  • 71. Data: 2020-07-07 15:47:33
    Temat: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:re1t6a$ijb$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2020-07-07 o 14:30, J.F. pisze:

    >Bywają dni bez wiatru, są miejsca, gdzie fale prawie zawsze są
    >niewielkie. Na przykład na zatoce Gdańskiej fale rzadko kiedy są
    >większe od 1m, a mówimy o znikaniu statków, które miały żagle dużo
    >wyżej niż 1m.

    >Bywa różnie. Ale są dni, kiedy powietrze jest bardzo przejrzyste.
    >Wydaje mi się, że jak odpływającym statkiem był żaglowiec to dawało
    >się zauważyć, że to co widać to tylko żagle, nawet jak trochę
    >rozmyte.

    antyczne statki chyba jakos bardzo wysokie nie byly.

    W kazdym badz razie nie przypominam sobie, zeby mi sie to rzucilo w
    oczy, ale tez nie przygladalem sie jakos starannie.

    >Zapewne jakby mieć lunetę to obserwacja zjawiska byłaby łatwiejsza.

    Ale nie mieli lunety.

    J.

  • 72. Data: 2020-07-07 15:52:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-07-07 o 13:52, heby pisze:

    >Ale dalej napisałem, że jedynie "miał szansę".
    >Z tego, że każdy miał szansę wcale nie wynika, że każdy skorzystał.
    >Raczej podejrzewam, że bardzo niewielu skorzystało bo wymagało to
    >pewnego poziomu wiedzy i dociekliwości.

    >Ja na ten przykład kiedyś nie skorzystałem z takiej szansy. W
    >dzieciństwie, w lecie to prawie codziennie byłem na plaży
    >(mieszkaliśmy 300m od niej (Gdańsk)). I zauważyłem, że czasem widać
    >Hel. Nie wpadłem wtedy na to, że to fatamorgana.

    No i juz masz kontrprzyklad na kule - raz widac, raz nie - cos
    przeszkadza i wnioskow wyciagac nie mozna.

    Mieszkaliscie chyba gdzies wyzej - z mieszkania czy jakiejs gorki
    zawsze bylo widac ?

    >Skąd założenie, że tym, którzy wiedzieli jakoś szczególnie zależało,
    >aby wszystkich przekonać, że mieliby próbować się przebijać.
    >Żeby sobie wykonać pomiar nie trzeba przekonać ogółu.

    Szczesliwie mieli tez "szkoly", gdzie mozna bylo uprawiac nauke, choc
    i tam sie ponoc beton zdarzal.

    J.

  • 73. Data: 2020-07-07 15:59:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/07/2020 15:44, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Tylko setki, nie tysiące? Kto właściwie stoi na czele tego pochodu debili?

    Przypuszczam że ewolucja. Człowiek świadomie wybierze rozwiązanie
    intuicyjne (bogowie strzelają piorunami) niż prawidłowe (jakieś
    elektrony, potencjały) bo te drugie wymagają często niedostępnych
    zasobów (mózg, czas, wiedza, akceptacja grupy). Wykształcenie techniczne
    powoduje że te skomplikowane staja się proste a te proste okazują się
    zawierać zawsze jakieś żałosne magiczne dodatki. Ale ludzkośc rezygnuje
    z kształcenia technicznego przez co spora cześc społeczeństwa zaczyna
    ponownie akceptować rozwiązania magiczne. Tym bardziej że punkt IQ
    pozwalajacy jako tako rozumieć technologie mocno przesunął się w prawo.

    > Grek jakiś starożytny? Egipcjanin? Teza, jakoby współczesny człowiek
    > wiedział już wszystko

    Nigdzie nie padła.

    Natomiast problemem są pseudo wyjaśnienia opierające się o skrajną
    ignorajcę, które zalewają internet jako medium "bez cenzury".
    Kilkadziesiąt lat temu było by nie do pomyślenia że ktokolwiek może
    wydać książkę o tym że grawitacji nie ma. Obecnie są setki, jesli nie
    tysiące, stron w których pustaki wyjaśniają dlaczego grawitacja nie
    istnieje robiąc doświadczenia z podrzucaniem cieżarków i wagą w wodzie.

    A rzecz w tym że takie idiotyczne wyjasnienia bazujące na ignorancji
    były przez wieki w widącym nurtem "poznania". Wyrzebaliśmy się z tego
    niedawno. Właśnie wpadamy w następne bagno, dzieki braku progu
    publikacji i darmowego dostępu do konsumentów tych bzdur.

