  • Data: 2024-04-26 15:09:17
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 26 Apr 2024 12:08:16 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Źródła podają, że około -40°C (słownie: minus czterdzieści stopni
    > Celsjsza). Wbrew temu, co niektórym się wydaje, temperaturę zapłonu
    > definiuje się jako tą, powyżej której *może* dojść do zapłonu pod
    > wpływem czynnika zewnętrznego (płomień, iskra).

    Tak jest - to jest temperatura, przy której naturalne parowanie
    zapewnia odpowiednie stężenie par do podtrzymania palenia.

    Istotne, jak się komus rozleje w pomieszczeniu, czy wieksza ilość w
    terenie.

    > Tu istotna by była temperatura samozapłonu (250-300°C). Ale ona
    > też nie oznacza, że substancja od razu sama się zapala, tylko że
    > w sprzyjających warunkach może powstać ogień.

    Odpowiednia temperatura, i ogien sam powstanie.
    Ale czy 300 C wystarczy, to nie wiem. W dieslach jest raczej 800.

    Jeszcze się okazuje, ze jest minimalna energia iskry potrzebna do
    zapłonu. Zbyt słaba nie zapali.

    > Wracając do tych syrenek, ja sobie wyobrażam to tak, że benzyna
    > kapie na gorący silnik, szybko paruje, pary wypełniają komorę
    > silnika, następnie zapalają się od iskry z instalacji elektrycznej
    > (tam była na przykład prądnica z komutatorem). Ale widać, że moja
    > wyobraźnia potrafi więcej, niż przynosiło życie.

    prądnica o ile pamiętam była w miare zamknięta.
    Ale bałbym się nap jakis przebić/iskier z kabli WN.

    Mnie kiedys, w starej rumunskiej Dacii, pękł wężyk paliwowy przy
    silniku.
    Poczułem zapach benzyny w kabinie, zatrzymałem, wyłączyłem,
    i nic się nie zapaliło. Generalnie pod maską nie ma dużo iskier ...

    Taaa, to by mogło zadziałac.

    J.