  • Data: 2019-07-14 12:57:45
    Temat: Re: GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." x5k4uwdkfk5g.1jkdqdzpe91pf$....@4...net

    >> Obejrzyj porno -- może Cię natchnie...
    >> https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA

    > Za duzo uproszczen.

    Jak na Ciebie -- nadal za trudne, choć uproszczone? ;)
    IMO rysunek z traktorem (ze strony 'gov') wyjaśnia dostatecznie
    dobrze. (chyba, że jesteś mocniejszy w GPS od twórców GPS)

    > Nieprzekonujace byly.

    Bywa... Są i tacy, którzy twierdzą, że Ziemia jest czworościanem. ;)
    I też można ich przekonywać bez końca...

    > Ale
    > https://www.wolframalpha.com/input/?i=(x-4)%5E2%2B(y
    -3)%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x%2B4)%5E2%2B(y-3
    )%5E2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x)%5E2%2B(y%2B5)%5E
    2%2B(z)%5E2+%3D(1%2Bd)%5E2,+(x-0)%5E2%2B(y-0)%5E2%2B
    (z-5)%5E2+%3D(4%2Bd)%5E2
    > istotnie 2 rozwiazania.

    > https://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt((x-4)%5E2
    %2B(y-3)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2
    %2B(z)%5E2+)%3D0,+sqrt((x%2B4)%5E2%2B(y-3)%5E2%2B(z)
    %5E2)-sqrt((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)%3D0,+sqr
    t((x)%5E2%2B(y%2B5)%5E2%2B(z)%5E2)-sqrt((x-0)%5E2%2B
    (y-0)%5E2%2B(z-5)%5E2)+%3D-3
    > juz tylko jedno.

    > Hiperboloidy górą :-)

    > Zauwazasz, skad sie wzielo drugie rozwiazanie?

    Z drugiego linku?
    Oba linki bazują na równaniu okręgu czy sfery.

    > Linki nieprzekonujace :-)

    Nic nie poradzę.

    > Skoro mozna 5mm, to znaczy ze pasek ma 5mm.
    > Niestety - dochodzi cala masa innych bledow, ktore powoduja, ze GPS
    > myli sie czasem i o kilkaset metrow.

    > Majac sygnaly tylko z 4 satelitow nie obliczysz o ile sie myli.
    > Wychodzi jakas pozycja - i mozna w nia uwierzyc lub nie.

    Nawet na filmie nie przecięto w jednym punkcie -- celowo.

    > Majac wiecej satelitow - juz mozna policzyc o ile sie te
    > sygnaly nie zgadzaja. I jakis szacunek bledu mamy - choc dolny.

    Nie mam już ,,siły''. :)

    > Widac kiepskie rysunki.
    > Nad glowa 20Mm, na horyzoncie ~26Mm - to nie sa duze roznice ...

    Nic nie poradzę -- satelity są oddalone od środka Ziemi
    o ~26 Mm, zaś obserwator -- o ~6 Mm od tegoż środka...

    Chodzi o kąt -- te nad głową świecą pionowo, zaś horyzontalne -- pod kątem 90 stopni
    do pionu.

    Najlepszą konstelacją są satelity oddalone od siebie o 90 stopni, czyli od pionu --
    45 stopni.

    > To nie uzasadnia czemu wyzszy niz szerszy.

    Bijesz brawo trzykrotnie?

    - gdy inni biją
    - gdy Ci tłumaczą
    - i po latach, gdy zrozumiesz?

    Dwa satelity tuż nad głową dadzą Ci makabrycznie duży błąd poziomy i minimalny
    pionowy.
    Dwa satelity blisko horyzontu dadzą Ci makabrycznie duży błąd pionowy i minimalny
    poziomy.

    Weź dwie obrączki ślubne i poprzecinaj... (przecinaj w myślach, nie nożem czy
    pilnikiem)

    To, co tu piszę jest aż nazbyt dobrze opisane na wielu stronach, nie tylko o GPS.

    > To tak nie dziala.
    > Pseudoodleglosci przy zlym zegarze dadza kompletnie
    > bledna pozycje. Musisz to rozwiazywac razem.

    Dadzą błędną pozycję -- i co z tego?
    Popatrz na negatyw/film/kliszę -- wszystko tam złe!!!! ;)
    Albo na książkę, w której wydrukowano każdą stronę ,,do góry nogami''. ;)

    > Byc moze w dalszych obliczeniach sie przyda - jak juz raz
    > zsynchronizujemy zegar, to mozna chyba zalozyc, ze po chwili ma tylko
    > niewielki blad ...

