    From: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    Subject: Re: Elektryki gorsze czy lepsze dla środowiska
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: 03 Nov 2018 16:08:44 GMT

    On Sat, 03 Nov 2018 16:26:16 +0100, Shrek wrote:
    > Nie wiem ile tam u was to więcej kosztuje, ale u nas gaz jest 2xtańszy,

    Tutaj dokładnie 2x to nie, trochę więcej ale niewiele. Jak patrzę dziś na
    stronie lokalnej stacji to:
    SP95 = 1.503 EUR
    ON = 1.48 EUR
    GPL = 0.85 EUR

    > i uczciwie lecząc trzeba do tego jeszcze jakieś średni 200-250 rocznie
    > dołożyć na "dodatki" czyli przeglądy, i części zamienne i benzynę na
    > podpałkę.

    Za sam przegląd "gazowy" muszę liczyć ok. 400 Eur. Ważny 2 lata. I za
    każdym razem jest cyrk z tłumaczeniem technikowi że mój typ butli nie
    wybucha (los chciał że samochód jest z rocznika w którym akurat butle
    miały taką przypadłość).

    > Gazu pali więcej przepisowo o 20%

    To by się mniej więcej zgadzało, tak. ok. 14l na benzynie, ok. 18 na
    gazie.

    > nic się nie wypala ani gorzej nie
    > chodzi, mocy ma traci - przynajmniej nie w zauważalny sposób

    U mnie widzę to po tym jak jadę z pełną przyczepą słomy. Niedaleko domu
    mam pod górkę - na benzynie daję radę podjechać na czwórce, na gazie
    muszę zjechać do trójki bo się dusi.

    > BTW - jak to tankujesz w domu?

    Normalnie. Z baniaka. Miasto mam daleko i rzadko bywam, więc wygodniej mi
    nakupować 120l benzyny raz na jakiś czas w baniakach po 20l i w stodole
    tankować kiedy potrzebuję. Przy czym benzyna to nie tylko do samochodu,
    trochę jej schodzi też do piły oraz do rozłupywarki.

    > I czemu ci świece upala?

    Wyżera elektrody. Dlaczego dokładnie to nie wiem - przyjąłem że tak już
    musi być. Później spostrzegłem się, że dla mojego samochodu producent
    zaleca dwa różne modele świec: pod benzynę oraz jakieś "szlachetne" pod
    GPL. Od kiedy wstawiłem te GPL-owe to jest dużo lepiej, tzn. tyle samo
    trzymają co normalne na benzynie. Tylko ta cena... Model benzynowy
    kosztuje 2 Eur od sztuki. Model GPL to ok. 15 Eur. O, to dokładnie te:

    https://www.gsparkplug.com/1x-ngk-copper-core-spark-
    plug-lpg2-1497.html

    Później pytałem w dwóch warsztatach przy okazji innych dupereli, za
    każdym razem usłyszałem że tak już jest, bo GPL jest korozyjne i niektóre
    auta muszą specjalne świece mieć. Od tamtego czasu przestałem się tym
    przejmować i po prostu montuję drogie świece.

    > Świeca to świeca
    > - ma działać normalna za 13PLN jak nie działa, to masz coś żle ze
    > składem mieszanki i trzeba naprawić.

    Niewykluczone że dużo zależy od samochodu i od tego w jakim stopniu
    producent przewidział kompatybilność z gazem. Zanim doczytałem o tych
    dwóch różnych modelach świec też dumałem nad tym co może być, wymieniłem
    nawet prewencyjnie sondę lambda i moduł zapłonowy mimo że komputer
    żadnych błędów nie pokazywał. Oczywiście bez zmian. Kiedy zmieniłem
    świece na ten model produkowany z rdzeni meteorytów - jak ręką odjął.
    Przestało szarpać samochodem przy większym wysiłku na gazie i świece żyją
    tyle ile powinny.

    Mateusz