecież, żeby przed podłączeniem jakiegoś kotlesia robił mu egzamin z
    podstaw bezpieczeństwa użytkowania sieci, bo zabił by mnie śmiechem.
    Protezą na szybko problem rozwiązałem puszczając cały ruch SMTP na
    DSL'e. tepsa i tak ma w głębokim poważaniu czy klient spamuje/rozsyła
    wirusy/czy konstruuje bombę jądrową. A czasu brak, bo w poniedziałek
    administrację przejmuje młody admin, który jest przerażony takimi
    problemami.

    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

    --
    Marcin Kwiatkowski
    Mandriva IE Asterisk trainer

  • 10. Data: 2006-08-25 12:51:36
    Od: Marcin Słowiński <n...@l...spamu.pl>

> [...]
    > ja jest zagorzałym wrogiem spamu). Problem jest i trzeba go rozwiązać, a
    > podejście - "to wyłączamy i idziemy do domu" jest co najmniej

    człowieku ale czego ty oczekujesz?

    Odpowiedzi typu "Aha, trudno, skoro nie potrafi Pan sobie z tym poradzić
    to ok, nie będziemy przeszkadzać." ??

    Wiesz jak łatwo złapać etykietkę operatora który ma w nosie spam? I jak
    ciężko się takiej etykietki pozbyć?
    Każdy egzekwuje na swoim poziomie, z moich informacji wynika (do czego
    sam się przyznajesz) że WIELKROTNIE były monity z naszej (Futuro) strony
    zanim podjęte zostały jakiekolwiek restrykcje, cytuję:

    <cytat>
    Co jakiś czas dostawałem od futrzaków info o spamie, oraz żeby
    zaprzestać jego wysyłania
    </cytat>

    Grep, grep i jeszcze raz grep, nie ma siły, wszystko da się wyciągnąć :)
    Powodzenia, i nie marudź tylko do roboty. Wujek google na pewno pomoże i
    polecam wizytę na p.i.mordplik :]

    Marcin Słowiński