    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Gdzie i jak archiwizujecie zdjecia?
    Date: Sat, 13 Dec 2014 21:22:02 +0100

    W dniu 2014-12-13 20:49, Piotr Kosewski pisze:
    > Dane przechowywane cyfrowo są właściwie nieskończenie trwałe.

    Dlatego pisałem o nośnikach, a nie o danych.

    > Dlatego warto mieć backup poza domem. W drugim mieszkaniu,
    > w skrytce bankowej, u rodziny itp. Nie jest to wielki problem
    > logistyczny.

    To miałem na myśli. Tylko trzeba co jakiś czas rozwozić
    aktualne kopie...

    > najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest chmura.*
    > Niestety jest to rozwiązanie trochę kosztowne.

    Tak, jeśli objętość danych liczona jest w TB (bo oprócz zdjęć
    nagrywam czasem filmiki, a te są bardzo pamięciożerne),
    to koszty robią się raczej wysokie. Mniej więcej złotówka
    za gigabajt rocznie. Za 10 TB daje to... 10 tysięcy złotych rocznie.
    Nie.

    > Praktyka nie potwierdziła też obaw o wpadnięcie pod samochód
    > na pasach, skoro wciąż tu jesteś. Ale pewnie zawsze się oglądasz...

    Ale dane z CD miały na pewno nie przetrwać 10 lat, a mają już 20
    i nie wyglądają źle.

    > Jak zostawisz na 5 lat rower czy samochód, to też się coś może
    > przestać kręcić. Normalka.

    Dla HDD oznacza to nieprzydatność do "długoterminowej" archiwizacji.
    A nawet niezbyt długoterminowej, bo zaledwie kilkuletniej.
    Zresztą podejrzewam, że same dane też znikają z dysku na skutek
    rozmagnesowywania - przecież nie są w żaden sposób odświeżane.
    Poważniejszym problemem jest jednak mechanika.

    > Jeśli nośniki będą się dalej zmieniać (a pewnie będą), to za 20 lat
    > może być problem z odczytaniem tych DVD.

    Wydaje mi się, że nawet za 100 lat będą istniały odtwarzacze DVD / BD.
    Choćby po to, żeby odczytać zabytkowe płyty, których będą miliardy.
    Dzisiaj też można kupić całkowicie nowe gramofony z gniazdem USB
    do przenoszenia starych płyt na pendrive-a.

    > Nie lepiej co jakiś czas po prostu wymieniać dyski? :)
    > Na pewno taniej. :P

    Może lepiej, pod warunkiem że:
    - Jest na to czas i ochota (częściej niż co 5 lat, żeby dysk ruszył)
    - Jest komu to robić. Trwałość autora / właściciela kolekcji też jest
    skończona. Dawniej można było "znaleźć na strychu" stary album
    ze zdjęciami i je obejrzeć. Dzisiejszy dysk za 50 lat będzie
    kawałkiem złomu.

    P.