  • Data: 2018-10-18 18:37:26
    Temat: Re: Elektryk po dunsku
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-10-18 o 17:20, T. pisze:

    > A tak z ciekawości zapytam - obejrzałeś ten film, co podałem wyżej link?

    Tak, parę lat temu.

    > Co sądzisz o argumentach naukowców, którzy twierdzą, że to ocieplenie
    > wpływa na uwalnianie CO2 i metanu,

    To prawda. Nazwane to zostało dodatnim sprzężeniem zwrotnym. Głównie
    metan przy ociepleniu rzutuje na jeszcze szybsze ocieplanie. A
    topniejącym lodzie jest go cała masa - jak i w odsłaniających się lądach
    i podgrzanych dnach morskich.

    > a nie odwrotnie...

    To nieprawda. CO2 czy metan wpompowany w atmosferę nie różni się
    właściwościami od naturalnie uwolnionego. Oba gazy mają fatalny wpływ na
    średnią temperaturę niezależnie skąd pochodzą.

    > Swoją drogą historycy twierdzą, że takie ocieplenia są cykliczne.

    Takie? Czy są w stanie pokazać choć jeden okres w przeszłości, w którym
    tak szybko rosła temperatura? Oczywiście pomijając upadek komety, który
    spalił ziemię. Nigdy w historii planety nie było nawet zbliżonego
    ocieplenia takiego jakie nastało w erze przemysłowej.

    Natomiast długookresowe fluktuacje średniej temperatury w okresach
    1-10tys letnich to faktycznie coś normalnego. Mała epoka lodowcowa w 16
    wieku czy ocieplenie kilkaset lat wcześniej. Nie następują one skokowo -
    jak obecnie - lecz są rozciągnięte na setki lat. I nie są aż tak ogromne
    amplitudowo.

    > Za
    > Sobieskiego były ponoć takie mrozy, że z Polski do Szwecji jechało się
    > saniami, a na środku Bałtyku stawiano zimą gospodę na lodzie. To chyba
    > musiał być niezły mróz :-)

    Ba, w 3mieście też bywały zimy :-)

    > Ps. Czy z globalnym oziębieniem, które zapewne za jakiś czas nastąpi,
    > też będziemy tak walecznie walczyć?

    Raczej nie będzie komu z tym walczyć. Ziemia już doświadczała w
    przeszłości sporych ociepleń z różnych powodów, co m.in. spowodowało w
    konsekwencji masowe wymieranie. Pytanie - jak doszło do ochłodzenia się
    klimatu potem? Ponoć pokrywa się to czasowo z wielkimi erupcjami
    wulkanów (Syberia), czy nawet ze wspomnianym kataklizmem wywołanym
    upadkiem komety. Pierwotne tym spowodowane mega ocieplenia
    przekształciły się po wielu latach w zlodowacenia. Ilość pyłów
    spowodowała wieczną noc. Promienie światła słonecznego nie docierały do
    powierzchni. Oczywiście nie było tam ekipy TVN aby to udokumentować i
    potwierdzić wnioski lecz przekonuje mnie koincydencja czasowa obu zdarzeń.

    A tak na marginesie: nawet Trump, zagorzały przeciwnik istnienia
    ocieplenia, przyznał niedawno, że ma ono jednak miejsce i już jest za
    późno by ratować planetę :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek