  • Data: 2019-07-14 14:01:59
    Temat: Re: GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 14 Jul 2019 12:57:45 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
    > "J.F." x5k4uwdkfk5g.1jkdqdzpe91pf$....@4...net
    -3)%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x%2B4)%5E2%2B(y-3
    )%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x)%5E2%2B(y%2B5)%5E
    2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x-0)%5E2%2B(y-0)%5E2%2B
    (z-5)%5E2+%3D(4%2Bd)%5E2

    %2B(y-3)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2
    %2B(z)%5E2+)%3D0,+sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2%2B(z)
    %5E2)-sqrt((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)%3D0,+sqr
    t((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x-0)%5E2%2B
    (y-0)%5E2%2B(z-5)%5E2)+%3D-3

    > Z drugiego linku?
    > Oba linki bazują na równaniu okręgu czy sfery.

    Nie, drugie to wlasnie hiperboloidy.

    > Nawet na filmie nie przecięto w jednym punkcie -- celowo.

    Widac taki film - dla naiwnych.

    Jak wybierasz metode "sferyczna" z niewiadomym czasem
    i masz 4 sfery - to przy rozwiazaniu musza sie przeciac w jednym.
    Lub ewentualnie w tym drugim o ktory sie klocisz.

    Wszak uklad rownan rozwazujesz - wszystkie musza byc spelnione,
    a nie dwa tak, a trzecie nie :-)

    > Nic nie poradzę -- satelity są oddalone od środka Ziemi
    > o ~26 Mm, zaś obserwator -- o ~6 Mm od tegoż środka...
    >
    > Chodzi o kąt -- te nad głową świecą pionowo, zaś horyzontalne -- pod kątem 90
    stopni do pionu.

    A pisales o odleglosciach. Odleglosci jak widac podobne 20-26Mm.

    > Najlepszą konstelacją są satelity oddalone od siebie o 90 stopni, czyli od pionu --
    45 stopni.

    Nie jestem taki pewien, ale niech Ci bedzie.

    > Dwa satelity tuż nad głową dadzą Ci makabrycznie duży błąd poziomy

    Owszem.

    >i minimalny pionowy.

    Troche watpie.
    Wszak dwie obok siebie nie powiekszaja dokladnosci w pionie.

    > Dwa satelity blisko horyzontu dadzą Ci makabrycznie duży błąd
    > pionowy i minimalny poziomy.

    Piszesz tylko o dwoch, czy dwa z czterech ?

    Dwa obok siebie na horyzoncie to tak samo ja dwa nad glowa - niewielka
    roznica.
    Dwa rozrzucone na horyzoncie - to dobrze.
    Plus trzeci na horyzoncie i jeden nad glowa.

    > Dadzą błędną pozycję -- i co z tego?

    No wlasnie nic. Tzn nic sensownego nie wyjdzie :-)

    > Liczysz na pseudoodległościach, liczysz przesunięcie zegarka i zakładasz,
    > że w trakcie obliczeń (trwających 1/40000 sekundy?) zegarek kwarcowy nie
    > da dużego błędu. Do kolejnej konstelacji znów obliczysz przesunięcie czasu...
    > Tak przynajmniej piszą wszędzie, gdzie zajrzę -- może GPS jest aż tak tajny,
    > że wszyscy kłamią... ;)

    Raczej tak skomplikowany, ze publikuje sie glownie uproszczenia.

    > Zależności są liniowe -- kwadraty ,,zjedzą się'' nawzajem.

    to do roboty - uprosc i pokaz jak sie zjadaja :-)

    Liniowe to sa plaszyzny, a nawet Ty piszesz o sferach.

    > Szukaj lepszych. ;)
    > Ja uparcie Ci piszę, że drogę i czas łączy liniowa zależność,

    A ja, ze droga to zawiera kwadraty i pierwiastki wspolrzednych
    prostokatnych.

    7
    > BTW bez tego żyda V2 jakoś dolatywały do Londynu. ;)

    Ba, bo STW to nam w sumie pomaga, a nie przeszkadza.
    W GPS szczegolnie.

    > Raczej tak.

    Uklad rownan kwadratowych ?
    Daj namiary na podrecznik.

    >>> (x-A2)^2+(y-B2)^2+(z-C2)^2-(c(t2-d))^2=0
    >>> (x-A3)^2+(y-B3)^2+(z-C3)^2-(c(t3-d))^2=0

    > Faktycznie ;) -- znalazłeś jakąkolwiek stronę (czy książkę lub
    > broszurę bądź instrukcję) o GPS bez sfer, z hiperboloidami?

    Ci co se znaja, to pisza.

    http://www.math.harvard.edu/archive/21a_spring_06/ex
    hibits/gps/index.html

    > Znacznie łatwiej.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    Nie az tak latwiej. Stosowny link dwa akapity wyzej.

    > Nic Ci po rozrzucie, gdy nie umiesz policzyć błędu każdego z pomiarów.

    Niby nie, ale zawsze jakas informacja jest.

    I wystarczy. Spory blad moze wyjsc.

    J.