    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Gdzie i jak archiwizujecie zdjecia?
    Date: Sat, 13 Dec 2014 20:09:01 +0100

    W dniu 2014-12-13 16:30, 666 pisze:

    > Już po kilku wakacjach można zgłupieć ;-)
    > Załóżmy, że nie przechowujemy zdjęć na dysku naszego podstawowego
    > komputera, lecz *gdzie indziej*.
    > Powiedzmy zewnętrze podpinane dyski, NAS, DVD, blue ray, ...

    Zdjęcia "bieżące", tzn. z minionych pięciu lat mam na dysku
    podstawowego komputera (sprawdziłem: 297 GB), dodatkowo
    na dysku zewnętrznym podpinanym w celach archiwizacyjnych
    i na płytkach DVD (dawniej) i BluRay (od roku). Najnowszych
    kilka GB zdjęć - na "dysku podstawowym" i na karcie aparatu
    (przed skasowaniem z aparatu są zdążę je skopiować na dysk
    zewnętrzny).

    Ogólnie - mam wątpliwości do długoterminowej trwałości takiego
    rozwiązania. Według różnych źródeł trwałość tych nośników
    jest bardzo mała, liczona w latach zamiast dziesiątek lat,
    jak w przypadku odbitek papierowych albo setek lat jak
    w przypadku negatywów. Dodatkowo skupienie archiwum w jednym
    miejscu grozi całkowitą jego utratą z różnych powodów:
    awarii dysku, pożaru (spalą się wszystkie kopie), powodzi,
    wizyty złodzieja.

    Praktyka nie potwierdziła obaw o krótką żywotność nagrywanych
    płyt optycznych: działają wszystkie CD nagrywane od 1996 roku,
    DVD (od 10 lat), BD. Mały wyjątek: kilka płyt DVD okazało się
    nieczytelnych, ale to z powodu awarii nagrywarki - kupiłem nową
    i od tego czasu wszystkie płyty po nagraniu weryfikuję, wcześniej
    nie. Za to potwierdziły się obawy o żywotność dysków HDD.
    Te używane często (co miesiąc) działają dobrze, natomiast
    dysk wyjęty z szafy po 5 latach (wtedy całkowicie sprawny)
    wcale nie ruszył. Tzn. nie zaczął się kręcić.
    Zwykle nie działają dyskietki z czasów dyskietkowych
    (mają błędy odczytu uniemożliwiające skopiowanie danych).

    Sposoby przeciwdziałania szkodzie całkowitej:
    - wykonywanie papierowych odbitek ciekawszych zdjęć
    i przechowywanie ich w albumach oraz rozdawanie znajomym;
    - wykonywanie kilku kopii na płytach optycznych i przechowywanie
    ich w różnych miejscach (tzn. różnych miejscach miasta / kraju)
    - użycie płyt Millenniata "odpornych na upływ czasu" (w wersji
    BluRay: ok. złotówka za 1 GB).

    Do katalogowania nie używam specjalnych programów, tylko zapisuję
    zdjęcia chronologicznie w katalogach o nazwach 2014-10, 2014-11 itp.,
    dodatkowo umieszczam tam (jeśli mi się zechce) komentarze do zdjęć
    i nadaję tym komentarzom nazwy ułatwiające ich odnalezienie
    w archiwach.

    P.