  • 74. Data: 2020-07-07 16:07:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/07/2020 15:47, Queequeg wrote:
    > Różnica jest taka, że dziś każdy debil ma prawo głosu, możliwość
    > publikowania swoich rewelacji, zrzeszania się ponad podziałami
    > geograficznymi. Kiedyś jednak było inaczej.

    Ciemne wieki miały do dyzpozycji głównie religijne brednie, w wersji
    drukowanej niewiele więcej pisano. Jako tako było kilkadziesiat lat
    temu, gdzie istniała "cenzura". Dzisiaj jedni i drudzy mogą drukować ile
    wlezie. O ile nauka jest w przewadze, to wygląda na to że to się szybko
    skończy. Tylko czekaj jak na geografi pojawi się model płaskiego świata.
    Nawet Pratchett by tego nie wymyślił.

  • 75. Data: 2020-07-07 16:55:16
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Ciemne wieki miały do dyzpozycji głównie religijne brednie, w wersji
    > drukowanej niewiele więcej pisano.

    Cóż za naukowa wypowiedź, od bredni daleka :) Samo określenie "ciemne wieki"
    jest nienaukowe, pejoratywne i niezgodne z bieżącą wiedzą historyczną. Można
    o tym wyrażeniu więcej poczytać choćby na Wikipedii, najlepiej angielskiej.
    Dalsza część zdania to też tylko subiektywna opinia, nieoparta na faktach.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 76. Data: 2020-07-07 17:19:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >Wikipedii, najlepiej angielskiej. Dalsza część zdania to też tylko
    >subiektywna opinia, nieoparta na faktach.

    Anglicy moga miec inne zdanie, bo sobie ulozyli stosunki z Kosciolem
    prosto :-)

    Tak czy inaczej - postep sie jakos zatrzymal, na ok 1500 lat ... ale
    kogo winic ?
    Grekow, Rzymian, sytuacje ogolna, Germanow, Arabow ?

    J.

  • 77. Data: 2020-07-07 18:04:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    heby napisał:

> [...]
    > elektrony, potencjały) bo te drugie wymagają często niedostępnych
    > zasobów (mózg, czas, wiedza, akceptacja grupy).

    Człowiek wybiera rozwiązania użyteczne, najlepiej opisujące (a w
    tym przewidujące) rzeczywistość. Starożytni dobrze zabrali się za
    tłumaczenie świata, nie wzywali przy tym imienia bogów nadaremnie.
    Ludzie od wieków opisują świat w sposób jak najprostszy, a te opisy
    w niezmienionej formie mogą trwać do dzisiaj. Odwołania do Nieznanego
    pojawiały się wyłącznie tam, gdzie istniała *obiektywna* konieczność
    wytłumaczenia czegoś, co w danych warunkach wytłumaczone być inaczej
    nie mogło. Umiejętność oddzielenia wytłumaczalnego od niewytłumaczalnego
    bardzo przyśpiesza rozwój myśli ludzkiej.

> [...]
    > rozwiązania magiczne. Tym bardziej że punkt IQ pozwalajacy jako
    > tako rozumieć technologie mocno przesunął się w prawo.

    "Wykształcenie techniczne" to było kiedyś po prostu terminowanie
    u najstra w rzemiośle. Do tego faktycznie wystarczy wiedza, której
    jądrem jest znajomość faktów i zależności między nimi. Tłumaczenie
    "dlaczego" nie jest istotne.

    Inżynier konstruktor silników spalinowych czy lodówek nie musi
    znać całej mechaniki gazów, wystarczy, że sobie potrzebne rzeczy
    wyliczy z cyklu Carnota czy innego. Nicolas Carnot był wielkim
    zwolennikiem teorii cieplika, z niej wywiódł wiele *prawdziwych*
    wniosków. Bo cała ta teoria (nieprawdziwa) rachunkowo zachowuje
    się zupełnie prawidłowo. Z technicznego punktu widzenia jest dobrą
    teorią. No ale Carnot, wedle współczesnych usenetowych teorii,
    szedł po prostu w pochodzie debili, razem z innymi zaprzańcami.

    To samo jest z inżynierem elektronikiem, który nie musi (i na
    pewno nie jest) na bieżąco z całą teorią ciała stałego, a układy
    elektroniczne projektuje jak się patrzy.

    > Nigdzie nie padła.

    Pada co chwilę, co i rusz to spotykam w różnych miejscach. Widać dla
    wielu jest to tak oczywiste, że nawet nie zauważają, jak po raz kolejny
    o tym zapewniają otoczenie (tak też było w tym wątku, ale to naprawdę
    nic osobistego).