    Liczysz na pseudoodległościach, liczysz przesunięcie zegarka i zakładasz,
    że w trakcie obliczeń (trwających 1/40000 sekundy?) zegarek kwarcowy nie
    da dużego błędu. Do kolejnej konstelacji znów obliczysz przesunięcie czasu...
    Tak przynajmniej piszą wszędzie, gdzie zajrzę -- może GPS jest aż tak tajny,
    że wszyscy kłamią... ;)

    Zależności są liniowe -- kwadraty ,,zjedzą się'' nawzajem.

    > Jesli tam nie ma kwadratow, to szkoda oka :-)

    Szukaj lepszych. ;)
    Ja uparcie Ci piszę, że drogę i czas łączy liniowa zależność,
    póki nie wchodzimy w dorobek niemieckiego żyda...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    BTW bez tego żyda V2 jakoś dolatywały do Londynu. ;)

    > Kwadratowych ? Raczej nie.

    Raczej tak.

    > Skoro mozna ustalic pozycje do 5mm, to widac blad satelity jest niewielki :-)

    I co z tego, że jest niewielki? Jest częściowo korygowany choćby przez EGNOS.

    > to zmien strony.

    Co to da? Zmienisz zależność:

    droga=czas*prędkość?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    > Z ryzykiem uproszczenia do dwoch rownan :-)

    > I zaden blad ci z tego nie wyjdzie.

    Faktycznie ;) -- znalazłeś jakąkolwiek stronę (czy książkę lub
    broszurę bądź instrukcję) o GPS bez sfer, z hiperboloidami?

    > Tak tez stoi w oficjalnej dokumentacji.
    > Widac tak latwiej obliczac.

    Znacznie łatwiej.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%8
    7

    > Ale czlon "-(c(t1-d))^2)" znow robi z tego hiperbole ... ale w
    > czaso-przestrzeni.

    JF -- znasz ,,kwadratowe'' (są jeszcze i trygonometryczne, i inne) równania okręgu?

    > No wlasnie - przeliczmy sobie wszystkie czworki i zobaczmy jaki
    > rozrzut pozycji mamy.
    > Majac tylko jedna czworke - tego nie zrobisz.

    Nic Ci po rozrzucie, gdy nie umiesz policzyć błędu każdego z pomiarów.
    To nie demokracja ;) z jej głosowaniem.

    > IMO - ryzkowne.

    > A jak to samolot ?

    Widziałeś samolot lecący wyżej niż 20 Mm?
    IMO najlepsze nie przekraczają 20 km.
    Pomijam takie: https://pl.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15 cosie. (108 km)
    Dla takiego ,,samolotu'' możesz liczyć 5 satelitów i układ 5 równań?

    https://www.youtube.com/watch?v=RuiXUySUw70

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

    Czas ;) na mnie. ;)

    https://youtu.be/BGE_kn1aM80?t=751 <-- okołohejnalista ;) (trochę inaczej, ale
    sedno to samo)

    BTW błędu -- chesz coś, co jest tu:

    https://youtu.be/BGE_kn1aM80?t=872

    opisane. W istocie tak nie jest -- porównaj 5 zegarków:

    - słoneczny za oknem, na rynku
    - stacji pogody synchronizowany po DCF77 z Frankfurtu
    - komputerowy synchronizowany z atomowym z Torunia
    - odbiornika GPS synchronizowany z GPS
    - mechaniczny naręczny za dychę
    - kwarcowy naręczny za dychę

    i zastanów się, czy uśrednisz wynik, czy jednak zaufasz zegarkowi
    odbiornika GPS nawet wtedy, gdy będziesz miał wyniki:

    - ~południa -- zegar słoneczny za oknem, na rynku
    - 12:05:00 -- zegar stacji pogody synchronizowany via DCF77 z Frankfurtu
    - 12:05:05 -- zegar komputerowy synchronizowany z atomowym z Torunia
    - 12:00:10 -- zegar odbiornika GPS synchronizowany z GPS
    - 12:05:05 -- zegar mechaniczny naręczny za dychę
    - 12:05:10 -- zegar kwarcowy naręczny za dychę

    IMO uznasz, że: DCF stracił dawno łączność; net zawiódł;, naręcznych
    nie warto brać pod uwagę; ale odbiornik GPS musi dobrze wskazać czas,
    skoro wskazał poprawną pozycję, którą znasz...

    -=-

    Gdy znajdziesz strony WWW (lub inne źródła) mówiące o hiperboloidach
    w odbiornikach GPS -- daj znać. Teraz to już koniec -- żal czasu.