eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingIle czasu zajmie komputerowi rozszerzony algorytm euklidesa? › Re: Ile czasu zajmie komputerowi rozszerzony algorytm euklidesa?
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 7 Dec 2019 13:38:59 -0800 (PST)
    Subject: Re: Ile czasu zajmie komputerowi rozszerzony algorytm euklidesa?
    From: g...@g...com

    W dniu sobota, 7 grudnia 2019 21:44:27 UTC+1 użytkownik osobliwy nick napisał:
> [...]
    naturalnymi z zerem. Czy ktoś ma pomysł jak ustalić ile to może średnio zająć
    komputerowi dla całkowitego "g" wynoszącego powiedzmy

    "wyliczenie" zajmie tyle, ile wydobycie danych z tablicy.)

    żadnych testów (dopiero rozważam zlecenie napisania komuś programu).

    umożliwiającym Ci realizację rzeczy, o które pytasz, raczej nie zajmie Ci więcej
    czasu, niż napisanie takiego posta.

    > Chodzi to za mną od dawna, ale to osobny temat. Miałem podstawy C na studiach, ale
    zapomniałem właściwie wszystkiego, nie byłem też szczególnie zdolnym studentem,
    jednocześnie nie miałem też szczególnie zdolnych prowadzących zajęcia (a to wiem od
    kolegów przybyłych do nas z Politechniki, studiujących jednocześnie inne kierunki,
    którzy krytykowali sposób nauczania na moim kierunku). W ostatnich latach zaś każdą
    wolną chwilę poświęcałem na naukę czegoś zupełnie innego - rynków finansowych i
    tradingu. I tak odkładałem to programowanie przez lata. Jednocześnie już na etapie
    analizy i testowania strategii tradingowych potrzebowałem... tak - umieć programować.
    Zleciłem wówczas dosyć szerokie testy i napisanie różnych programów pewnemu
    programiście. Ostatecznie zderzyliśmy się z teorią chaosu i efektem motyla - bo
    wykresy kursów łudząco przypominają błądzenie losowe (proces Wienera) i jest masa
    naukowych teorii i modeli traktująca o efektywności rynków finansowych i zachowaniu
    się kursu. Naiwni wtedy byliśmy, ale przynajmniej zyskałem fajnego znajomego.

    > Wracając do tematu. Może to jest ten moment. Na pewno masz rację, że powinienem to
    zrobić. Zwłaszcza, że poznałem z czym to się je i jakieś tam programy kilka lat temu
    nawet pisałem (na studiach i po nich). A już nie pierwszy raz zlecam komuś pisanie
    jakiegoś programu. Kiedyś zleciłem napisanie programu, który będzie poszukiwał liczb
    Crandalla, które nie będą liczbami Wieferich (problem z zakresu matematyki
    teoretycznej). Potrafiłem zostawić komputer odpalony na tydzień czasu, bo wzór, który
    to liczył przebiegał po ogromnej liczbie wariacji wielu zmiennych. Niczego niestety
    nie znalazłem.

    > Dzisiaj jednak mam inne już nieco dalej idące plany. Docelowo chcę założyć firmę,
    startup, która ma stworzyć program szyfrujący (na podstawie zaproponowanego przez
    mnie algorytmu) i opatentować to rozwiązanie, czy to w postaci implementacji, czy
    ogólnie algorytmu. Nie sądzę, że będę w stanie zrealizować ten plan samodzielnie,
    jako początkujący programista. Tutaj potrzeba ludzi, którzy robią to od lat, a
    najlepiej takich z doświadczeniem w kryptografii. I wobec konieczności zlecenia
    napisania takiego programu (a na początek testów), czy stworzenia całego
    oprogramowania, uczenie się programowania samodzielnie jest trochę jak zakładanie
    własnego zespołu kolarskiego i jednoczesne uczenie się jazdy na rowerze. Wiadomo, że
    prezes, czy sponsor zespołu sam nigdy na takiej kolarzówce nie będzie się tam ścigał
    razem z zawodnikami, jak bardzo by się nie starał.

    Jest taka książka, "Od dobrego do wielkiego", w której pojawia się koncepcja
    "przywódcy 5 poziomu". Dziwne nazwy na bok, chodzi o to, że autor przeanalizował
    wiele firm, które odniosło spektakularny sukces, i mu wyszło, że najlepsi przywódcy
    byli ekspertami w dziedzinie, w której działała firma.

    (Może brzmi to trywialnie, ale wiele firm zatrudnia jako liderów "etatowych
    menadżerów", którzy "znają się tylko na zarządzaniu" i mają bardzo niewielką wiedzę
    dziedzinową).

    W moim odczuciu programowanie dobrze uczy trzeźwości w odfiltrowywaniu magicznego
    myślenia od tego, co jest rzeczywiście możliwe do wykonania.

    Zwłaszcza te pytania, które zadajesz, po prostu się proszą o to, żebyś to sprawdził
    samodzielnie. To dobry pretekst, żeby przysiąść i odświeżyć sobie wiedzę ze studiów.
    To jest naprawdę na wyciągnięcie ręki.

    Co do "niezbyt zdolnych prowadzących zajęcia", to nie jest to dobra wymówka.
    Ja większości zajęć z polibudy też nie wspominam jakoś rewelacyjnie - na
    uniwersytecie studiowało mi się dużo przyjemniej (zwłaszcza filozofię, ale nawet na
    infie nie było tak źle).

    Ale to na polibudzie mieliśmy jednego profesora, który w kółko mówił, że "albo ktoś
    jest samoukiem, albo nieukiem". Nikt Cię niczego nie nauczy. Sam musisz się nauczyć.
    Dobry nauczyciel może tylko stworzyć okazję do zainteresowania się przedmiotem.

    Dlatego - jasne - dobrze by było, żebyś znalazł sobie jakiegoś magika od
    optymalizacji programu pod konkretny sprzęt, bo tutaj jest dużo szczególików, których
    nie powinieneś musieć poznawać. Ale napisanie programu w C czy chociaż Pythonie
    powinieneś mieć w małym palcu, bo to są proste rzeczy.

    Python nawet wspiera duże liczby, więc w przeciwieństwie do C nie jesteś ograniczony
    rozmiarem rejestrów.