> [...]
    > tysiące, stron w których pustaki wyjaśniają dlaczego grawitacja nie
    > istnieje robiąc doświadczenia z podrzucaniem cieżarków i wagą w wodzie.

    Otóż nic bardziej mylnego. Kilkadziesiąt lat temu wydawano mnóstwo
    książek (przeważnie "nakładem autora") dających świadectwo temu, jak
    różnymi drogami potrafią chadzać ludzkie myśli. To "kilkadziesiąt"
    to tak bardziej 80 i więcej, jeśli chodzi o teksty polskojęzuczne,
    bo potem nie tak łatwo było tu coś samemu wydać.

> [...]
    > niedawno. Właśnie wpadamy w następne bagno, dzieki braku progu
    > publikacji i darmowego dostępu do konsumentów tych bzdur.

    No tak, bo Internet, to takie nasze okno na świat. Dla niektórych
    jedyne okno poznania, przez które patrzą na współczesność, ale też
    na wieki przeszłe. Ja rozumiem, że wcześniej innego nie mieli, stąd
    brak obycia. Dlatego trzeba im wszystko cierpliwie tłumaczyć. Uważam,
    że warto.

    Jarek

    --
    Bo telewizja to nasze okno na świat! Daj głośniej!

  • 78. Data: 2020-07-07 18:10:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/07/2020 16:55, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Cóż za naukowa wypowiedź, od bredni daleka :)

    To nie jest naukowa wypowiedź (takie coś nie istnieje), to jest
    obserwacja czym różni się skrupulatne przepisywanie <tu wstaw swoją
    ulubioną książkę religijną> po raz bilionowy, od używania matematyki w
    celu opisania zjawisk. Pierwsza z tych metod ma na swoim koncie 0 odkryć
    użytecznych dla poznania świata, druga nieliczne pozostałe.

    > Samo określenie "ciemne
    > wieki" jest nienaukowe

    Nikt tak nie twierdzi bo nie ma czegoś takiego jak "naukowe określenie".

    > pejoratywne

    Używane nie tylko potocznie, ale również w tekstach pisanych, a bywa że
    naukowych. I dotyczy czegoś innego niż myślałeś. Dotyczy dość konkretnie
    sprecyzowanego okresu w którym "nic ciekawego się nie działom albo
    zapomnieli zapisać, oraz nic praktycznie nie osiągnięto". Trwało to
    dłużej niż cały współczesny postęp bazujacy na metodzie naukowej.

    > i niezgodne z bieżącą wiedzą
    > historyczną.

    Rozumiem że pojmujesz błednie "wieki ciemne" jako całe średniowiecze.
    Dobrze, niech będzie, bo tak naprawdę w tle czai się inna teza jak widzę...

    No wiec może wykazać to w prosty sposób. Najprościej pokazać że
    odrzucenie religii jako wiadącego nurtu poznania *NIE* wygenerowało
    gwałtownego postępu naukowego, on wręcz wynikał z niepiśmiennych skrybów
    po klasztorach przerysowujących bez zrozumienia literki.

    Poczekaj, skocze po popcorn, nie wyliczaj tych wynalazków, teorii,
    odkryć matematycznych w klasztorach vs następne epoki, jeszcze chwila,
    wezmę gruby zeszyt ...

    > Można o tym wyrażeniu więcej poczytać choćby na Wikipedii,
    > najlepiej angielskiej. Dalsza część zdania to też tylko subiektywna
    > opinia, nieoparta na faktach.

    Fakty, szczególnie historyczne, są zawsze subiektywne w jakimś stopniu.

    Obiektywna jest tylko matematyka. Od momentu jak stosujemy ją razem z
    metodą naukową pojawił się postęp. Faktyczny, policzalny, namacalny. To
    się stało zaledwie kilkaset lat temu. Obecnie odwracamy się od tego,
    właśnie prezydent jakiegoś żałosnego kraju był łaskaw powiedzieć że nie
    ma nic przeciwko nie szczepieniu się. Czekam na kreacjonizm na biologii,
    idę o zakład że pojawią się jeszcze za czasów jak moje dzieci do szkoły
    chodzą. Oby razem z anatomią reptilianów, bo mnie ten temat zawsze
    fascynował.

  • 79. Data: 2020-07-07 18:34:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/07/2020 18:04, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Człowiek wybiera rozwiązania użyteczne, najlepiej opisujące (a w
    > tym przewidujące) rzeczywistość.

