    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Glonass na tablecie?
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Date: Sun, 5 Oct 2014 16:34:33 +0200

    Dnia Sun, 5 Oct 2014 14:59:19 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > "J.F." 1mzadtubulqdf.1kz2b3unjrrql$....@4...net

    > Spróbuj rozwiązać układ 12 równań z 4 niewiadomymi.
    > [4, bo czasoprzestrzeń -- 3 wymiary + czas] ;)

    No wlasnie w tym zabawa - nie da sie z powodu bledow, wiec stosuje
    wyliczenie najlepszej pozycji, a do tego dobrze uzyc wszystkie naraz.

    > Niepasujące do kompletu (4) wyników czy do poszczególnych składników?

    I w tym caly ambaras. Odbierasz 12 sygnalow, z czego dwa sa falszywe.
    Przeklamane, czy odbicie jakie. I jak je tu zidentyfikowac :-)

    > Co podobnego?

    No jakbym tak policzyl pozycje z kazdej kombinacji, i one byly w miare
    blisko siebie - to moglbym uzyc do szacowania bledu.
    Ale pewnie robi sie inaczej.

    > Więc? -- albo 'tak', albo 'nie', albo 'nie wiem'.

    Nie wiem.
    Odbiornikow duzo, sposobow obliczen tez pewnie kilka, cos jest
    publikowane, ale producenci raczej trzymaja tajemnice.

    > Czas tam jest tym samym parametrem co położenie.

    I tak i nie. System sie opiera w zasadzie na roznicach czasu dotarcia
    sygnalow. Ale pare algorytmow wyliczania uzywa jednak zmiennej
    czasowej.

    > Czas to pieniądz, czas to położenie, czas to miłość... ;)
    > [ale miłość to nie położenie; miłość to Bóg?]
    >
    > Satelity GPS chyba synchronizują czas między sobą.

    Dawniej byl synchronizowany z Ziemii, obecne ponoc potrafia byc
    samodzielne, gdy Ziemii zabraknie.

    > Czy podobna synchronizacja ma miejsce pomiędzy GPS
    > i GLONASS -- nie wiem.

    No jak, nie po to robimy wlasny system wojskowy, zeby go z
    nieprzyjacielem synchroniczowac :-)

    > Nie jest to wykluczone, gdy
    > istnieje jakiś uniwersalny czas, a ponoć istnieje.
    > Satelity nie muszą synchronizować bezpośrednio.

    A owszem. Ale tu kazda nanosekunda sie liczy, wiec ja bym dal dwa
    osobne zegary.

    J.