    Nie zgadzam się. Człowiek wybiera nieoptymalnie. Bardzo duży wpływ ma na
    to presja kulturowa. Przykładowo ludzie wybierają robienie miazgi ze
    stóp dziewczynek tylko dlatego że robią to równie głupi ludzie obok
    nich. Nie osiągają tym sposobem nic w sensie ogólnym poza kaleczeniem
    się wzajemnie.

    Ludzie wybierają *chętniej* odwołania magiczne (religie, duchy, wrózki)
    i bez znaczenia czy dzięki temu w jakikolwiek sposób przewidzą
    rzeczywistość. Religia nie przewiduje przyszłości w jakimkolwiek
    stopniu, a jest powszechnie akceptowana, bez względu na poziom debilizmu
    tejże. Innymi słowy ludzie wybierają modele które absolutnie nie
    funkcjonują mimo że mają znacznie lepsze, działające i matematycznie
    opisane modele dostarczone przez naukę.

> [...]
    > pojawiały się wyłącznie tam, gdzie istniała *obiektywna* konieczność
    > wytłumaczenia czegoś, co w danych warunkach wytłumaczone być inaczej

    Wręcz przeciwnie, ludzie tkwią w iditycznych wyjasnieniach (kreacjonizm)
    mimo istniejącego opisu matematycznego, potwierdzonego, zbadanego,
    opisanego (ewolucja).

    Zakładanie że ludzie używają religi jako zapchajdziury są błedne. Ludzie
    uzywają religi jako *kontry* dla logicznego myślenia które przerasta ich
    możliwości pojmowania.

    > Umiejętność oddzielenia wytłumaczalnego od niewytłumaczalnego
    > bardzo przyśpiesza rozwój myśli ludzkiej.

    Dlatego tego obecnie nie robimy jako społeczeństwo. Pomijajać ludzi
    świadomych zjawisk na około, masy wybierają debilne tłumaczenia które
    nic nie tłumaczą. Religijne, ideologiczne, polityczne, jakiekolwiek
    prymitywne.

    Trudno wyjaśnić ciągłą popularnośc np. socjalizmu/komunizmu mimo że
    nigdzie (może poza małą skalą) nie wyszedł. Mimo to jest popularny i
    wdrażany. Mamy model który nie działa, ale użwamy go bo ten co działa
    nie jest zgodny z religią czy polityką

    > "Wykształcenie techniczne" to było kiedyś po prostu terminowanie
    > u najstra w rzemiośle.

    Zaś obecnie to spora dawka matematyki i fizyki. I czegoś o czym wszyscy
    zapomiamy. Umiejętności przeprowadzania doświadczeń i wyciągania
    wniosków używając logiki.

    > Inżynier konstruktor silników spalinowych czy lodówek nie musi
    > znać całej mechaniki gazów, wystarczy, że sobie potrzebne rzeczy
    > wyliczy z cyklu Carnota czy innego.

    To że nie stouje nie oznacza że nie miał na studiach. Miał. W sumie to
    czy coś z tego zapamiętał jest nieistotne. Ważne że *pokazano* że opis
    zjawisk w przyrodzie jest modelowany matematycznie a nie dogmatami albo
    hasłami majstra w berecie z antenką. Nastepnym razem kiedy będzie coś
    musiał policzyć możliwe że będzie rozumiał że używamy do tego matematyki.

    > Nicolas Carnot był wielkim
    > zwolennikiem teorii cieplika

    Nie dziwie mu się. Model matematyczny cieplika i energii prowadził do
    podobnych wniosków. Obecnie modelem matematycznym komputerów kwantowych
    jest liczenie w równloegłych wszechświatach. Za 100 lat ktoś spojrzy na
    nas i powie że nieźli kretyni. A może nie powie, tylko zauważy że tak
    naprawdę fizyka nie mówi JAK JEST tylko MODELUJE. Jeśli model księżyca z
    sera przewiduje jego pozycje, to będziemy mieli księżyc z sera. Może
    kiedyś okaże się że jednak z marmolady. Nie wiadomo. Cieplik modelował
    pewne zjawiska poprawnie i był pełnoprawną teorią naukową.

> [...]
    > teorią. No ale Carnot, wedle współczesnych usenetowych teorii,
    > szedł po prostu w pochodzie debili, razem z innymi zaprzańcami.

    Nie. Wyjmujesz mi z głowy myśli których tam nie ma. To że stosował
    *poprawne* modele matematyczne, to oznacza że stosował metodę naukową i
    robił to poprawnie. Względem wiedzy jaką miał wtedy robił dokładnie to
    co my teraz. Stawiał hipotezę, sprawdzał ją z doświadczeniem, poddawał
    krytyce. Postawił zła hipotezę? No i co z tego, ważne że opisywała
    poprawnie to co wtedy wiedzieliśmy i spowodowała dyskusję z której
    zrodził się eksperyment z nieskończonym cieplikiem dzięki czemu pomysł
    padł. Nauka. Śliczny przykład. Mamy masę *naukowych*, ale błednych
    hipotez, to bezustanna ewolucja na drodze poznania.

    Matoda nienaukowa, np. religijna, polega na stwierdzeniu że zamiast
    ceiplika jest "wola Boża" i postawienie kriopki bez dociekania dalej.
    Mniej wiecej tak robiono kilkaset lat temu i metoda ta znajduje coraz
    więcej zwolenników dzisiaj.

    > To samo jest z inżynierem elektronikiem, który nie musi (i na
    > pewno nie jest) na bieżąco z całą teorią ciała stałego, a układy
    > elektroniczne projektuje jak się patrzy.

    No i kto nazywa inzyniera naukowcem?

> [...]
    > wielu jest to tak oczywiste, że nawet nie zauważają, jak po raz kolejny
    > o tym zapewniają otoczenie (tak też było w tym wątku, ale to naprawdę

    Znowu wyciągasz komuś z głowy myśli których tam nie ma.

    > Otóż nic bardziej mylnego. Kilkadziesiąt lat temu wydawano mnóstwo
    > książek (przeważnie "nakładem autora") dających świadectwo temu, jak
    > różnymi drogami potrafią chadzać ludzkie myśli.

    Każda z nich musała byc ekonomicznie uzasadniona. Albo miałeś kasę,
    albo była poczytna.

    Powiedzmy sobie, np. Daniken. Napisał masę ksiażek. Sprzedały się bo
    były dobrze napisane. Ale czy sprzedało by się tyle samo ksiązek o braku
    grawitacji? Nie, więc nikt by ich nie wydał, albo by wydał raz i ogłosił
    bankructwo. Za do darmowe youtubowe vlogi na ten temat idą hurtem. Próg
    wejścia do darmowego bredzenia spadł do poziomu podłogi i powoduje że w
    ten nurt wchodzą ludzie którzy nie skończyli szkoły podstawowej. Na YT
    jest inny świat, wystarczy wpisać kilka słów kluczowych i trafiasz
    gdzieś gdzie rozsądek zamieniono na brednie. I 300tyś subów.

  • 80. Data: 2020-07-07 18:38:00
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-07-07 o 15:52, J.F. pisze:

    > Mieszkaliscie chyba gdzies wyzej - z mieszkania czy jakiejs gorki zawsze
    > bylo widac ?

    Jak miałem 6 lat między nami (2 piętro) a morzem zbudowali 4 piętrowe
    bloki. Czy wcześniej było widać morze, czy drzewa zasłaniały - nie pamiętam.

    Najwyższe miejsce w pobliżu plaży to wydmy (ale one nie są zbyt wysokie
    - tam, gdzie nie ogrodzone to może 2m npm). Według mnie Hel czasem widać
    z tych wydm, ale znad samej wody nigdy (to jest 20 km).
    Jakieś 5 lat temu się zmobilizowaliśmy z żoną i lipiec sierpień
    codziennie rano wybieraliśmy się na szybki marsz (z kijami) po deptaku
    za wydmami. Na te 2 miesiące tylko jeden raz się zdarzyło, że było widać
    Hel i to wtedy zajarzyłem, że to fatamorgana.
    Muszą być specjalne warunki - prawie bez wiatru bo powietrze musi się
    nie mieszać. Morze, gładziutkie i jakby fioletowe (ten kolor też może
    mieć jakiś związek z zaginaniem światła).

    Dalej Gdańsk jest płaski - nie widać morza, a potem są wzgórza morenowe
    porośnięte lasem więc też nie widać. Są pewnie miejsca z których bez
    problemu widać morze, ale nigdy nie szukałem i nie zwracałem uwagi na tę
    kwestię.
    Na szczycie jednego ze wzgórz była (okolice 1980) wieża jakiej nigdy
    nigdzie indziej nie spotkałem. Pionowa drabinka ciasno obudowana
    kątownikami (coś jak konstrukcja dźwigu budowlanego. Na szczycie było
    miejsce tylko na 2 osoby - jedna na prawo i jedna na lewo od drabinki.
    Było się tuż nad czubkami drzew. Każdy ruch powodował, że całość się
    kiwała. Hel było widać zawsze.
    P.G.